Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1242 ggr
missaz
0

Slut på snusk!

Har upptäckt ännu en underbar "biverkning" av LCHF!

Att man slutar fisa av denna kost var underbart, har haft problem med uppsvälld mage i flera år! Men nu har jag upptäckt att jag slutat lukta svett åxå!

Alltså; jag är ingen ohygieninsk människa; jag brukar duscha varje dag (om jag inte hinner det en dag tvättar jag åtminstone av mig under armarna innan jag åker iväg på morgonen). MEN saken är den att sedan jag fick mitt sista barn 2005 har jag stunkit svett nåt otroligt när jag vaknat på morgonen, ibland har det även kommit redan på kvällen trots att jag duschat/tvättat mig samma dag!

Första veckan med LCHF luktade jag värre än någonsin… Ville knappt vara nära folk TROTS att jag tvättat mig, men NU är mina svett-lukts-problem borta! HELT! *lycklig* Har känt det mer och mer, men fattade det ordentligt först nu i veckan när jag varit hemma med sjuka barn och helt hoppat duschen i 2 dygn! (hmmm… det bor en liten slusk i mig med…) Jag luktade efter dessa 2 dygn inte det minsta svett, trots att jag tulat med barnen och blivit svettig då och då.

Någon fler som märkt detta?

Maia
0

Många talar om att man gör sig av med slaggprodukter i början och detta låter ju som ett klart fall.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

#1 Japp, känns mkt bra att vara av med det slagget! Speciellt om det har sån lukt… då kan det aldrig vara bra att ha i sig! Glad

Lynxx
0

Kanske bara e luktsinnet som blivit sämre Flört

missaz
0

#3 Haha! Hoppas verkligen inte det! Illa om man skulle stinka skunk och inte märka det själv… *ryser* Nej, men allvarligt så käns det som om mitt luktsinne blivit bättre, känner tex lukten av kolhydrater mkt mer väl nu! Skulle kunna bli godiseftersökare eller nåt. Skrattande

Fricko
0

Jösses trodde bara att det var jag som slutat lukta. Duschar på morgonen och luktar framåt dan under armarna, förr, men inte nu. Svettas också betydligt mindre nu för tiden. Slut på snusk för vår del. Är varm och skön men inte svettig. Halelulja!

missaz
0

#5 Visst är det otroligt skönt??? När det inte bara är jag måste det ju ha med kosten att göra åxå. LCHF blir bara bättre och bättre!!

Fricko
0

Det har helt klart med kosten att göra. Skönt att vi är 2, en gång är ingen vana men 2 då är det en regel. Eller hur?

odezza
0

Jag har inte använt deodorant på över ett år!

Men jag märker at jag luktar lite sämre när jag har gjort avsteg, och ätit pasta… Flört

"still lost in space and time"

missaz
0

#7 jo, 2 är absolut en regel! Då klubbar vi här och nu att kroppen blir frächare av LCHF!

#8 Oj, märks det så på en gång av ett felsteg…? Huuu, vad ÄR det vi har lassat in i kropparna i alla år???? Funkar det verkligen för dig att inte använda deo? Utan att lukta alls? Även om jag inte skulle lukta svett vill jag ha liiite för att lukta gott. =) Om det är pga aluminiumsalter du undviker deo kan jag tipsa om forever livings deo, den innehåller inga gifter. =) och så luktar den inte så starkt….

Fricko
0

Noebio natural care, riktigt god. Bara nyttigheterCool

missaz
0

#10 fast det innhehåller bensylbensoat… Det irriterar hud, slemhinnor och ögon och kan ge överkänslighetsreaktioner. Hör till de doftämnen som EU:s vetenskapliga kommitté listat bland de mest allergena. Fast gillar du den och mår bra när du använder den lär det väl vara ok.

greensis
0

Jag är avundsjuk nog att bli lätt avocadogrön! Making A Wish

Så länge jag är i ketos svettas jag aningen mer än jag brukar, och särskilt i samband med träning. Och den svetten, mina vänner, luktar illa nog att jag övervägt att låta kollegorna på Farligt Avfall ta hand om tvätten. Med tänger och gasmask.

Har provat allt. Dusch, deo, talk, Apotekets special. Det enda som hjälper är 1) att äta tillräckligt med kolisar för att ramla ur ketosen. 2) Frysa som en hund. Och 3) byta tröja 15-20 minuter efter man duschat efter ett träningspass, för eftersvettningarna är inte kul!

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

"12 Huuu, låter skitjobbigt! jag luktade ju as när jag gick in i ketos, men det gav med sig på bara ett par dagar. Stackare!!!

Fricko
0

Ser man på #11 funkar dock på mig men nu när jag är luktfri kan jag ju prova din variant. Tack för tippset.

Tror att jag är i ketos för min fru har påpekat att min andedräckt inte är den bästa. Trodde aldrig att jag skulle bli glad när någon påpekade det men jag tog det som ett gott tecken.Glad

greensis
0

#13 Det enda positiva med eländet är att jag vet att jag förbränner fett som bara den när det är såhär - jag märker i kläder över enstaka veckor. Cool Jag krympte från stl 38-36 på ca en månad, och nu är det bara lite höfter-lår-häck kvar ned till 34/36 som passar perfekt till min längd. Ge det en månad till eller så.

Men tvättmaskinen går varm, om man så säger.Skrikandes

Fabricati diem, pvnc!

SvartKaffe
0

Här är en till som periodvis luktar som en skogshuggare som varit utan dusch i nån månad. Det räcker att jag tar en kort promenad på morgonen eller att halva dan går utan jag gjort något särskilt. Men, men…. huden är ju ett av kroppens stora reningsorgan om jag förstått det rätt.

Däremot har jag inte känt av ketosandedräkten. Munnen och tänderna har känts så rena att det har hänt att jag missat borsta dom på morgonen och kommer på det efter lunch.

Våra kroppar kanske är funtade på olika sätt eller så är det mängden "farligt avfall" vi går med i kroppen som styr det hela?

MaMaMade
0

Har märkt att svettlukten fått en "syrligare" doft än vad jag normalt har haft men svettas inte mer än vanligt. Fortfarande frusen av mig.

Zima
0

Ah… så det är därför jag helt plötsligt börjat lukta lite mer svett, utan att jag ansträngt mig.

Och det där med att missapå morgonen har oxå hänt, eftersom jag inte har så dålig andedräkt nu då jag inte äter så mkt kolhyrater.

Åååh vad jag  KiF! Jag  varje gång jag är inne.

(Förlåt att det blev lite många smileysar, vet att vissa inte är stormförtjusta i dom, men de är så himla braiga! Och sen är det lite nyhetens behag ni vet.)

Lehane
0

Glömmer alltid tandborstningen nuförtiden… Minns den oftast ngn gång på eftermiddagen o eftersom jag är pappaledig, borstar jag tänderna då…

Använder inte längre tandkräm. Min sambo vet inget, men hon tycker jag smakar ovanligt friskt ur munnen - utom när jag ätit mycket smör.

Wildrat
0

Ost luktar inte så gott heller.

Antingen äter jag för mycket kolhydrater eller så är det nåt annat som gör det men jag får fortfarande beläggning på tänderna. Inte lika mycket som tidigare men en del så än kan jag inte sluta borsta tänderna. Men jag använder inte tandkräm på morgonen, bara på kvällen, har dålig saliv så jag vågar inte sluta riktigt än.

Lehane
0

Äter inte ost… Kör grön fakir!

missaz
0

Kommer nog aldrig att sluta med tandborstningen även om mina tänder känns helt rena hela tiden nu, inga beläggningar! Känns ändå frächt att borsta tänderna, även kött/ägg/fisk kan ju fastna i tandfickor osv, vill inte ha gammal mat kvar nånstans i munnen + att jag är lite rädd för att faktiskt lukta illa om jag inte borstar….. =)

kalleankasmormor
0

Jag har också märkt att jag svettas mindre. Det märkliga är att jag ändå känner mig varm! När jag tränar svettas jag däremot ,som värsta grisen, och blir högröd i ansiktet i flera timmar efteråt. Förmodligen rejäl förbränningSkrattande(hoppas jag)

missaz
0

#23 är åxå varm och svettas fortfarande en del, men svetten stinker inte längre. =)