Sockerkick av grädde?
Jag börjar ana hur kolhydraterna och humöret hänger ihop.
Före min alltför sena lunch var jag redo att gå i sjön så deppig var jag och lunchen gav ingen förbättring förrän en lååång timme efteråt. Långsam blodsockerhöjning, det verkar väl bra.
Men nu tog jag en kopp kaffe med grädde och det sa bara pjong i huvudet så bev jag rask och glad! Kan det vara möjligt att få en sockerkick på mjölksockret i grädden efter bara fem minuter???
Då är jag ju ännu tacksammare att jag lagt av med så mycket socker/kolh!
Är man känslig så… Dessutom blir det ju en speedballeffekt med koffeinet!

Japp!
Om man ligger vanemässigt lågt med blodsocker och sedan tar något med lite snabbare kh (och dessutom med koffein i!) så kan det bara pjonga till i en! Själv har jag varit tvungen att skippa choklad för jag blir nästan hög på sockerchocken.
(Yeah, man, taste the colors..)
Gissa att den där kicken gör att många lullar omkring från socker-fix till socker-fix.
Fabricati diem, pvnc!
Jag tror inte att man kan få en sådan kick av dom låga nivåerna som finns i grädde. Om du inte drack ur en enlitare med grädde då. 
Fett däremot ger kroppen rejält med energi att ta av, och koffein gör en pigg, kanske koffeinet ökade energianvändningen samtidigt som kroppen hade extra mycket energi, och effekten blev en rejält energikick?
Även jag upplever en energikick av grädde i kaffe om det är en stor kopp (1dl. grädde och 3 dl. kaffe).
Håller med AndreasO. Om det inte var stora mängder grädde då. 1 dl ger ju bara några småkolisar. Fett, t.ex. en 30g camembertbit med bara 0,5 klh/100 g, kan fungera på samma sätt som stoppare omjag har sug en stund efter en måltid.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Men sen har det med hastigheten att göra. Jag upplever att kolisar i mjölk/grädde är precis som socker - de går ut i blodet fortare. Fett tar lite längre tid, och håller längre. Men jag får en kick av två klunkar vispgrädde ur tetran.
Min erfarenhet av saken.
Så varför kan inte Liselotte ha upplevt samma sak?
Fabricati diem, pvnc!
#5, teoretiskt sätt så bör det vara tvärtom med sockret i grädde, jag har för mig att laktos tar relativt lång tid för kroppen att bryta ner. Men jag kan minnas fel, ska kolla upp det när jag kommer hem (datorn jag sitter på nu är lite klumpig att använda).
#5 Jo, absolut. Olika typer av socker har olika fart, och det är ju många som är extra känsliga för just laktos. Absolut. Men jag kan själv känna att det finns en fett-fix också. :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Har det inte spekulerats kring att grädde/mjölk triggar mer insulin än vad mjölksockret i sig ger skäl till? Inte för att jag vet om insulinet då skulle kunna ge en energikick…
Jag har börjat ta grädde i kaffet istället för mjölk ibland, och det känns ju klart mer tillfredsställande, men pigghetseffekten har jag inte märkt nån skillnad i så den tillskriver jag nog koffeinet!
#8, insulin ger inte energikick, tvärtom så är det för högt insulin som orsakar så kallad paltkoma (när man blir sådär trött efter en tung måltid med både mycket kolhydrater och mycket protein).

Japp, och pjong här också.

Kan inte den där "pjongen" bero på koffeinet? Jag tänker så här att om man blir extra känslig mot salt och sött osv så varför skulle man inte bli extra känslig mot koffeinet också och därför blir det en pjong!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

panacottapjong.

#12 Gömmer skeden och ser mig förskräckt om efter en dold kamera 
Är det samma sak vad gäller kokt/tillagad grädde? Har liksom inte tänkt på det men har ju ofta grädde i maten…..

För mig är det "färsk" grädde i lite större doser, typ ur tetran som sockerkickar. Klarar det någorlunda i kaffe om jag inte tar för mycket. MEN det drar inte igång något direkt sug, bara en woosh-rush. Som att halsa grapejuice - man blinkar till och känner sig vaknare/mer energi.
Har aldrig triggat på det i mat, inte lagad CF heller, när jag tänker efter. Brukar mycket sällan äta CF direkt, så jag kan inte jämföra.
Fabricati diem, pvnc!