Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1152 ggr
kb08an
0

hur gör ni i sommar?

får en känsla av att jag kommer få det svårare att hålla mig ifrån kolhydrater i sommar. Dels för att jag e rätt ny att äta enligt lchf så sockersuget finns fortfarande kvar. Sen är man mer spontan på sommaren, åker iväg lite var stans lite när som helst, och lchfkost är inte det lättaste att hitta i små kisoker direkt.

Sommaren har alltid varit glass och frukt för mig, finns det någon fet man som faktiskt känns sommrig och lätt? Det enda jag kan komma på att lägga i picknickkrogen är kycklingklubbar, phiadelphiaost och andra ostar.. och jag som ska lägga av med ost.. ojojoj, lite orolig över hur detta ska gå.

Yakamoto
0

Lägga av med ost?  varför då?

kb08an
0

därför att jag alltid har varit känslig mot mjölkprodukter och tror att det kan vara en anledning till att jag inte går ner i vikt ;)

greensis
0

Men, du, efter ett tag är ju sånt som glass inte… ätligt. Man blir liksom inte sugen.

Om jag funderar vad jag skulle lägga i en egen picknickkorg… Grillad kyckling, chevre, selleristavar, våghyvlade gurkskivor, sallad/babyspenat, kanske lax (till de som tål) färdiga på grillspett. En liten burk majonäs eller tzatziki. En liten burk färska jordgubbar? Mineralvatten eller bubbelvin. Kaffe med äggmjölk. Ischoklad lär smälta, men kokostoppar kanske till fika.

Fabricati diem, pvnc!

Tilda-T
0

Grillning hör väl om nåt till sommaren! Med en smaskig coleslaw till är det en riktig höjdare, tyvärr så kan  jag inte dricka öl till utan får hålla mig till vin istället!

En annan längtan som jag har är nyfångad , nyrökt abborre, får väl hålla mig till lilla firren med en fin majo till , annars är dom klassiska tillbehören: hårt bröd, öl och en varm sommarkväll i goda vänners lag!

Åh vad jag längtar till campingsäsongen!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ulf-S
0

Sallader är somrigt, gärna med en enkel dressing på olivolja/citron med lite kryddor. 

Stekt halloumi med tomat, röd lök och olja/citron, salt och peppar.

Enkla kalla små rätter som carpaccio är lätt och gott. Grillat hör sommaren till.

Det beror nog på hur kolhydratsnålt man äter hur pass svårt det blir… 

Av någon anledning känns inte mejeriprodukter särskilt somriga för mig… Utom jordgubbar eller andra bär med vispad grädde!

miagumman
0

Ursäkta men: finns det någon fet man som känns sommrig och lätt….Råkade det bli ett litet skrivfel eller söker du en fet men sommarlätt man!!??  Haha!!

Margareta
0

Just nu äter vi rullar av Prosciutto och Castello vitlöksost (den i glasburk). Ost/smör-rullar och kycklingklubbor. Det finns massor av gott man kan äta även om man avstår osten. Vitlökssmör är inte att förakta och aioli.

Det blir min 4:e sommar på LCHF och jag ser inte det som något problem - tvärtom!

Numer pensionär i Nynäshamn

[Karro]
0

Håller med eller vadå picnic är ju inte allt GRILLA! jag ser fram emot och kunna grilla en riktigt saftig köttbit med vitlökssmör till oj så underbart Cool

kb08an
0

okok, jag ångrar mig haha :) tack för att ni påminde mig om all god sommarmat

clajo
0

Jag kommer eventuellt att ha ett par veckor "sommar" och äta lite mer frukt och bär. Det är särskilt melon och jordgubbar som lockar… men jag får se..!

Har inte någon längtan alls efter bröd o.dyl.

Loria
0

Själv så ser jag fram emot somaren, att inte vara student, ha pengar, rutiner och en partner att laga mat med =)

Fram med grillen och ladda osthyveln ;)

[Karro]
0

precis loria!

MillisB
0

Längtar efter sommaren, ser fram emot att kunna grilla gott kött och göra feta goda såser och sallader till. Vill testa Karin20s mammas Floridasallad till exempel. Den låter så god.

Annars håller jag med er. Det är förhållandevis enkelt att hitta god lchfmat som passar på sommaren.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

tinaoskarsson
0

Spontanitet på sommaren när den är som bäst: handla bra korv/ färdigmarinerat kött etc o en engångsgrill. Bara att sätta sig vid en sjö eller i en park o grilla för glatta livet!!

Eremitha
0

Jordgubbar tänker jag inte avstå ifrån. Under säsongen kommer jag att äta det varje dag. Skillnaden mot tidigare blir att det blir med vispgrädde.

Fair Winds and Following Seas!

Hanveden
0

Med en sådan här Go Anywere som jag köpte för några år sedan kan man just grilla gott vart som helst…

Med LCHF hälsningar  Cool .

PS Har ett teflonnät med kanter som jag lägger på grillgallret och grillar diverse grönsaker i DS

MaMaMade
0

Jag tänker öka mängden grönt m det som kommer upp i mitt trädgårdsland senare på sommaren; ngn färskpotatis emellanåt, ugnsstekta/grillade rödbetor, bondbönor, knölfänkål, tomater, rabarber o *jordgubbar*.

Får se det som ett litet experiment. Tycker det verkar som om jag är ganska kolis-tålig. Kanske det räcker m att skära ner på mängderna istället för att plocka bort flera alternativ. Ska bli intressant att se om jag "stannar av" el fortsätter bygga.

Lehane
0

#17 Om man är smal eller inte särskilt känslig för kolisar ska man självklart inte avstå från nyttigheter som egnodlade grönsaker. Njut o ät…

MaMaMade
0

Innehållsmässigt borde det ju vara bättre att äta primörer än långlagrade rotfrukter som kryllar av stärkelse.

Har inga större problem m vikten, Lehane. Några välmående-kilon bara o m min ålder + påbörjat klimakterium vet jag att jag inte kommer att bli den trådsmala ungdom jag en ggn var. Flört

Har lite värkproblem; muskelinfl som kommer o går i ryggen pga busiga kotor + spänningshuvudvärk - från rygg o dålig sömn…som kommer av rygg o huvud…det gamla ekorrhjulet du vet. (O så Minstan då förstås men hon blir ju äldre.) Misstänker även en candida så jag försöker fn att minska på det som göder den o öka på sådant den ogillar.

Men jag har inga allvarliga problem…naturligtvis blir jag glad om jag slipper kärlkramp, demens o åldersdiabetes när jag kommer upp i åren så jag tänker def inte återgå till mitt gamla sätt att äta. Kanske det blir LCHF på gränsen till GI? Vem vet, tar en dag i taget.

aase-andersson
0

för mig är det här ett sätt att leva. inte någon tillfällig nyck. det handlar om att bestämma sig. Om jag äter det jag åt förr…så ser jag snart ut som förr och mår som förr… det förändras aldrig. protein är väl aldrig svårt att få tag på vart man än är i världen…

Lehane
0

#19 Så länge du undviker raffinerade kolhydrater o äter rikligt med fett, anser jag att du äter lchf. Människan mår bra av att äta grönsaker som odlats naturligt, hemodlat är det absolut bästa…

Mervi
0

På sommaren blir det ungefär samma som på vintern. Lite bär och grönt från trådgården blir det så klart men jag äter inte några mängder.

MaMaMade
0

#20 Det gäller för dig aase men många andra här äter mkt grönsaker o mår bra ändå. Jag tycker inte om grönsaker speciellt mkt, vissa, tillagade på ett visst sätt o helst när de är nyodlade. Över vintern äter jag nästan inga grönsaker alls o har aldrig gjort det.

kb08an är rädd för att trilla dit på glass o frukt…h*n vet sina gränser o vad som lockar. Kanske vi ska göra en deal kb08an? Vi håller oss från köpeglass men tillåter oss lite bär o ngn frukt emellanåt istället? Vet inte dina förutsättningar o varför du äter LCHF men är du i samma situation som mig tror jag nog att det går bra. Om inte så vet vi vad vi ska undvika nästa ggn suget sätter in.

#20 Om det mitt inlägg du kommenterar (ingen hänvisning) så tar jag åt mig när du förutsätter att detta skulle vara en nyck hos mig. Jovisst, kanske jag inte klarar av att fortsätta äta såhär…det vet jag inte än…har bara hållit på några månader. Vad jag vet är att om jag försöker tvinga mig själv till ngt som blir stressande lägger jag till slut av helt. Vad är då bättre i mitt fall? Att ta det lugnt m tanken att jag, om jag vill, kan äta ännu mer "slappt" el ha ångest över att jag inte kör ännu mer strikt, bli stressad o börja må dåligt?

Annika D säger ju att vi som inte har ngn grav övervikt el sjukdom att dras med ska äta mer åt GI-hållet för att *inte behöver* äta LCHF. Nu har den här diskussionen dragits i så många andra trådar att jag avslutar här.

Aniara4
0

Min plan är ju att börja äta LCHF "på riktigt" i sommar, nu har jag bara dragit ner till runt 100g kh/dag (vilket i sig är en stor omställning för mig!), för att förbereda mig inför övergången i sommar. Sen har jag råkat gå ner 7kg ändå av bara farten de här två månaderna, och det var ju en trevlig överraskning.

Så i juni tänkte jag slänga ut det sista av brödet och mathavren, men de där vårprimörerna alltså… En hel del av dem är jag tyvärr allergisk mot, och jordgubbar behöver jag inte ens fundera på, men nog får det lov att slinka ner en och annan av mammas potatis direkt från landet, sockerärter (väl kokta pga min allergi) och lite sånt.

Men vad jag faktiskt inte tänkt på var just GLASSEN! Förvånad Jag älskar glass och äter massor av glassar varje sommar. Uj uj. Men förmodligen kommer jag ändå att tycka att de är för sliskaiga efter att ha vant mig vid min osockrade hallonparfait, och det blir väl den jag får kompensera med när jag är hemma och glassugen. Det svåra blir när man är ute någonstans och skulle vilja köpa en glass i kiosken. Den sockerfria brukar av någon anledning vara både mager och full av kemikalier istället ju Ledsen

MaMaMade
0

Grattis till de de 7 minus-kilona Aniara!

För många av oss räcker det ju långt att ta bort mjölprodukter o rotfrukter. Allt beror på utgångsläget sas.

Ulf-S
0

Jag anser absolut att jag äter lchf men räknar inte direkt kolhydrater… Ibland gör jag ett överslag och det varierar från nästan noll till 50-60 gram/dag.

Jag lägger inga restriktioner över huvud taget på grönsaker. Jag äter ofta mörk choklad också. Det jag absolut undviker är saker som spannmål, nötter, bönor/linser och rotfrukter. Det räcker utmärkt för att jag ska må bättre än på år och dag!

Vad vi vill eller behöver äta för att må som bäst är individuellt.

aase-andersson
0

#23 frågan var vad vi gjorde under sommaren så jag svarade enbart för mig själv. jag ifrågasätter inte hur du äter det får du göra själv. för mig är det ett levnadsätt.Skrattande

Lehane
0

Grillat kött när det finns tillgängligt. Annars som vanligt. Äter köttet o fisken kalla lite oftare…