Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2562 ggr
suss76
0

varför mår jag dålig!?

Jag har provat low carb många gånger, då har jag varit mycket strikt, gjort det efter konstens alla regler…vägt så att det inte ska bli förmycket kH och sett till att få i mig ordentligt med fett.

Det går bra dag 1-2 sen börjar jag må åligt av och till, och det går inte över efter ca 2 till 3 veckor ger jag upp eftersom jag inte orkar känna mig sjuk…fryser, trött, snurrig, ångest

detta är mycket trist eftersom jag tror på detta i hälsosynpunkt, jag är inte överviktig väger 53kg på 162 inte särskilt med muskler som ni förstår…ganska aktiv…en sån här sominte kan sitta still.

Låg glykemisk kost har jag ätit sen ca 20 01, då paulun började bli poppis och det funkar bra…

Är det någon som har någon bra förklaring, svårt att rekommendera detta då man själv tycker man mår skit av LCHF kost…mina kärl kanske mår bra…men hjärnan SUCK

// tack för all hjälp och åsikter

Halvdansken
0

De flesta har problem i början. Egentligen ger du upp när det börjar vända, nån gång efter vecka 3.

Tänk på att alla har gått igenom samma sak, klarar vi det så ska väl du klara det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

greensis
0

Det låter som klassiska omställningsbesvär vid övergången till fettförbränning. Sedan KAN det spöka om du ätit för lite mat totalt - lägre normalvikt och aktiv, gör ju att du kan behöva lite mer.

Vad äter du en vanlig dag och hur mycket rör du på dig?

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

Hur ser en typisk dag ut när du kör lchf?

Att du blir frusen kan tyda på att du äter för lite mat/fett, ångest kan bero på detsamma.

Annars är det vanligt att känna övergångsbesvär…

Mervi
0

Du kanske kör för hård. Börja lite försiktigare och ta bort kolhydraterna som bröd, pasta,potatis och vänta med det andra till du ser hur det går.

parsley
0

Du kanske inte ska vara så strikt utan tillåta dig en del ovanjordsgrönsaker, grädde etc? Eller trappa ner kolhydraterna succesivt?

Johanna-Soderlund
0

Jag tycker också att du kör för hårt i början, i synnerhet eftersom du provat flera gånger tidigare.

Många av de som mår jättebra av LCHF hade nästan inga omställningsbesvär när de ändrade kosten, t.ex. Annika Dahlqvist. Däremot mådde de väldigt dåligt innan kostomläggningen. Du verkar ju däremot må bra från början?

Wildrat
0

"fryser, trött, snurrig, ångest" tyder på att du äter för lite men det är ju lätt att undersöka. Registrear allt du äter ett par dagar och kolla hur många kalorier du får i dig. Jag behöver 1500kcal om dagen för att må bra och jag tror att alla behöver mer än 1300kcal för att inte svälta.

DrAnna
0

Säger som Wildrat: allt tyder på att du får i dig för litet,dvs svälter.

Eftersom du inte är överviktig så tror jag inte heller att du ska vara så strikt på kolhydrater, du vinner ingenting på det.Men du känner förstås av omställningen från kolhydratdrift till fettdrift som kommer ung. på dag3.

Av vilken anledning är det viktigt för dig att äta strikt LCHF?

suss76
0

tack för alla åsikter, jag tror också att jag är en sån som behöver lite mer, jag har aldrig varit överviktig

mycket intresserad av kost/hälsa ändå.

När jag trimmat inför sommaren några veckor har jag lagt mig på ca 1500 vägt å mätt allt. Om jag käkar ett kh mål/dag då mår jag bra tex gröt eller dyl på morgonen…antar att det får vara så då…lite ledsaaamt dock, alla säger att de blir så pigga å mår så bra….

Johanna-Soderlund
0

suss76 det finns folkslag som äter ursprunglig föda med väldigt mycket kolhydrater - de får inte hjärtkärlsjukdomar och stroke. Jag tänker framförallt på Staffan Lindebergs studie från Kitava. Kolhydrater är alltså inte farligt för alla.

Kanske känns det bättre av att läsa mitt inlägg Intervju: LCHF för alla?

Jag tycker att du ska äta så att du mår bra. Det du kan tänka på är att äta mycket näringsrik mat som t.ex. ekologiska ägg, fet fisk, gröna bladgrönsaker och lever förutom dina kolhydrater. För dig är nog den största risken med kolhydratmaten att du kan få i dig för lite vitaminer och mineraler.

[cocuyo]
0

Det är väl knappast  vettigt att försöka avstå helt från kolhydrater. Man vinner mycket på att skkära ner på de snabba kolhydratrerna och ersätta dem med llångsammare. Då slipper man den kraftiga höjningen av blodsockerhalten strax efter måltiden med medföljande höga innsulinnivå, vilken sannolikt leder till insulinokänslighet och diabetes typ 2.

Byt potatisen mot palsternackor och selleri; ät mörkt surdegsbröd, men skippa socker, pasta och vitt bröd. Det är ju faktiskt nödvändigt att ha en viss mängd glukos i blodet, och det är svårt att komma upp till rätt nivå om man inte äter några kolhydrater alls. Däremot behöver man sådana som inte tas upp direkt utan som stannar några timmar i magen.

Kost som är extremt låg på kolhydrater kan knappast sägas vara balanserad…

Mimsivimsi
0

cocuyo - nu vet jag inte om du sett dig omkring i forumet innan du skrev ditt inlägg men på den här sidan tror vi just det, att en kost extremt låg på kolhydrater är just vad som är bra för oss.

Var har du hört att en viss mängd glukos är nödvändigt förr oss? ¤nyfiken¤

MimLan
0

#0 Jag ser inte att du har någon anledning att vara strikt? Fokusera mer på att äta tillräckligt som övriga insatta har nämnt. Skall du vara strikt med något räcker det att du tar bort spannmål, och ev. stärkelse, samt fokusera på oprocessad mat. Det är ett bättre utgångsläge för dig när du är inne på det här ur ett hälsoperspektiv. Överlåt fakir och riktigt lite kolhydrater till de som behöver det.

DrAnna
0

Jag tror att kost med lågt GI passar dig bäst, inte överviktig och ganska aktiv.

De besvär de känner av är typiska för omställningen mellan kolhydratdriven och fettdriven kost.

[cocuyo]
0

Det är väl ingen hemlighet att man behöver glukos för hjärnan?

Det betyder inte att man måste äta socker, men man kan lätt få för lågt blodsocker om man inte äter några kolhydrater alls. Man kan ju få det av svält också eller av att arbeta hårt utan att äta.

Man kan ju ifrågasätta det vettiga att skära bort allt vad kolhydrater heter ur kosten. Om upptaget av kolhydraterna sprids över längre tid kommer man inte att få någon stor höjning av insulinutsöndringen som det blir när man äter snabba kolhydrater (socker och lättsmält stärkelse).

Om man nu vill ställa om till att ersätta kolhydraterna kan man kanske gå gradvis fram i stället för att chocka kroppen med att inte få några kolhydrater alls från att ha varit inställd på att omkring en tredjedel av bränslet kommer från kolhydrater?