Tips till en nyfiken nybörjare!
Hittade just sidan och har läst endel och blev jättesugen på att testa denna livsstil!
Främst för att må bättre, men också för att tappa några kilon till sommaren :)
Skulle bli jätteglad om ni erfarna medlemmar har några bra nybörjartips till mig!
Ska jag köra bara på det man får äta hur mkt man vill av till en början som en rivstart? Hur funkar det med träning? Jag styrketränar gärna, går det bra ändå eller ska jag addera lite kolhydrater åtmintonde efter styrkepass? Typ bönor och linser.
Är mjölkallergiker så är ganska svårt att hitta bra ersättning, äter dock sojayogurt. Någon annan allergiker som har förslag?
Tack på förhand! Kram Erica
Välkommen!
Personligen tycker jag att du bara ska köra på. Om du inte har ngn större övervikt, så uteslut allt skräp som t ex bröd,pasta,ris, potatis, godis, snacks o liknande.
Satsa på ägg, fett kött o fisk. Stek i smör (om du tål). Ät ovanjordsgrönsaker till grönsaker. Sås till kan vara t ex hemmagjord bearnaise, så slipper du mjölkprodukterna.

Välkommen erixa ! Prova med att söka på det som du speciellt undrar om, det finns jättemånga länkar om det mesta en nybörjare funderar på!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Välkommen, Erixa.
Det finns i princip två sätt att börja, det ena är att gradvis förskjuta proportionerna mot mer fett och mindre kolhydrater, det andra är att "go cold turkey". Möjligen finns det en koppling till vilken taktik folk använder när de hoppar i sjön på sommaren?
Det viktigaste är att skippa socker, spannmål och margarin. Sen bör rotfrukterna följa med ut, liksom frukten - fast redan där börjar det finnas folk som är mindre petiga. Hur man gör med mjölkprodukter är individuellt, men tål du dem ändå inte kanske du inte skulle sakna dem så mycket? Valio har ju rätt bra produkter annars, där kan du hitta både grädde och yoghurt (men se upp för den söta!).
Du får nog räkna med att träningen går lite trögt under omställningsperioden. Hur lång omställningen blir är tydligen väldigt olika från person till person, men den KAN ta månader.
Och om du inte har någon stor övervikt kan du inte vara säker på att gå ner i vikt till sommaren. Dels kanske det inte går så fort, dels kanske kroppen har en annan uppfattning än du om vad som är lagom. Men även om man inte går ner i vikt brukar det ofta omfördela sig dels så att man får mer muskler, dels så att fettet flyttar från midjan till rumpan, åtminstone för tjejer.
Lycka till!

Korrigering: om du är allergisk mot mjölkprotein ska du naturligtvis inte äta Valios låglaktosprodukter.
Välkommen och lycka till :D
Omstälningen kan nog ställa till det lite i början, så om jag va du skulle jag nog ladda med fett en halv timme innan träningen för att va säker på ett stabilt blodsocker just under träningen, annars tror jag nog det bara är att hoppa i det och köra i gong.
Jag skulle nog varit striktast på socker, frukt, korn och stärkelse om ajg va dig, och annars kanske va rätt fri på grönsakerna förutan potatisen, i och med att du tränar förbränner du nog snabbt kolisarna från grönsakerna! :) Föruten det tror jag nog du snabbt hittar en bra balans mellan kolisar, fett, proteiner med lite tid! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Varm välkommen till oss!
Tror du att du kan tåla ghee (koncentrerat smör där proteinerna är "bortkokade")? Smör är ju en höjdare, gott till allt! 
Det finns artiklar för nybörjare här till vänster, klicka på artiklar och leta till LCHF för nybörjare.
Bland länkarna finns Annika Dahlqvist kostprogram, bra att börja med.
Lycka till!