Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 760 ggr
lotass
0

normalviktig, måste jag räkna kalorier??

Hej alla duktiga.

Jag är 20 år och är i princip normalviktig. Jag har blivit inspirerad till LCHF av min mamma, som gått ner massor i vikt och blivit av med sötsug och trötthet. Jag skulle gärna gå ner ett par (3-4) kilo, märkte nu efter vintern att jag inte kan ha samma klänningar som förra våren, och det är ju aldrig roligt. Började med LCHF efter julen, och gick ner litegrann, men framför allt mådde jag toppen. Nu har jag däremot ätit alldeles för mycket kolisar under en period, och kommer alltså inte i klänningarna. På sommaren kommer det vara enkelt att leva LCHF, eftersom jag skall bo hemma och har tillgång till min mammas hemlagade mat. Men min fråga är, borde jag, som "normalviktig" vara försiktig med hur mycket fett jag äter för att inte GÅ UPP i vikt?? Min mamma äter mycket fett för att hon har en del kilon att gå ner, men jag behöver ju bara en finjustering och sedan vill jag ju förståss fortsätta med LCHF för alla underbara hälsoskäl. Hur skall jag göra? Lotta

Lehane
0

Nej, om du inte har ngn historia av stor viktuppgång och bantningar tror jag inte du behöver begränsa fettintaget, förutsatt att du drar ner på kolhydraterna.

Ät dej lagom mätt, inrikta dej på fett kött, fisk o ägg o lägg till rikligt med ovanjordsgrönsaker o ev lite mjölkprodukter.

Låt din viktminskning ta tid. Har man få kilo att bli av med, framför allt om man är kvinna, håller kroppen hårdare fast i dem.

Lycka till!