Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4023 ggr
Echolls
0

Utlandsresa

Hej!

Jag började med LCHF för lite drygt en månad sen (har inga hälsoprobelm eller nåt sånt, utan vill bara gå ner ca fem kilo) och äter inte så jättestrikt, kanske 50 gram kolhydrater/dag + att jag har en ätardag i veckan då jag äter godis eller annat (försöker dock hålla själva måltiderna hyfsat LCHF även dessa dagar). Räknar dessutom kalorier eftersom jag förmodligen skulle äta alldeles för mycket om jag inte gjorde det, brukar ligga på omkring 1300-1500 per dag (lite beroende på om jag tränar eller inte). Jag har gått ner omkring två kilo hittills vilket jag är nöjd med eftersom jag inte alls är överviktig, men nu till frågan…

Jag ska åka till Irland om ungefär två veckor och stanna där i en vecka och då lär jag knappast kunna hålla mig till LCHF (min resebudget kommer att tillåta en chipspåse om dagen typ ;)), så jag undrar om det är stor risk att jag går upp i vikt om jag försöker hålla en kalorinivå på cirka 1300? Borde jag kanske börja trappa upp med kolhydraterna redan nu?

Mvh Emma

Maia
0

Köp korv istället för chips (hehe) och håll dig från Guinness som – ännu mer än annat öl – med rätta kan kallas flytande bröd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Aniara4
0

Jamen frukostarna är ju perfekta, skippa det rostade brödet bara och käka ägg och bacon, stekta champinjoner och små korvar… åh, de där korvarna är så goda! Ska du bo på B&B? I så fall lär du stå dig hela dagen på frukosten!

Empe
0

Varför ens åka till Irland om man inte får dricka Guinness?

Hur länge avbryts egentligen fettförbränningen, om man nu hunnit få fart på den genom att ha ätit LCHF en tid, om man tex tar sig en "syndavecka" när man ska på semesterresa?

Jag har läst här på forumet att för en del tar det ju väldigt lång tid, kanske månader och längre, innan önskvärd viktminskning kommer igång. Kommer det ta lika lång tid igen att få igång fettförbränningen, om man bryter LCHF för en vecka? Är det lika för alla eller högst individuellt? Finns det någon som vet?

PS. Emma, hela Irland är väl fullt av lamm och krabbor ? - utmärkt LCHF-mat! Fast å andra sidan har de ju pommes till ALLT… Flört

Önskar dig en trevlig resa!

Echolls
0

Tack för svaren! 

Jag och en kompis ska på turné med ett band faktiskt (nej, vi är inga groupies ;)) och i bussen lär det inte finnas mycket att äta (möjligtvis lite godis, läsk och öl). Backstage brukar det finnas en hel del men tyvärr mest godis, läsk, chips, bröd och öl (som det förmodligen kommer slinka ner en och annan ;)). Jag kommer inte alls ha mycket pengar till mat och det kommer inte finnas tid till att springa runt och leta heller tyvärr. Så det blir nog så att jag får hålla mig till det som finns och då kommer viktminskningen troligen att avstanna, men om jag äter så få kalorier som 1300 borde jag väl ändå inte gå upp i vikt? Har haft ganska svårt för att gå upp tidigare, men det kanske har ändrats nu när jag äter mycket mindre? Undrar även samma sak som Empe?

Lehane
0

#4 Utsätt inte kroppen för svält! Den kommer bara bli ännu segare att få att släppa extrakilona om du svälter dej…

Jennix
0

Jag håller med Lehane: det värsta du kan göra är att ta bort fettet och äta så lite som möjligt, för då kommer din kropp att ställa in sig på svält.

Som jag ser det är minskningen av fett en av anledningarna till att folk går upp i vikt. Kroppen tror att den svälter och lägger på sig alla kolhydraterna.

Jag tror själv att det är sämre att äta kolhydrater utan fett än kolhydrater MED fett…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!