Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2708 ggr
boffit
0

Hur länge satt biverkningarna i?

Jag har tittat lite på trådar om både halsbränna och muskeltrötthet - alla fick svaren att det brukar gå över, men nu undrar jag hur länge sånt satt i? Allt är lättare att stå ut med om man har något slags slutpunkt att se fram emot…

Glad

Har lite halsbränna på kvällarna, och blir väldigt matt i benen bara av att promenera omkring. Räknar med att det tar slut men skulle som sagt vilja ha lite anekdotiska berättelser.

tinaoskarsson
0

Min halsbränna berodde mest på kolhydraterna (även om jag alltid trott att det var fettet) och gick från superjobbigt, dagen innan jag började med denna kost, till omärkbar ca 2 dygn senare. Säkert är inte detta den allmänna uppfattningen, men så var det för mig.

Muskeltrötthet kan jag tyvärr inte svara på. Jag är lat av naturen och kolisarna gjorde mig extra dåsig, så jag har inte rört mig nåt nämnvärt nån gång. Detta har inte direkt förändrats av LCHF - jag är fortfarande stillasittande. Till att sitta på rumpan krävs inte mycket muskler varför jag inte heller märker nån trötthet i musklerna.

andreas0
0

Dom började efter 3 dagar och varade i 12 timmar för mig, efter det upplevde jag bara positiva förändringar.

Fast då var min kondition redan usel, så om den blev något sämre dom första veckorna har jag antagligen inte märkt av det.  Räcka ut tungan

Muskeltröttheten tar allt från 5 veckor till 6 månader att gå över helt, det är individuellt, men den blir såklart bättre med tiden även innan det gått över helt. För dom flesta skulle jag gissa på att det tar 2-3 månader.

Margareta
0

Halsbränna och muskelont kan jag ha fortfarande efter tre år - men det finns alltid en orsak som går att åtgärda.

Muskelont får jag när jag saknar magnesium och halsbränna när jag ätit för ensidig mat med för lite variation. Jag har problem med övre magmunnen och får lätt maten i retur.

Numer pensionär i Nynäshamn

marre77
0

Känner igen ditt problem, funderade allvarligt på att sluta ett tag eftersom att jag var så matt i benen. Men envis som jag är har jag fortsatt. Efter ca 2 månader börja det vända och nu känner jag ej av det. Tränar spinning, styrketräning och ska nu ut och jogga när det börjar bli vår på riktigt. Jag äter kött, fisk, ägg, mejerivaror och en hel del grönsaker och nötter ibland.

Eremitha
0

Jag har haft ganska påfrestande besvär med omställning hittills. Inte mentalt, hjärnan ställde in sig på det nya systemet ganska omgående. Jag blev klarar i skallen, piggare, mer skärpt och mindre stresskänslig. Men musklerna … 

Nu, efter tre månader, har jag börjat känna att jag klarar att gå lite längre och lite raskare på hundpromenaderna. Min vovve har lidit en väldig brist på motion sedan januari när matten började med lchf och rusade in i omställningsväggen. Jag har förstått att det varit/är ovanligt segt och extremt för mig, fär jag har faktiskt under långa tider varit nästan utslagen fysiskt, med träningsvärk i diafragma av att prata och sjunga till exempel.
    Som sagt, nu märker jag några snäpps förbättring, vilket gör mig GLAD! Har aldrig övervägt att överge lchf-kosten. Skriver inte detta för att skrämma utan snarare för att peppa. Jag hade ingen aning om när jag började att man kunde få den sortens besvär, för jag hade bara läst positiva berättelser typ jag har gått ner tjugo kilo på tre månader och mår bättre än jag nånsin gjort. Det sägs att muskulaturens övergång till fettdrift kan ta upp till ett halvår. Det läste jag så småningom, och slutade då oroa mig.
    Jag har själv inte börjat gå ner i vikt än, men jag är optimistisk och tror att det kommer!

Lycka till, och hoppas att dina anpassningsproblem blir lättare.

Fair Winds and Following Seas!