Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2409 ggr
catlin
0

från veg till kött

Någon hade erfarenhet av att ha börjat äta kött efter att ha varit vegetarian under många år. Det skulle vara intressant att höra hur den omställningen gick?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Mervi
0

Jag började med fisk lite försiktigt, och sedan lite kyckling och till slut även kött. Det gick hur bra som helst. Inga problem alls.

Jag var rädd att jag skulle få massa problem med magen men ingenting.

Sedan när jag började med LC blev det ännu bättre, då försvann gaserna, bullret osv.

catlin
0

Vad härligt.

Jag märker också att magen är så mycket lyckligare nu.

Jag har inte ätit kött sen 95 tror jag det var, med galna ko-sjukan och belgian blue-tjurarna och allt vad det var. Jag fick bara nog av djurindustrin.

Trodde inte det skulle hålla i sig så länge, eftersom jag inte är särskilt bra på att hålla på mina principer. Men jag vill fortfarande inte ha kött, även om jag inser att det finns gott om kravkött och vilt som jag SKULLE kunna äta med gott samvete.

Men, som sagt, jag vill bara inte ha det, det går inte.

Men intressant att höra att magen inte reagerade alls, det är ju alltid det man hör annars.

Kelly
0

Jag är periodare när det gäller kött, det kan gå månader utan att jag äter något kött överhuvudtaget, konstigt med tanke på att vi är en jagande familj och har frysen full med kött. Det har aldrig varit något problem så länge man åt högvis med kolhydrater. Nu kan jag känna en viss beslutsångest över vad jag ska välja när jag ska äta protein och fett. Bacon är än så länge bara för mycket men det kommer, inhandlade 10 (!!) paket i dag som kommer (vet jag) att hamna i frysen för lång tid framöver men det finns där i alla fall. Fisk är gott men lax är töligt i längden, kyckling kan gå an men har väldigt högt protein i förhållande till fett, nja jag vet inte……känner mej väldigt velig, blandfärs i ostlåda var gott men ost och grädde är det ju en lite röd flagga på om man vill gå ner i vikt. Tips?

catlin
0

Rökt makrill?

ingela101
0

denna fiskgryta är toppen, thailändska känslor uppstår

fräs/woka broccoli, lök (salladslök är snyggast), lite paprika, zucchini, champinjoner - det du har hemma o inte reagerar på

i med fiskbuljong, currypasta (försiktigt, lite i taget, snyggast m röd starkast m grön) o den fetaste cocosmjölk du hittar (lite i taget)

lägg i fisk i bitar (lax, vit fisk det du får tag i billigt) o toppa vid serveringen med skalade räkor (lägg inte i dem - de blir sega)

i lyxversionen: i med limegräs o koriander

funkar precis lika bra med styckad fräst kyckling el file.

Kelly
0

Låter gott, mm ska nog prova det i helgen. Makrill är ju faktiskt helt ok.

AnnK
0

catlin, vad äter du som inte äter kött då?! Jag trodde hela dieten byggde på att man faktiskt äter kött och att vegetariska proteiner som typ quorn inte "duger"? Jag är f.d. vegetarian som av och till har svårt att äta kött pga äckelkänslor. Jag har märkt att om jag tar en magsyretablett och matsmältningsenzym så hjälper det mycket. Vegetarianer tycks lätt utveckla brist på magsyra, som ju är så viktig för att smälta bl a proteiner.

Min erfarenhet är också att magen mår UTMÄRKT av att slippa alla kolhydrater! Nästan inga gaser kvar (men de kommer som ett brev på posten så fort jag inkluderar sädesslag och grönsaker måste jag koka). Fortfarande en del uppblåsthet, men inte alls lika mycket som förut.

Häromkvällen åt jag typ 3 chips och magen stod tamejsjutton i fyra hörn två sekunder senare! Ibland är det intressant att göra de här avstegen just för att man så tydligt får syn på hur himla känslig man är! Bara tanken på alla j**la chips och annat jag har vräkt i mig under åren. Stackars kroppen! Stackars magen!

Mervi
0

Alla feta fiskar är ju också bra, även om det är det animala mättade fettet som utgör basen.

catlin
0

Hej Ann!

Jo, jag vet att det här är en diet för rediga köttätare :-)

Men än så länge har det funkat för mig också, så jag kör på. Jag äter fisk, mycket lax blir det men det har jag inget emot, skaldjur, ägg, ost, grädde, smör, avocado, turkisk yoghurt, majonnäs…

Quorn brukar ingå i min kost, men det har jag inte hunnit med än på de snart tre veckor sen jag började. Och jag har inte saknat något enda i smakväg på hela tiden.

Det jag äter kanske inte är det optimala för viktminskning med LCHF, men nog fungerar det alltid (snart 5 kilo) och så bra som jag mår finns ingen anledning att prova nåt annat. Tänk att magen kunde vara såhär snäll och skötsam! Det är himmelskt!

Katarina2
0

Jag har varit veg. men det är många år sedan..Glad.

Första gången efter 3 år utan kött åt jag en pizza med skinka….ingen bra början…inget jag kan rekommendera..Räcka ut tungan.

Fick väldigt ont i magen.

Men då var det kärleken som var orsak(blev bjuden på pizza hemma hos honom med stort H)och kunde naturligtvis inte säga att jag inte åt kött…

Tror att jag några dagar efter(när magen lugnat ner sej)började med kokt fisk och sedan lite försiktigt med kyckling…har inget minne av att det inte gick bra….men som sagt det här var länge sedan(22 år sedan…närmare bestämt).

catlin
0

Ja, vad gör man inte för kärleken… ;-)

AnnK
0

catlin, din diet liknar min väldigt mycket. jag försöker inkludera en del kött, bla har jag ätit grillad kyckling (lite för torrt tycker jag) och jag har lagat till strimlad lövbiff. men helst äter jag fisk och ägg, lättare att äta. jag blev så otroligt lättad när jag förstod att den där äggrestriktionen på typ 6 ägg i veckan som jag levt med i åratal, inte är något annat än del av hela fettskrämdheten!

tänker på det här med magen. det var framförallt min då (inte längre Cool) helt kassa mage (gaser gaser gaser och uppblåsthet utan dess like HELA tiden till slut). under min "resa" fram till LC-kosten har jag varit ute och surfat mycket på amerikanska och europeriska sajter och jösses vad folk har kassa magar alltså! och nu fattar man hur annorlunda det skulle se ut om folk la ner kolhydraterna.

catlin
0

Ann, precis!

Och visst känner man sig lite frälst, som att man vill tala om för alla mänskor att det faktiskt går att må mycket bättre - rätt enkelt! Ja, enkelt och enkelt, det här är ju förstås svårt på sitt sätt, men ändå den klart enklaste dieten jag nånsin följt.

Det var inte länge sen jag var en riktig fjärt-fia - och det är ju minsann inte så roligt som det kan låta. Generad Jag fick planera in viktiga grejer på förmiddagen för efter lunch var det liksom kört. Då visste man inte hur magen skulle bete sig. 

Skillnaden mot nu är som natt och dag. Jag kan planera in vadsomhelst, närsomhelst och kan vara helt trygg. Det är som om maggen och jag äntligen blivit kompisar och förstår varandra!

catlin
0

Tänk att man kan med att skriva om sånt här… Glad

Katarina2
0

Visst är det underbart att man har folk omkring sej som har upplevt precis samma saker!!!Skrattande

Jag kan inte säga att jag har varit en fis-stina men just den här känslan att diafragman känns svullen och man knappt kan andas när man ligger ner den är faktiskt borta.

Min sambo däremot…..Generad….har både slutat fisa och snarka…helt underbart….för mej som ligger bredvid!!!Flört

Mervi
0

Det är precis samma erfarenheter här. Jättehärligt att slippa svullen mage och kramperna.Glad

Margareta
0

När ni skriver om snarkningarna kommer jag på att jag inte hört min man snarka på ett år…märkligt…

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Oj Oj Oj vad min man kommer bli glad om jag slutar snarka *S*…… Ytterligare en positiv sak med LC

Mervi
0

Jag har varit en stor snarkare och min man är glad att jag slutat, det bara försvann med alla kilona som försvann. Jag kunde vakna själv av det Hemlis

Margareta
0

Jag har nu pratat med min man om detta och han upplever det själv som att han sover djupare/bättre. Han visste inte att han inte snarkade längre och jag har alltså inte TÄNKT på det förrän ni pratade om det här!!!

ingela101
0

jag sover definitivt bättre nu, sedan vet jag inte om det beror på kosten eller yogan jag kör. men när det gäller snarkande så vet man ju att det finns ett starkt samband mellan övervikt o snarkningar så det är ju inte konstigt om det blivit mindre av det för den som gått ner i vikt!

och mitt personliga vädrande har definitivt minskat sedan jag la om kosten,,, precis som för många andra här. jätteskönt måste jag säga, jag menar hur pinsamt är det inte att sitta i möten o liksom försöka lätta lite på trycket på ett diskret sätt.

Margareta
0

"Väder" finns inte längre. Om jag någon gång känner av det kan jag defintivt härleda det till något jag ätit "av misstag".
Sist var det hemodlade smultron…

Amiechan
0

#21 Det intressanta är att snarkning kan minska/försvinna på en LC-kost även utan viktnedgång. Jag har sett någon undersökning på det, men kommer inte ihåg var. Ska se om jag kan hitta den… :)