Ny och en aning förvirrad
Läste Dr annika Dalqvist nya bok och blev med en gång sugen att komma i gång med detta sätt att äta. Men efter att ha läst runt här känner jag mig lite förvirrad…. äter jag verkligen rätt? Är rädd att jag får i mig för lite fett…. kommer knäcka mig om jag hela tiden ska räkna.
Har tidigare kört mycket GI men har vid flera gånger trillat dit igen efter att jag börjat att äta kollisar om än långsamma. När jag ätit enligt rivstarten så har jag mått hur bra som helst men när kollisarna ska in och fettet minskas så har fokus försvunnit och jag har suttit där med en skål godis, ett fat med kakor mm igen.
jag har svårt att veta vad som är en normal portion och med kollisar känner jag mig aldrig mätt.
har n kört GI rivstart i flera veckor nu innan och har sen i början av året lyckats minska runt 12 kg men vill ner ca 20 till innan jag är nöjd men det som verkar ha hänt är att folk runt om mig inte fattar va jag ska ta det kg någonstans eftersom en del i dag inte förstår va de sitter. Har fördelat om mina kg en del och kommer i en del kläder som jag inte kunnat ha på flera år (läs 6år) och då väger jag mer i dag än jag gjorde då alltså måste jag fått mer muskler. Jag tränar en hel del och älskar att röra på mig, för tillfälle så är det med stavgång som gäller. Läste sen någonstans att för oss som är kolhydretkänsliga så ger inte träning någon större viktminskningseffekt. men det måste l vara bra att träna ändå för hjärta mm och främst för välbefinnandet men det vore ju skoj om det gav lite för vågen och måttbandet med.
Kan ju berätta att jag sen förra sommaren minskat runt 20 cm i midjan och har inte mer än 6 cm kvar till max midjemått hos kvinnor.
Min sjukdomsbild kan ju vara intressant att veta. Jag har konstaterad PCO-S, har dock fått två barn på naturlig väg men det är båda gångerna efter viss viktnedgång. Nu när jag gått ner i vikt så hade jag min första spontana mens förra veckan på över två år, har periodvis medicninerat för att jag ska blöda.
Har periodvis väldigt ont i kroppen, förra våren kunde jag inte arbeta under längre perioder pga all värk. Märker att när jag tar bort kollisar så minskar värken och jag får mer ork och mår bättre.
men min fråga är nu att kan jag bara till en början lägga om kosten så att jag äter i Annikas rekommendationer utan att räkna.
Har även fått med mannen på detta spår även om han är mer skeptisk. han gillar inte att motionera, tycker inte det är kul och orken har trytit. Han har dock nu fått veta att han har förhögt Blodtryck bara 31 år gammal och en avvikelse på EKG:et. Han är inte överviktig enligt BMI men han har de sista åren lagt på sig en del på magen vilket heller inte syns med kläder på då han är väldigt lång men han mätte nu runt midjan 109 cm men de är inget man kollade på vårdcentralen vilket jag tycker borde vara av högsta vikt när man behandla högt Blodtryck.
Vill nu hjälpa honom att minska midjemåttet och ev få ner blodtrycket hur gör jag detta utan att han i stället lägger på sig.
Har även två barn, 5 har en ADHD diagnos och en på 3 år, konstant förkyld. De är två kollis monster och jag vill bryta detta men hur hård ska jag vara med dem. På dagis så får de ju vanlig mat med kollisar. Kan jag ge dem samma mat som oss hemma utan att de går upp i vikt, de skulle behöva stå still båda två något år.
har plockat bort mackorna till frukost för dem och i stället får de flatbröd, lillkillen äter nu pålägg!!! Sen får de en tallrik fil med äpple eller banan i och kanel på det. De äter de med glädje innan har de bara ätit smaksatt fil och yoghurt från butiken så jag trodde det skulle bli svårt att bryta men detta alt. har de köpt.
I går kväll åt de lasangen jag gjorde med scqasch i stället för pasta plattor och sen åt lillkillen även en stor port. med råkost sallad. Han som är livrädd för grönsaker. Det kan nog funka att byta kosten så för dem men kommer det att räcka?
Välkommen!
Är de feta och/eller sjuka på ngt sätt?
Barnen är inte feta men ligger i överkant på viktkurvan och lillkillen besväras av uppsvälld mage som ingen dr har kunnat ge svar på varför men jag misstänker hans stora kolhydret intag och store killen har adhd och vad jag förstått så mår de med den diagnosen bättre av att äta mindre kollisar.
Då tycker jag att du ska utesluta/begränsa de allra värsta bovarna, rensa ut allt med raffinerade kolhydrater, ta bort alla industrifetter och försöka fasa ut brödet.

Jag tycker det låter som om du ska börja på något sätt. Om man inte har alltför svåra problem är Annikas rekommendationer bra, framför allt för att man slipper väga, mäta, räkna.
Det finns lite trådar om lchf-kost för barn, där föräldrar diskuterar barnens mathållning.
Fråga här på forumet om du har mer frågor ska du se att någon hoppar in och försöker hjälpa till.
Fabricati diem, pvnc!
Har ni några tips på hr vi som vuxnai familjen ska få i oss tillräckligt med fett utan att räkna.
jag vill ju ner i vikt och hade gärna börjat på ett enkelt sätt men känner att jag nog måste fuska i lite mer fett som inte märks då.
kommer säkert ju varmare jag blir i kläderna börja räkna mer jag med. men för att inte krångla till det nu i början och risker att tröttna så tar jag gärna mot små fiffiga knep.
Om Gis rivstart fungerar så följ den men använd smör istället för olja och ta bort allt spannmål. Det kommer hjälpa hela familjen.
Portionsstorleken reglerar sig efter hand. I början av kostomläggningen äter man ganska mycket men det minskar när man börjar känna mättnads- och hungerkänslor bättre, för en del funkar det för bra och de äter för lite.
Barnen kan äta samma mat som du och pappan, inga problem.
(Råkade bli dubbelt)

#5 Utan att räkna-tips: byt ut mejeriprodukterna mot fetare alternativ. Mjölk: standard eller gammeldags. Grädde: visp Smör eller åtminstone bregott, creme fraiche, inte lätt-fraiche
Välj lite fetare kött och fisk, som lax, tonfisk, makrill istället för otrsk, sej osv. Kotletter, karré istället för fläskfilé, tillsätt tex äggula i köttfärssmet. Torrt kött som kyckling, ha sås till.
Fabricati diem, pvnc!
Eller ha alltid lite fet sås till, då riskerar du inte att få i dig för lite fett.
Ang. pojkens ADHD tycker jag du ska googla på EyeQ (omega3).
Det har forskats mycket om Omega3 och ADHD/damp. EyeQ är det märke som det forskats mest om och många har blivit mycket bättre med EYEQ. Vi äter det hela familjen. Vi har blivit lugna som filbunkar allihopa. Min son är väldigt känslig för kollisar och har lite symptomer på ADHD och jag tycker han har blivit väldigt mycket lugnare och mer fokuserad av Omegan.
Vitamnivaruhuset tror jag har det billigaste priset. Man tar 6 tabletter i 12 veckor och sedan 2 om dagen. har man svårt att svälja kapslarna finns det flytande och tuggisar med smak.
vår son äter redan EyeQ
ska tänka på era tips och sätta till grädde lite här och var ;-)

#12! Jag har för lite studieskulder för att läsa dylik info på engelska! Finns det inte tillräckligt med svenka översättningar?
Varma hälsn./glokar

Tack lehane du är en pärla så de så!!
/Glokar
Linhis - Tycker ni att det blivit någon förbättring?
Hur länge har han ätit?
Han har ätit det i fyra eller fem månader nu och jag kan inte sga att vi mräkt någon större skillnad tyvärr, tycker att det borde märkas nu snart.