Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1995 ggr
linsen
0

Ändrar håll?!

Vad ska man göra när man börjat att gå upp igen även fast man äter som vanligt. ja har ätit så här sen augusti förra året och trivs bra. min IBS har blivit SÅ mycket bättre.

men problemet är nu att jag börjat att gå upp igen det är inte mycket än… men det är inte så kul att känna att man blivit stor igen på magen… jag vet att jag borde träna så kanske det försvinner…

Även mitt midjemått har blivit större.. börjar att lessna på detta!!!!

Maia
0

Det är svårt att säga vad som hänt. Det  finns olika orsaker till viktuppgång. En orsak är stress eller att man börjat använda någon medicin. Om allt är på samma sätt och du inte väger för lite för din längd – man kan ju inte alltid välja sin målvikt med den här kosten – så kanske du ska fundera på andra orsaker…

Och – just det, ja! – så finns ju det uppenbara skälet till att magen blir större, nämligen att man kan bli med barn, förstås, men det har du självklart uteslutit, eller hur?

Glad

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

linsen
0

Ja att jag är gravid är uteslutit… jag har varit rätt stressad mendet brukar inte påverka mej så mycket just kroppsligt…

jag väger inte för lite för min längd.. vet inte vad det beror på riktigt.. om det inte vänder så få jag väl tänka  hur jag ska fortsätta:)

Lehane
0

Vad väger du, hur lång är du, vilket midjemått har du?

Hur ser en vanlig dag ut?

Mervi
0

Det har hänt mig med, ökar lite sakta. Jag läste i en annan tråd att kroppen kanske strävar efter den tidigare högsta vikten. Något som våra kroppar bara gör. Kanske läge för att ändra på något. Jag kommer inte ihåg vilken tråd det skrevs om detta.

Skall försöka hitta den.

ebet
0

För mig började viktminskningen när jag minskade matintaget ordenligt. Det visade sig att trots det så var jag inte hungrig alls.

mommo
0

Det där tror jag kan vara sant, Ebet. Speciellt när det rör sig om kvinnor med inte så stor övervikt. För jag tror inte att vi kan brassa på med hur mycket mat som helst , och bara förvänta oss att vi ska gå ner i vikt.

För i såfall förbränner vi bara av dietfettet och inte av fettet som vi har lagrat.

ebet
0

Alldelles riktigt mommo. När jag äter mig mätt går jag inte upp i vikt, vilket är ju jättebra. Men när jag håller igen och är bara ohungrig, då går jag ner i vikt.

linsen
0

Jag är inte överviktig enligt andra men i mitt huvud vill jag gå ner något mer kilo…

Jag är 165 och väger 57 ungefär… kommer inte ihåg mitt midjemått exakt men det hade blivit större sen förra gången jag mätte mej och det beror inte på att jag tränar…

jag tycker inte att jag äter jätte mycket men så här ser en dag ut:

Frukost: 2 stekta ägg i smör med ost på ibland lite turkisk youghurt.

Lunch: Kött,fisk eller något med creme fraishe eller grädde, lite blomkål till

Kvällsmat: Lite turkisk youghurt med lite hallon och ägg

så jag tycker inte att jag äter speciellt mycket eller? Jag är inte hungrig heller. men jag har haft en vecka som jag har varit hungrig  och mått illa(ej gravid,haft mens i två veckor)

Maia
0

Man ska nog inte heller glömma det gamla knepet att äta långsamt så att vi känner att vi är mätta.

LCHF-kost har  generellt mindre volym än kolhydrat+lågfett. Kommer ni ihåg de där bilderna man ibland visat i vanliga bantningssammanhang med en liten smörgås + matfett + ost på ena sidan och en STOR råkostsallad på den andra. Var och en förstår ju att man blir mer mätt på så mycket mat som salladen representerar.

Vår mat är alltså liten, därför ska vi känske tänka på att ta oss tid att äta den, så att vi känner att mättnaden kommer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lehane
0

Tror inte fettet är det stora problemet, oftare är det mjölksockret och mjölkproteinet som är problemet, eftersom att det är lätt att överäta mjölkprodukter… Blir lätt mycket kolhydrater då…

Ät rikligt med fet fisk och kött, ät tills du är mätt, men inte i övermätt. Då går jag ner.

mommo
0

Och sen ÄR det skillnad på mäns och kvinnors förbränning…

linsen
0

Men jag har ju inte haft problem med mjölksockret på hela tiden som jag ätit så här… och jag tar oftast inte så mycket sås…

men jag ska göra ett försök, det är ju lite trist att gå upp när jag nästan kommit ner till MIN målvikt:(

mommo
0

Det kan ju vara så att du äter FÖR LITE, eftersom du känner dig hungrig. Hur mycket rör du på dig då?

Själv tror jag att det spelar ganska stor roll om man rör på sig eller inte när det gäller dom sista kilona…

Och så balansen med hur mycket man ska äta. För om man äter FÖR LITE, så tolkar ju kroppen det som svältFundersam

Mervi
0

Det är svårt att veta exakt var denna gräns för svält eller för mycket går. Jag äter inte mycket tycker jag men vad vet jag.

Jag går ner om jag kör hårt utan grädde, yoghurt och ost men det orkar jag inte i längden, älska mjölkprodukterna och tror att de är dessa som gör att jag så lätt ökar. De är lätta att överäta.

Lehane
0

#11 Helt klart. Kvinnor är konstruerade att lagra fett på ett helt annat sätt - förmodligen för att klara graviditeter o amning trots svåra tider…

Mimsivimsi
0

jag har också perioder då min kropp samlar på sig mer vatten och sen släpper det igen, tror också det har med "kvinnocykeln" att göra alternativt ifall jag fuskat med kolisar någon dag, då märker jag det i några dagar efter det.

Lehane
0

#16 Upplever du att skillnaden mellan "kvinnocykelns" perioder är större nu som lchf:are (att du svullnar mer, samlar på dej mer vatten) än tidigare när du åt som vanligt?

linsen
0

Jag har inte haft problem med mensen att jag gått upp mer under den tiden förut men nu har jag varit mer hungrig under den tiden…

annars är jag inte det, jag tycker inte att jag äter för mycket.. och jag åt betydligt mycket mer ost förut än vad jag gör nu.. jag tänkte att jag ska börja med kokosfettet igen i kaffet på morgonen.. vad tror ni om det?

Min youghurt måste jag ha på kvällen, det är SÅ lite plus typ 5st hallon….

Mervi
0

Kokosfettet brukar många få hjälp av när det gäller viktminskning.

Jag får vara försiktig med det för magen slår bakut om jag överdoserar.

Mimsivimsi
0

#17 ja helt klart känner jag att mina kvinnliga behov blivit starkare i allmänhet Cool  men jag är mindre grinig och har inte lika mycket abstinens och humörsvängningar som tidigare. Däremot har midjan blivit smalare och bröst och höfter stannat där de var, alltså man ser mer timglasformad ut än någonsin…

Lehane
0

#20 Jag tänkte på om du samlade på dej mer vätska nu som lchf:are än du gjorde innan…

Mimsivimsi
0

#21 skillnaden nu är större mellan "den röda veckan" och andra veckor än vad det var förut, men å andra sidan blir jag inte lika uppsvälld varje kväll som jag blev efter kolhydratrika middagar.
Alltså: blir svullen ett par dagar i månaden istället för varje kväll.

Lehane
0

#22 Var bara nyfiken då jag rekommenderat lchf till kvinnor som har mycket problem med vätska under menstruationen. Men tror du att det blivit värre eller att skillnaden är större för att du p g a lchf har mindre vatten i kroppen normalt sett?

linsen
0

jag testar det så får vi se om det händer nåt!Glad

Mimsivimsi
0

#23  jag tror det blivit bättre men skillnaden är större.

Lehane
0

#25 Ok. Bra att veta. Jobbar normalt sett bara med kvinnor och när jag kommer tillbaka till jobbet kommer de undra hur jag gått ner i vikt. Vill kunna varna dem i förväg för biverkningar av olika slag och vissa kan jag ju inte ge några råd om - typ detta…