OT Memorera mobilnummer
Jag behöver memorera ett mobilnummer. Första halvan av numret har jag klarat av att lära mig, men jag har problem med del två. Hur kommer man ihåg siffrorna 33915? Något förslag på ramsa, händelser som inträffade det året eller liknande?
kom ihåg 3an.
3*3=9
där har du första 3- summera du dessa får du sista 2
3+3+9=15

#1, imponerande :D
Jag har vanligtvis lätt för att komma ihåg telefonnummer, men mitt nuvarande till mobiltelefonen har jag haft i 4 år, och jag kan det fortfarande inte, eftersom jag nästan aldrig använder telefonen. Andras telefonnummer är dock inga problem.
Vill du lära dig att komma ihåg nummersekvenser och annat som är svårt att komma ihåg så ta en titt i boken "Plugga smart och lär dig mer" av Björn Liljeqvist, den lär ut flera bra minnestekniker.

Jag brukar försöka hänga upp sifferkombinationer på historiska händelser, men vad hände i maj 1991?

#4 1991 Mitt i sommaren 1991 flög i alla fall Mathias Rust och landade med ett sportflygplan på Röda Torget utan att gränsmilitären fattat någonting.
Fabricati diem, pvnc!
#4, här är en lista från svenska wikipedia:
- 3 maj - Volvo och Mitsubishi beslutar att tillsammans utveckla en ny bilmodell.
- 4 maj
- Carola Häggkvist vinner Eurovisionsschlagerfestivalen i Rom med låten Fångad av en stormvind.
- Sverige vinner i Helsingfors ishockey-VM för femte gången genom att besegra Sovjet med 2-1.
- 18 maj - Helen Sharman blir förste britten i rymden.
- 21 maj - Indiens premiärminister Rajiv Gandhi mördas.
- 24 maj - Eritrea blir självständigt efter 30 års krig mot Etiopien.
Bara att välja något.
Nuförtiden så memorerar man aldrig mobilnummer av tre anledningar:
- Folk byter nummer stup i ett
- Man har dem som kortnummer i telefonen och då ser man bara namnet
- Folk har inte vett att skaffa enkla nummer
Själv hade jag nalle redan på den tiden då det var 010 och sexsiffriga nummer!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Själv hade jag nalle redan på den tiden då det var 010 och sexsiffriga nummer!"
Ja usch o fy…som om det inte räcker m att man måste svara i eländet också…
/telefonfobiker…