Ostplättar och ostchips eller struvor
Hello!
Ikväll har jag gjort både ostchips på parmesan (riv och grädda 1 msk/st på en plåt i 175 grader, och ostplättar, parmesan och lite "vanlig riven ost, ca 2 dl, 2 ägg och 2 msk majonäs enl Skaldemans GI-Noll. SUPERGOTT!!!!!!!
Ska på tacofest nästa lördag och ska ta med ostplättarna, de är godare och enklare än polarbrödet. MUMS! Och tack, Skaldeman!!!
Blir något av dem hårda och "knapriga"? Det är vad jag kan sakna ibland, något knaprigt att dippa i ngt klet… *hmm*
Inte plättarna. Cjipsen/struvorna blev lite hårdare, men ganska sega.
Men jag skulle nog haft inne dem lite längre. De hade funkat bra att dippa i nått fett i varje fall! :)
Nån go creme fraiche dip… ska testa en annan gång!
Funderade på något i stil med guacamole (avocado, creme fraiche, rödlök, vitlök mm) att dippa "ostchipsen" i…

Magma!
Ibland blir jag sugen på kanper och krisp…du vet unefär som att bita i en knäckemacka!
Lösningen, antingen stora rädisor skurna i skivor med färskost, eller att man tar en stjälk bladselleri och fyller. Med brie, eller färskost eller creme fraishe-gucca av något slag. Vitsen är att har man sug efter "crunsch", ja då finns det alternativ.
Det var bra förslag, ska leta efter rädisor och selleri nästa vända till affären:) Tack för tipset!
Jag funderade lite om ostplättarna. Var det totalt 2 dl ost, med både parmesan och "vanlig" inräknad?
Sen undrar jag vilken värme man ska ha på ugnen, var det samma som ostchipsen dvs 175 grader och hur länge ska de vara inne ungefär?
*vart grymmans sugen* 
Det skulle vara 2 dl ost, men jag tyckte det blev för löst då. Hade ganska stora ägg, kanske berodde på det, så jag hällde på mer ost tills det var en massa som inte rann alltför mycket.
Ugnen ska vara på 250 ° här, i ca 8 minuter.

om ni saknar nåt knaprigt så prova att torka tunna skivor av kycklingbröst i ugnen, det blir garanterat knaprigt
Obs! stek hela kycklingfileer med någon god krydda först innan du skivar och torkar dom
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Det ska finnas recept på knapriga ostchips på sajten. Själv gör jag så här: lägger upp några ostbitar på en assiett, ställer in i micron på 3 minuter och låter sedan svalna. Knapriga ostchips!
mmmm. Har precis gjort två satser ostplättar.
Tog lite parmesanost och resten vanlig ost, supergott!!!!
Tack för svaren Besika! Ska testa detta i helgen! 
Ooops, det blev redan ikväll faktiskt.
Jag gjorde ostplättarna och de vart oooooootroligt goda!!
Tack för ett ljuvligt recept!!! 
Tacka inte mig, tacka Skaldeman!! :)
Tack Båda!! 

Hej alla!
hmm, vart hittar jag alla recept som ni pratar om??
Kristina

OJJ NU hittade jag mera. Det var ju bara att scrolla neråt i vänstra spalten.

Gör en grönsallad på valfri sallad, rucolasallad och avocado och rulla parmaskinkan till rosor och lägg på. Droppa lite balsamvinäger över och ringla lite god olja (raps- eller oliv, eller macadamia) Sedan river du på största hålen på rivjärnet parmesan över och du har en italiensk sallad.
Om du aldrig har ätit parmaskinka förut, så var beredd på att den är saltare än rökt och segare i konsistensen. Men du slipper en massa tillsatser och rökaromer som det kan vara i rökt. Parmaskinka går också att steka som bacon och är då mycket saltare. Men omväxling förnöjer och den är utsökt när man är lite van! Lycka till

Igår testade jag att göra ostchips på två olika sätt.
A) Ostchips/ostplättar; riven ost och ägg. Blev som små platta "kakor". Lite mjuka i konsistensen.
B) Ostchips; hyvlad ost. Blev knapriga. Mums!
Båda sorterna dipade jag i CF och TY med sweetchili & sambal.
Jag blev helfrälst i ostchipsen, eftersom jag är/var en "chipsoman". Film- och tv-kvällarna är räddade!

Nu kan jag ha fel. Boken (dvs GI-Noll) är utlånad, men jag tror att mina Ostplättar var ett av de två inlägg Skaldeman fick av mig. Just så blir de inte särskilt krispiga.
Mitt blogginlägg om ostkrustader blir lite torrare. Gör man smeten av fet ost endast blandad med lite äggula blir den "kort" i strukturen och därmed knaprig när den svalnat och torkat.
Fluffiga ostplättar får man om man tillsätter majonäs.

Oj de där fluffiga ostplättarna måste jag testa! =)

Här finns också ett recept på parmesanchips
Recept och recept, men iaf mer input. 

#21 - det ser ut som om de ropar på en….och man vill hugga in direkt! ;-)
Jag gjorde parmesanchips och la över små glas, formade dem till korgar och la i lite god fyllning, festligt!

#22 ja visst gör det :-) Tycker det ser festligt ut med alla hålen som blir av bubblorna, nästan lite avancerat. Sjukt gott med ostchips! Jag älskar den här kosten!