Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1255 ggr
Raring
0

Muskler först, "deff" senare?

Kom att tänka på en sak som jag hört eller läst någonstans förut…

Om man svultit kroppen (viktväktarna, nutrilett, anorexi, whatever) så länge att man börjat bryta ned muskler, kommer kroppen först få frispel och lägra på sig fett först, bygga upp krympta organ och muskler och sedan balansera fetthalten?

Alltså: bygger man muskler först och tappar i fettvikt sen? Eller sker det parallellt?

Någon som vet?

Lehane
0

Jag tror ingen vet. Det har inte bedrivits ngn vettig forskning på vad som händer om man svultit kroppen o sedan äter en naturlig kost. Så allt handlar om spekulationer och kvalificierade gissningar.

Min hypotes är dock att kroppen, om den varit utsatt för upprepade svältförsök, i första hand bygger upp sig själv och även in i det längsta håller på sina fettlager och försvarar dem mer nitiskt än Joakim von Anka skyddar o snålar sitt bankvalv.

"Övertygar" man kroppen om att situationen är safe, det finns inga hot eller svält i antågande - då kan kroppen långsamt kunna tänka sig att släppa på späcket…

Ungefär så tror jag…

Raring
0

Ja det är nog inte omöjligt att det är så. Tänkte lite åt det hållet när jag satt och klurade. Fick en fin komplimang att jag börjat få synliga muskler… vars då? undrade jag, och fick utpekat mina numer synliga arm- och vadmuskler.

Undrade mest för det händer noll och ingenting på måttbandet, och kryper uppåt sakta med vågen, så jag tänkte att man ju kan hoppas att det sker en omfördelning och att det bildas muskler under stoppningen iaf, och att det kommer en fin liten deff sen någongång. Glad

Raring
0

*puff*

dufva
0

En kropp som är van vid svältperioder lägger helst på sig fett som skydd inför nästa svältperiod.

Muskler drar mycket energi så det kommer i andra hand för en kropp som utsätts för dylik stress