LCHF-bjudning; tips, råd o synpunkter, tack!
Min tur att bjuda vänner på LCHF-mat. De är "vanliga" i kosten annars o 2 av barnen är konstaterat glutenintoleranta, inga problem m min kost alltså!
De är bönder så hemma är det mest nötkött o potatis så jag tänker bjuda på ugnsbakad lax. Men vad till? Jag vill göra ngn slags sallad á la Florida…finhackad blomkål, majjo + lite cr fr…smaksatt m…vad? Ananas är det enda som kommer upp i mitt huvud, vill ha ngt som bryter av rejält. Ruccola kanske skulle bli gott till det. (Min gräns är 30-40 g kolisar/dag o det är ju fest, fast jag vill ha ett glas vitt till fisken också.)
Nötbröd ska bakas o jag har köpt en x-tralagrad Västerbotten till.
Har hittat en vit Chokladmousse som ser *sååå* god ut…men sockret…letar vidare. Det ska vara ngt som även ungarna kantänkas gilla. Vill veta vad ni tycker om varmrätten o salladen tills vidare.

Är Philadelpiaoststuvad spenat för banalt att bjuda på? En god grönsallad är iofs aldrig fel. Ha gärna fetaost i. Chokladmousse på mörk choklad till efterätt? Kolla i forumet på efterätter, det bör finnas en del smaskigt där.
Testa någon pannacotta till efterrätt?

Skiva västerbottenost över fisken och häll på grädde så får du en smaksensation som går ovanpå det mesta, Mums!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Sonen gillar chokladmascarponen, kanske om man blandar ut den m lite grädde för att göra den mjukare o varvar m hallon. Hälften av smeten smaksätter jag m vanilj…o varvar i glas…hmmm…
#3 Låter supergott…fast då måste jag bena ut o skinna av fisken. Vete 17 om resterna blir ätbara då! 
Mkt just nu, ser Medium på TV, kollar chatten på TV4, kollar här o väntar på att Guben ska ringa o säga godnatt. 
Det blir vanlig ugnsstekt lax, lätt ingniden m lite vitlök som jag hyvlar smör över. Serverar den m grön sparris o mer vitlökssmör. Bredvid stora salladsblad typ endive (röda, jättetjusiga) fyllda m Floridasallad m mkt av allt i. Måste hålla det "enkelt", inte så ihopgeggat då jag inte vet hur deras barn ställer sig till det här käket.
Till efterrätt hade jag tänkt göra en modifierad chokladpaj m päron men ork o lust tröt har på fm så det blir nog mascarpone-varianten jag spånade om här ovan.
Nu ska jag baka nötbröd o fixa lunch.
Jag är nyfiken på hur festen blev!
Vad tyckte de icketroende om "vår" mat…
Hm, och jag vill gärna veta receptet på chokladmascarpone!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Sorry, tror jag skrev om det i min egen "Bästa dagen hittills"-tråd. Som bönder så äter de ju rätt så mkt kött iaf…fast det blir det "vanliga" till…har bjudit m frun i huset + farmor till Annika´s föreläsning i Vännäs, får se om de vill följa med.
Laxen gick ner, även sparrisen…iaf hos de vuxna. Ungarna gillade inte blomkålsmoset direkt, det var bara deras äldsta som åt lite (artighet?) o min Minsta som slevar i sig det mesta som går att tugga o inte är giftigt. 
Brödet prisades av alla o recept avkrävdes o är redan ivägskickat per mail. Det bidde Hemuls nötbröd m 150+150 g hasselnötsmjöl + mandelmjöl + 60 g glutenfri mix då deras töser är glutenintoleranta samt 100 g riven vällagrad prästost.
Chokladmascarponen är samma recept som finns i receptbanken här på KiF. Uteslöt dock konjaken. Gjorde en extra sats utan choklad men med vaniljpulver o varvade vit ostkräm med chokladkräm o stoppade in hallon i mitten. Alla älskade den!
Tog m ett glas som fika till mig när vi var bjudna på fika hos kompisar i söndags. De smakade en tsk var o jag fick lov att skicka dem receptet också. De äter GI då några i fam har lite lätt att lägga på sig, en av döttrarna i synnerhet (arv). Hoppas naturligtvis kunna vinna över dem till LCHF!
Jag hittar inte receptet på Chokladmascarponen. Kan någon hjälpa mig med det?
Tusen tack! Det måste provas.
1000 så gott o blir man less på chokladsmaken så blev den *ljuuuvlig* när jag vispade mascarponen m grädde o vaniljpulver.
Jag har fått min Stevia som jag har beställt.
Vanilj, apelsin, citron och hallon/choklad, blir säkert gott att använda till det! :)