Nybörjare! Frågor om ketos!!!!
Hej!
Jag är nybörjare på LCHF-kost, började för tre dagar sedan, men mår redan fantastiskt! Som en prinsessa, har aldrig mått såhär bra!
Men det här med ketos förvirrar mig. Frågor:
1) När hamnar man i ketos, var går gränsen för mängden kolhydrater när man går in och ut ur ketos?
2) Måste man vara i ketos för att bränna fett??? Om jag bara skär ner på en del av kolhydraterna, typ 80%, och behåller typ 20% av mitt kolhydratintag, är jag inte i ketos-tillstånd då? Och bränner jag mindre fett då?
3) Om jag skulle börja äta mer fett men inte skära ner på kolhydraterna, då bränner jag väl inte lika mycket fett? Så det räcker alltså inte med att börja äta mer fett och bara skära ner på bröd, pasta och ris? Beror detta i så fall på att man inte är i ketos?
Jag är SÅ förvirrad!! Svar snälla!

1) Äter du mindre än 100-120g kolhydrater per dygn börjar kroppen tillverka ketonkroppar.
2a) Nej, man kan bränna fett utan att vara i ketos, men det går lättare och fortare med ketos.
2b) Ja, du är i ketos om villkoret i 1) är uppfyllt. Bränner mindre fett än vadå?
3) Många börjar med att ta bort bröd, pasta, ris, potatis och raffinerat socker samt byter ut/kompletterar med naturliga fetter. Det ger tillräcklig effekt för många i början. Vissa gör en tvärare övergång och minskar på mejeriprodukter, grönsaker, tar bort frukt & rotfrukter osv. Det är lite olika vad som passar en och vad man mår bra av.
Det är inte en tävling i vem som bränner mest fett. Prova dig fram och låt din kropp vänja sig vid ett annat drivmedel än just kolhydrater.
Fabricati diem, pvnc!
soo83, Välkommen hit!
1. Gränsen för ketos ligger vid ca 100 gram per dag, men då är man i rätt svag ketos, ju lägre man ligger desto starkare ketos.