Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5562 ggr
nena25
0

Funderar på Låghydratkost igen

Jag har kört låghydratkost tidigare och gick ner 5 kg rätt snabbt men stod sen still i en månad så jag tröttnade, ska nu försöka ta upp det igen. Just nu har jag tyvärr (?) börjat med cambridgekuren. Ren kur, allstå 3 påsar och 3 liter vatten minst. Har en fundering som jag undrar om det kan stämma.  Om man är känslig för kolhydrater, är det då svårare att gå ner med pulverdiet än annars. Denna gång jag kör pulverdiet så går jag inte ner lika mycket och snabbt, inte minskar jag lika mycket i midjan heller. Har ca 30 kg att gå ner så det borde ju ta tycker man. Jag börjar tro att min kropp inte vill ha så mycket kolhydrater som det är i pulverpåsarna. Det är ca 38 gram kolisar och ca 38 gr protein och 6 gr fett bara per 100gr.  Vi vill gärna få ett syskon till våran 3-åring (tänkte börja inom 2-3 månader) så jag vill ha bort åtminstonde 10 kg först och gärna fort.

MimLan
0

Oavsett inställning till kolhydrater, tror jag inte att det är bra idé att stressa kroppen som grund för barnalstrande.

Om din kropp tror att du håller på med svält kommer den givetvis att reagera utifrån det och ge dig en återkoppling du inte vill ha. Acceptera att du har lagt på dig dina kilon under lång tid, det kan ta tid att bli av med dem. Det är betydligt viktigare att du jobbar på att låta din kropp känna sig trygg.

MaMaMade
0

Som ofrivilligt barnlös av okända orsaker förstår jag att du vill att det ska hända saker snabbt. Har dock inga åsikter om pulver då jag aldrig bantat el läst om sådant.

Hoppas att det går bra för dig. Lycka till!

Maia
0

Av erfarenhet var jag att det går sämre och sämre med pulver för varje gång man gör det. Kroppen vänjer sig. Därför undrar jag: Har du kört med pulver förut?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lehane
0

Pulver är ren misshandel av kroppen. Du äter upp dina egna muskler och som resultat får du svagare muskler o sämre förbränning.

Jag har själv svultit mig med pulver, gick ner o lyckades inte hålla vikten trots ett fortsatt lågt kalorieinnehåll, ca 1300-1500/dag.

Att skaffa sig en övervikt tar lång tid, ofta har man byggt på den sedan barndomen. Om du jojobantat tidigare, har du en otrygg och skadad kropp, med utsvultna organ och förlorad muskelmassa. Har man ett sånt utgångsläge måste kroppen ofta reparera sig själv, innan man kan gå ner i vikt.

Att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt tar lång tid - men viktminskningen kommer att bli bestående, man kan äta gott o som en bonus tillkommer ofta många hälsovinster.

Lycka till!

mommo
0

Börja gärna äta lchf, men utan stress om viktnedgång, sådan stress tycker kroppen inte om och kan svara med utebliven graviditet. Så i lugn takt alltså. Och dethär med viktnedgång ÄR skumt, jag har minskat 7 cm i midjemått, kilona nedåt håller inte alls samma takt.Fundersam Jag är heller inte överviktig, iallafall inte nu längre, men jag vill bara ha sagt att vågen och måttbandet håller inte alls samma takt!

Börja lite mentalt förbereda dig på en graviditet, ät gärna enl lchf, softa ner, lev hälsosamt så kan det mycket väl hända att graviditeten kommer snartFlört

dufva
0

Vill man bli med barn är bantning ingen vidare bra början, däremot kan man lugnt äta sig ner i vikt med LCHF.

Det är faktiskt den bästa start man kan ge sin unge med massor av bra byggstenar fetter och vitaminer.

Jennix
0

Fanns det inte en undersökning som visade att feta mjölkprodukter var bra för fertiliteten?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Aniara4
0

#7 Låter bekant, jag är också rätt säker på att jag har sett en sån undersökning.

nena25
0

Jo då jag har kört pulverdiet förut, en 4 gånger förut . Gick ner 15 kg en gång och höll den vikten skapligt 2 år tills jag blev gravid och  gick upp 20 kg. Det funkar sämre varje gång.

Jo då jag vet att jag inte ska gå ner fort. Jag har en mer lugn inställning till vikten nu än för ca 6 månader sen.Har gått och pratat hos nån och stärkt mitt självförtroende bl a. Så nu tänker jag inte att jag ska gå ner i vikt utan att jag ska må bra, vara pigg och trivas med mig själv. Mår mycket bättre då, känns lättare att ta tag i vikten = "må-braandet" . Känns positivt just nu. har börjat med låghydratkost nu.

Maia
0

#9 Kalas! (Grädd-kalas…) Vilken bra grej att du kunnat gå och prata om detta. Jag tror mycket på att huvudet har sin skuld i vårt ätande…

Vi följer gärna med på LCHF-resan. 

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MaMaMade
0

Ja, lycka till! Glad

Medlem
0

Jag kör ck nu, vill bli av med mina överflödiga kilon för att sedan köra LCHF :)

nena25
0

Ja, detta med att prata med någon  hjälpte riktigt bra. Det knepiga är att vi pratar inte vikt, utan om att må bättre, stärka självkänslan mm. Det jag går hos kan även hypnos så det har hjälpt det med. Trodde det inte skulle vara så enkelt (?) Enkelt är det förstårs inte men min inställning är mycket mer positiv just nu, sen kommer det väl alltid dalar då man mår sämre men just nu känns det toppen!

Glad

folke
0

Jag tror att den stress du har kommer att göra det svårare för dig att gå ner….

Du skriver  "Vi vill gärna få ett syskon till våran 3-åring (tänkte börja inom 2-3 månader) så jag vill ha bort åtminstonde 10 kg först och gärna fort."

Det ser ut som att du vill ha ett lätt och snabbt sätt att gå ned, vilket tyvärr inte LCHF kan erbjuda, och då får man ju ta till pulver och annat elände, men jag tror att du själv utsätter dig för psykisk stress genom att oroa dig.

Samtidigt som du utsätter kroppen för fysisk stress genom att äta pulver….

Jag hoppas verkligen att du kan koppla av och koncentrera dig på det fina i att tillverka ett syskon istället för det tekniska genomförandet…..

Jag förstår om din kropp håller i vartenda gram, det du talar om för din kropp är att det ska bli krig, svåra tider, svält, översvämningar och matbrist………   och då gäller det att ladda så mycket man bara kan, din kropp jobbar heltid med att försöka suga ut 110% av det som finns i Cambridge pulvret…….

Så mer romantik och mindre stress är min rekomendation, oavsett om det är Cambridge eller LCHF……

Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"