Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1282 ggr
dejsi
0

Omställningsbesvär

Undrar vilka de är? Började med kosten för en vecka sedan och gick ner 2 kg. Sedan igår har jag gått upp dessa igen. Mår lite illa, trötthet och ömsom förstoppning ömsom diarré. Tröttheten är värst. Blev besviken av viktuppgången.

odezza
0

Låter som omställningsbesvär, man kan också få huvudvärk och trötthet. Det kan ta ca 3 veckor innan den första omställningen är avklarad, men kan vara lite olika. Eventuell huvudvärk brukar dock vara över på några dagar.

De 2 kg som du gick ner i början, var antagligen bara vatten, även om det givetvis är uppmuntrande att se resultat så snabbt. Att du har gått upp igen kan kanske bero på att du har samlat på dig vattnet igen… men jag vet ju inte av vilken anledning, men det kanske kan redas ut om du beskriver vad du äter under en dag.

"still lost in space and time"

Eremitha
0

Omställningsbesvär kan ta kortare eller längre tid, och vara mer eller mindre uttalade, beroende på vilket utgångsläge man har. Hjärnan brukar ställa om sig snabbt, ett par veckor ungefär. Då märker de flesta att den mentala funktionen är precis lika bra och ofta bättre än tidigare. Så det där med huvudvärk och trötthet är värst precis i början.
    Magen brukar också må bra ganska omgående.
    Vikten beter sig väldigt individuellt. Somliga rasar i vikt redan från början, andra smyger sig nedåt, medan en del får vänta ett tag på att få igång fettförbränningen. Det beror på vilken kropp man har, hur hormonbalansen ser ut, om man eventuellt har jojobantat tidigare, med mera. Men du är ju precis i början, så det är inte alls konstigt att det inte hänt något omvälvande än.
    En del (jag är en av dem) känner av trötthet i musklerna relativt länge (några månader), men även detta släpper så småningom och blir jättebra. Jag tror att man kan säga som så, att ju mer skadad metabolism man har, desto längre tid tar det.
    Man brukar uppleva hälsofördelarna som så stora att man har tålamod med omställningen även om den drar ut på tiden. Vilket den kanske inte alls gör i ditt fall!!! 

Läs gärna fler trådar i detta ämne (använd sökfunktionen uppe till vänster) så får du ännu mer fakta och erfarenheter.

Lycka till! GladGlad

Fair Winds and Following Seas!

dejsi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack snälla ni för trevliga svar. Ger inte upp för jag tror på metoden. Jag äter ganska strikt men bäljade i mig loka-vatten som jag tror samlat vatten plus att jag har mens :)

odezza
0

Det är många som samlar vatten vid menstruation… så håll ut några veckor till. Och för mycket mineralvatten kan nog också vara en orsak, salt binder ju vatten.

Ett tips vid förstoppning är ju fett… många använder kokosolja, men man måste prova ut vad som är lagom mängd, det är väldigt individuellt… för mycket kan ge motsatt effekt, dvs diarré… och en del får svårt att sova då dom tar kokosolja på kvällen.

"still lost in space and time"

Mervi
0

Välkommen hit och lycka till!

dejsi
0

Tack Mervi!

Gick ner vattnet och lite till. Minskat 2,6 kg på en vecka :)