Hoppar upp och ner i vikt
Upplever någon annan att vikten hoppar upp och ner rätt mycket ?
De första 2-3 veckorna gick det stadigt neråt - men nu under den här sista veckan har det hoppat fram och tillbaka med ca 1,5-2 kg.
Vid ett tillfälle kan uppgången ha berott på en väldigt god morotskaka som jag tog en liten bit av - men det är mitt enda slarv.
Tex från igår morse till imorse hade jag gått ner ett kilo. hmm..
Jag vet att man inte bör väga sig varje dag, men det är en tvångshandling jag har ;-)

Fia - ställ undan vågen muy pronto. Ställ undan den och skriv upp ett bra datum i kalendern när du får väga dig igen - typ om en månad, 6 veckor.
Det är faktiskt lugnare och man kan koncentrera sig på allt annat i livet
Fabricati diem, pvnc!

# 1: Väl talat

För en del blir det så, vikten varierar väldigt mycket från dag till dag. Det enda dom personerna kan göra är att väga sig lite mer sällan, se hur vikten går om man kollar på ett längre tidsperspektiv.
Använd gärna måttband för att se resultat, det brukar vara mer tillförlitligt.
För mig kan vikten fluktuera över 1-1½ kg över dygnet, särkilt mkt när det är dags för mensen.
Blir du stressad över att väga dig o ev viktuppgång, gör som greensis säger. Den kan göra att du stannar upp el tom går upp!

Hmm.. ok - ska försöka ställa undan vågen.
Men då ser jag ju inte om jag rasar upp, och kan då inte uppmärksamma det och ändra nåt i kosten eller motionera mer.
Jag har bara några få kilon till att gå ner -finslipning. Kanske 3-4 kilo.
Rasar du märker du det ändå. Jag ser det i spegeln fast det bara är några kilon i cm än sålänge, handtag som har försvunnit, byxorna pösar mer över låren, framträdande konturer på främre lårmusklerna, smalare i ansiktet…
Jag tror att vi måste bli bättre på att titta på våra egna kroppar. Är man inte nöjd så undviker man speglar, åtminstone i helkropp o helst inte utan kläder. Det är så dumt för man kan få en ganska så skev bild av hur man egentligen ser ut o så märker man inte de faktiska förändringarna som kan ske m LCHF utan att vågen visar nedgång. (Muskler väger mer än fett…)

Du har så rätt MaMaMade.
Jag är totalt fixerad vid vågen, och jag VET att det är fel. Jag tränar rätt mycket (åtminstone periodvis) och är väl medveten om att muskler väger mer än fett.
Egentligen borde jag inte vara missnöjd alls, men jag har alltid varit smal och har svårt att acceptera viktuppgång nu när jag blivit lite äldre och det är svårare att hålla vikten och formen.
Att vikten fluktuerar är fullständigt normalt - framför allt om man då och då äter kolhydrater!
Andra saker som påverkar är saltintag, tarminnehåll, stress, mens och andra hormonförändringar.
Har du en liten övervikt kan det till och med vara nyttigt för dej!

#0# Jag är precis som du. Behöver eg bara gå ner 2-4 kg till och jag pendlar upp och ner också. Åt tårta lördag och söndag. Gick upp 2.5 kg på en gång. Skrev en tråd om detta.
I går åt jag en liten bit äppelkaka. Kräktes på natten och fick ont i magen. Jag har ju bara ätit LCHFkosten i ca 3 veckor också nu. Fast jag hade ätit den ca en månad med uppehåll pga utomlandsresa. Jag förstår inte heller varför man går upp så fort och så lätt.

Jag väger mig också gärna varje dag och ibland är det 1 kg upp och ibland 1 kg ner. Men jag märker att den lägsta vikten stadigt blir lägre och lägre så då gör det ju ingenting. I morse tex. en vikt jag inte sett på flera år. Jag blev så glad att jag tog en promenad. Få se i morgon.

Jorå! Här åker vikten upp och ner som en jojo! Var nere på strax under 63 häromveckan, men är nu uppe i strax över 65 kg. Jag har inte varit helt strikt, häromdagen åt jag muffins och ikväll gelégodis. Det säger verkligen "poff" på vågen så fort man äter mycket kolhydrater, iallafall om det sker relativt ofta.
Om jag bara fann kraft att slänga ut vågen! Det är ju hur man känner sig och det man ser som räknas :)
Vikten är oftast högre på kvällen än på morgonen. Väg er inte på olika tider på dygnet. Brukar ni väga er på morgonen så gör det även nästa gång ni väger er. Eller på kvällen om ni föredrar det, men kom ihåg att morgonvikten är inte = kvällsvikten.
Man kan blir stressad av vågen om man inte vet detta. Lycka till!
Jag kan inte slänga vågen, den ger mig en viss trygghet. När jag lät bli att väga mig en mångad gick jag upp 2 kilo. Så jag måste kolla.

Jag väger mig alltid morgon och kväll. Vet precis hur mycket jag ska väga på morgonen resp kvällen. Samma tid nästan också.
I går mådde jag verkligen dåligt. Hade ont i huvudet och fick diarre en gång. Undrar om det var pga tårtan. Har även magkatarr lite värre än normalt. Så i morse tog jag inget kokosfett utan grädde i kaffet i stället. Men nu när jag sitter här så skrålar magen konstigt nog. Den har ju varit tyst förr när jag ätit denna kost. NÄr jag äter vanlig mat med kolhydrater så skriker och skrålar min mage jättemycket. Mycket konstigt tycker jag.
Eftersom jag kommit i klimakteriet är jag nästan lite glad för att jag har lite extra trivselkilon, då det sägs att vi som har det oftast inte får samma besvär som de som är magrare…kan ngn åstadkomma en längre mening…!? 
Inget konstigt med dagliga svängningar i vikten. Du har lite mer mat som är kvar i magen, du har mer vatten i kroppen - minns att de första 2-3 kg du tappar består av vatten. Är du för fixerad vid vikten kan det i sig verka som en stress, som påverkar kortisolet

Det låter som om jag kommer att klara klimakteriet helt utan besvär.