Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 840 ggr
Annamalin
0

Trevlig överraskning!

Wow, plötsligt passar dom där byxorna som jag köpte i vintras, för att dom var billiga och precis såna jag ville ha - trots att dom var cirka ett nummer för små.

Upptäckte samtidigt att även andra kläder sitter behagligt löst i midjan.

Jag har hållit på med lchf i tre veckor nu, mest av nyfikenhet men också för att kolla lite hälsoeffekter. Ev viktminskning har kommit i andra hand (har ej medicinsk övervikt men ändå ett par icke önskvärda extrakilon) och jag väger mig nästan aldrig, har inte gjort det under den här tiden heller. 

Det tog ett tag att komma in i det hela, och jag tillhör nog dom som äter lite mer kolhydrater då jag inte riktigt vill begränsa grönsakerna.

Räknade inte med att gå ner, var snarare lite rädd för att gå upp. 

Men nu blev jag faktiskt jätteglad!

Lehane
0

Grattis! Måste va jättekul!Skrattande

Grönsaker behöver de flesta inte begränsa, så länge man väljer de som växer ovanjord och har lågt kolhydratinnehåll.

Annamalin
0

Tack, ja det är det! Blev så överraskad då jag ej tänkt på det.

_Jo, jag vet, men när jag kollade i tabellerna såg jag att även med ovanjordsgrönsaker springer det lätt upp till 40-50 g kolhydrater per dag, om man t ex äter en del tomater, paprika och vitkål. För att det ska hålla sig under 20 g blir det en rätt liten mängd. Särskilt om man som jag gärna har rätt mycket mjölk i te, och får i sig lite kolisar från annat som creme fraiche etc.
_

Lehane
0

Fast t ex blomkål o broccoli innehåller lite kolhydrater…

Margareta
0

Grattis från alla oss på kryssningen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Fricko
0

Nu har jag också gott med. Sjyst att hålla koll på träningen. Kul!

Jennix
0

Grönsaker som: alla sorters sallad, spenat, broccoli, blomkål, gurka brukar funka bra. Tomat o paprika är det väl liiiite mer kolhydrater i och för vissa kanske det inte funkar.

Du får prova dig fram! Skrattande

Så länge du mår bra och har den vikt din kropp är nöjd med så ser jag inte varför du skulle behöva ta bort grönsaker och mjölkprodukter. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annamalin
0

Ja, och jag äter en hel del av just dem, är ju supergoda också. Men jag insåg efter ett tag med lchf att om man ska hålla sig under gränsen 20 g - totalt, med allt - måste man ändå begränsa grönsaksintaget, som någon skrev i en tråd får man se grönsakerna mer som tillbehör och "inte som förut när man fyllde halva tallriken". Och det där har känts svårt, eller fel, för mig, även om jag justerat lite och tar mindre av dem som är lite mer kolhydratrika.
Har även ätit en del rotfrukter, fr a morot, men även där begränsat jämfört med tidigare.

Lehane
0

#6 Just! Glad

Annamalin
0

#6 - nej, jag vet, men jag ville ändå i alla fall under en period helst äta "strikt", för att testa. Nu känns det bra att veta att det som passar mig är att äta lite mer kolhydrater i form av grönsaker. Det blir ju inga jättemängder kolisar ändå.

#4 Tack, hoppas att ni har det superbra på kryssningen!

MaMaMade
0

Grattis! Skrattande

navarro
0

Min erfarenhet är att jag inte kan äta varken frukt eller grönsaker. Igår blev vi inbjudna till bekanta efter att ha hjälpt till att lösa ett problem. Jag hade ju inte något extra med och mina vänner ingen aning om hur jag äter. Det blev kyckling, ris och sallad. Jag plockade bort ris och det mesta av salladen och trodde att det var perfekt. Resultatet blev flera timmar på toaletten mitt i natten och en väldig magkramp. Vet nu att kycklingen var färdigkryddad från affären och bara stekt i ugn hemma. Det var säkert glutamat och en massa andra tillsatser i. Jag kommer ju inte att äta något liknande i vår och sommar, men tänk om detta är det normala i det vi köper till grillfesterna. Har gått runt i affärerna idag och det är massor som ser riktigt mystiskt ut bland köttet i köttdiskarna.

Aniara4
0

Grattis!