Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3612 ggr
Angelstorm
0

Vilka kolhydrater räknas?

Jag blir lite fundersam för jag läser typ om att man kan äta grädde, feta såser å ja, smör… samtidigt som man håller kolhydratsintaget lågt, en del verkar köra så man ligger så nära noll som möjligt… Vilka kolhydrater räknar man då? För i sås å grädde å smör, där finns det ju…

Men räknas det inte för att det är tillåtet enligt detta sätt att äta?

Margareta
0

i smör finns inga kolhhydrater i grädde finns det 3g per dl

Vi använder inte mjöl eller annan redning i våra såser.

Välkommen hit!

Numer pensionär i Nynäshamn

Ulf-S
0

Alla kolhydrater räknas!

Men alla räknar inte och kämpar för att hålla sig under en viss gräns utan är ganska liberala. De äter grädde, massor av grönsaker, mörk choklad osv.

Andra är mer strikta, vissa superstrikta… Det beror på varför man äter lchf och i vilket syfte.

Smör innehåller för övrigt knappt mätbara mängder kolhydrater!

greensis
0

Alla kolhydrater utom fibrer räknas. Sedan är folk här olika kinkiga med hur många gram/dygn de får i sig och från vilka källor kolhydraterna kommer.

Vissa håller nära 0g, vissa runt en 10-20g, ytterligare några runt 30-40g, och vissa ligger på högre nivåer av olika skäl. Det är inte en tävling i att vara mest rättrogen, man får leta sig fram efter en kombination/nivå som passar ens egen kropp och hälsostatus.

Själv är jag rätt flexibel med hur mycket kolhydrater jag får i mig, det kan variera rätt vilt, men klarar inte alls spannmål och socker.

Fabricati diem, pvnc!

clajo
0

En del behöver hålla en låg kolhydratsnivå, andra kan äta mer, utan att det påverkar vikt/blodsocker/välbefinnande.

I smör finns f.ö. nästan inga kolhydrater alls. Vispgrädde har bara 3% kolhydrater, men en del är känsliga mot det ändå (kanske pga mjölkproteinet?)

De flesta som äter lchf har som riktlinje att all mat skall innehålla mindre än 5% kolhydrater (< 5g/100g)

De flesta vill hålla sig under 60 g kolhydrater/dag och som sagt; en del ligger så lågt som 5-10 g/dag.

De som håller koll och mäter och väger, räknar naturligtvis med de kolhydrater som finns i grädde, creme fraiche och annat också. Många är dock mer generösa och äter det de mår bra av!

caixa
0

#3 Väldigt bra skrivet! Det är faktiskt ingen tävling. Man äter ju för att må braGlad

shin
0

hur är de med "netto"-kolhydrater? En del  GI-choklad innehåller jätte lite nettokh. men läser man kolhydraterna så är det mkt mer.i samma produkt.Vad ska man räkna med då man äter LCHF?

Lehane
0

Precis som greensis skriver så är det allra viktigaste att utesluta raffinerade kolhydrater som socker o mjöl, det kommer många långt med.

Nästa steg är att dra ner på stärkelse o fruktosrika livsmedel, t ex potatis, rotfrukter o frukter. Vissa kan äta mindre mängder av dessa, men de flesta som vill gå ner i vikt får utesluta även dessa.

Även om man äter mjölkprodukter, ska man absolut inte frossa i dem, eftersom de, som du påpekar innehåller kolhydrater. Dessutom sägs även mjölkproteinet kunna höja insulinet.

Om man efter 1-3 månader inte kan registrera ngn viktnedgång eller minskning av t ex midjemåttet, så kan det vara dags att skruva till sin kost.

Ett lätt sätt att hålla koll på sina kolhydrater är att registrera vad man äter. Här finns gratisprogrammet Min mat.

scorpio
0

Äter ni lite grönsaker?

Jag äter ca 15-20% kolhydrater/dag. Kommer sällan under 20 gram om dagen, oftast runt 40 gram. Ändå har jag skurit ner på grönsakerna och äter oftast bara en frukt om dagen. Dagens kcal brukar ligga runt 1100-1300. Jag fattar inte hur man kan komma så lågt ner i kolhydratgram om man ändå vill äta grönsaker.

Lehane
0

Äter du 1100-1300 kcal om dagen??! Blir du mätt?

Vad äter du för slags grönsaker? I t ex 100 g broccoli är 2 g kolhydrater…

Vad för slags frukter äter du?

greensis
0

#8-9 För att förtydliga hur vi räknar - om jag lägger upp 100g broccoli på min tallrik räknar jag inte att jag äter 100g kolhydrater. Jag räknar att jag äter 2g för det har jag kollat tidigare i en tabell, i MinMat eller liknande. Det är alltså inte totalvikten av födoämnet, som ofta innehåller rätt mycket vatten, utan totalvikten av de ingående kolhydraterna som är intressant.

Det är därför många går på 5%-regeln - alla födoämnen som innehåller mindre än 5% kolhydrater är rätt "ofarliga" och då slipper man räkna så mycket. Det finns förstås undantag, vissa är mer känsliga, vissa vill komma av sin viktplatå osv

Du kan tänka dig att jag äter rätt rejält med grön-& rotsaker de dagar jag är uppe i 50g kh, räknat enligt ovan.

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

#8 Skippar man frukten och bara äter grönskaer med lågt kolhydratinnehåll kan man lätt hålla sig under 20g kolhydrater per dag. Kolla gärna kolhydratinnehållet i broccoli, blomkål, gurka, sallad, alfaalfa groddar, spenat, sparris, det blir en hel del grönt även vid lågt kolhydratintag.

SvartKaffe
0

Kan det möjligen vara en förväxling av kolhydrater och kalorier hos frågeställlaren?

Då innehåller ju smör och grädde ganska mycket kalorier fast inte mycket kolhydrater.

Aniara4
0

#8 Om du inte är väldigt liten så låter 1100-1300 kcal om dagen som svält och inte hållbart i längden. Ta en smörklick till vettja!Flört

Frukt innehåller mycket kolhydrater, dessutom i snabbtillgänglig form. 100g banan ger 22g kolhydrat. 100g skalat äpple ger 14.6g enligt Livsmedelsverket. Broccoli däremot, som Greensis skriver, bara 2g kh per 100g.

MaMaMade
0

Dåliga dagar kan jag hamna på 1500 kcal. Jag fungerar men skulle jag vara mer fys aktiv el ha ett arbete där hjärnan behövs skulle jag måsta komma upp i minst 2000 kcal.

För min del har jag svårt att hålla uppe proteindelen då jag fort blir mätt o älskar fett (läs smör o crème fraiche + ost)! Flört

Jag är 162 cm lång o väger fn 65 kg, vill omfördela mig till st 38 i byxstorlek (drar 40 minus nu).

Jennix
0

Nej, alla räknar inte eller äter 0 kolhydrater. T.ex. jag själv.

Jag äter ungefär enligt Atkins inställningsfas när det gäller vilka grönsaker och vilken mängd kolhydrater man får äta, jag vet inte om jag ibland kommer över men det känns inte som det spelar nån roll.

Jag äter nog mest protein i form av kött, + fett och grönsaker i form av broccoli, sallad, spenat, champinjoner, lite lök ibland. En klick smör här och där, en bit ost.

Men mest äter jag fett kött, det är huvuddelen av min tallrik.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SarahBruhn
0

Hej, jag undrar hur det är med morötter, tycker att det är ganska bra att äta som mellanmål, men hur många kolhydrater ineehåller den och vad kan man annars ta till som är ganska enkelt?

Några tips?

Wildrat
0

Nånstans mellan 5,6g och 8,7g kolhydrater per 100g (beroende på var man kollar). Funkar nog i små mängder om man inte är känslig.

Till mellanmål passar ost och smör bäst.

greensis
0

#16-17 Prova att väga din morot, så kan du räkna ut hur många kolhydrater det skulle bli. Då kan du bedöma om du har "budget" för morot.

Själv äter jag gärna morot, men väldigt måttligt, tex lite i coleslaw, köttfärssås, salladsbord osv.

Fabricati diem, pvnc!

SarahBruhn
0

Hmmm, tack för informationen, kände dock idag (andra dagen jag håller på med detta) att jag hade ju inget behov av en morot till mellanmål, har varit hur ohungrig som helst, helt lagom hela tiden.

Kan bara säga att det är ju HELT FANTASTISKT!!!

Kan man verkligen gå ner med denna mat?!? Gör jag det så är då jag helt såld…

Tack för svaren, fler frågor kommer antagligen att följa.

greensis
0

#19 Jag har gått ned nästan 25 kg på 10 månader och i princip hållt vikten senaste året. Ja, det är fullt möjligt.Cool

Sedan kan det ta tid, det kan krävas lite trixande med vad just man själv "tål" och det kan komma platåer när ingenting händer. Men eftersom man mår bra och äter gott under tiden kan det ju göra nästan detsamma.

Fabricati diem, pvnc!

SarahBruhn
0

Det är precis så jag känner, går man ner i vikt ,om än bara lite, med att äta sån här mat så är det ju bara att köra på.

greensis: får man fråga hur mycket du vägde innan viknedgång? -25 kg är ju jättebra!!!

greensis
0

#21 Jag vägde 86kg när de friskrev mig från mödravården, 6veckor efter förlossning. Jag är 160cm lång…

Sen gick jag upp lite i höstas/vintras, ren stress som genererade många många avsteg, och väger idag ca 63-64kg. Kommer antagligen gått ned några kilo till lagom till sommaren.

Men jag har inte jojobantat eller gått så stor så många år, samt tränade, så det var orättvist enkelt för mig.

Fabricati diem, pvnc!