amning och viktnedgång
Funderade lite över hur amning påverkar kroppen. Det är väl rätt många hormoner inblandade när man ammar. Kan det vara så att kroppen medans man ammar, signalerar att man snarare ska samla på sig istället för att släppa ifrån sig??? Min son börjar bli stor och jag ammar ganska lite förhållandevis, men det känns som att kroppen inte riktigt vill släppa ifrån sig så många kilon som jag hoppas på. Jag äter väldigt snålt med kolhydrater, började med LCHF i början av mars, så jag kanske helt enkelt ska ha lite tålamod bara??!!! 4 kg har försvunnit i alla fall.. Vad säger ni alla kloka människor? Kan det vara amningen som gör att det går lite trögt? Annars måste jag säga att mitt otroliga sug för vaniljbullar och schweizernöt faktist har börjat avta….. ett stort steg för mig!!!
Amning ska det stå självklart!
Amning brukar betyda det motsatta - de flesta rasar i vikt.
Hur äter du en vanlig dag? Hur har du levt innan lchf - har du en historia av många olika bantningsförsök? Äter du några mediciner?
#0 - Jag kan bara säga att för mig har det varit som du säger, att min kropp har klamrat sig fast vid extrakilona som om jordens överlevnad hängde på det, medan andra av mina medmammor har rasat i vikt
av amningen. Jag har ändå hört många som har upplevt precis samma som jag, och som du, att så länge man ammar vill inte kroppen släppa, men så fort man slutar så rinner kilona av. Så var det förra gången jag ammade, och det tyckts vara så den här gången också
- även om jag numera bara ammar en gång om dagen.
Innan jag började med LCHf gick jag ned 12,5 kg med hjälp av viktväktarna, kilona rann av mig, men mitt sug efter socker och annat försvann inte. Jag äter inga mediciner, men har en hel del bantningsförsök bakom mig. Jag äter oftast en stor kopp äggmjölk till frukost, alternativt 2-3 kokta/stekta ägg med smör, till lunch och middag- kött/kyckling med vitlökssmör, eller lite sås gjord på creme fraiche eller grädde. De enda grönsakerna jag äter nu för tiden är gurka(som jag tidigare ratade för att jag tänkte att de bara innehöll vatten), spenat, sparris, squasch, och ine i några stora mängder. Ibland en kopp äggmjölk eller lite nötter på kvällen. Kaffe och te, somjag drack stora mängder av tidigare, smakar helt enkelt inte gott längre. konstigt.
#0 Skönt att höra!
#Det där verkar vara typ 50 50..en del går ner medans andra går upp. De som gått ner har oftast börjat gå ner först efter 6 månaders helamning.
Tror nog att för många är det så att kroppen snålar när man ammar, dvs de som är duktiga på att lagra fett också har svårare bli av med det. Bra på stenåldern, kass idag.
Det låter som att din kropp kan ha behov att reparera sig, bygga upp skadade muskler osv.
Vissa saker kan dock hindra din viktminskning - nötter är en sådan behov, många nötsorter innehåller för mycket kolhydrater o det är väldigt lätt att överäta dem.
4 kg sen i början av mars är en jättebra viktnedgång, kroppen mår bäst av att gå ner sakta. Hur är det med ditt midjemått, krymper det?
Tycker inte du ska stressa fram din viktminskning, försök ha tålamod och ägna dej åt amningen.

#6 Det där var jag i ett nötskal. Med de två första sparade kroppen varenda fettsmula under hel/huvudamningsperioden. Som du sa - bra på stenåldern, mindre bra idag
Fabricati diem, pvnc!
#Mindre bra enligt vem?

#9 He, min man klagar inte på kurvorna
.
Men min kropp är bra på att skaffa sig… depåer, matkällare, reserver som den sedan gärna tar av. Jättebra inbyggd funktion om fet, söt och riklig mat är sällsynta tillgångar. mindre bra och disciplinkrävande om man omges med ymnighetshorn utan avstämngningsknapp.
Fabricati diem, pvnc!
#10 Jo, men jag tror att stenålderskvinnorna såg mindre ut som en victoria secretsmodell, än vad vi tror…
Visst finns det gasellkvinnor av naturen, min sambo är en av dem - men jag tror att den allmäna uppfattningen om vad som är en åtråvärd kvinnokropp varken är naturlig eller hälsosam.
Ideal suger!
Fast å andra sidan är det kanske inte en sån där modell man vill se ut som…utan bli av med det som man vadderats med så man kan känna sig fri igen…har man kanske gått upp 30 kilo under graviditeten ser man nog gärna att man iallfall kan bli av med hälften..för sin egen skull
#12 Visst självklart… Men många kvinnor stretar på med viktminskning även om de redan har en hälsosam vikt…
Ta midjemåttet istället - är det under 88 cm är ni hälsosamma…

#13 Duger 74?
Fabricati diem, pvnc!
#14 Äsch, gå o…. 
…snart ikapp, vänta du bara!

Jag känner ketosandedräkten i ryggen…
Fabricati diem, pvnc!
Jag har fixat stavfelet. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#17 Tack!
Jag skulle nog överleva bra på stenåldern…. Midjemåttet har inte minskat nämnvärt, (kanske ska jag ha i åtanke att det minskade 20 cm under min viktväktartid innan LCHF) Jag har i alla fall ca 20 kg som jag skulle vilja bli av med, men jag ska nog ha lite mer tålamod….