egen bregott
Hittade i boken 'smörstekt'
250 g rumsvarmt smör
1 ½ dl kallpressad rapsolja
1 dl vatten
kör ihop med mixer
obs. jag kom inte ihåg receptet, mixade därför smör med okänd mängd rapsolja, så att det blir en bra konsistens. Det blev helt underbart gott!!!!!!!!!!!!!!!! Aldrig mer behöver jag köpa bregott.

Vad ska vattnet vara bra för?
#1, För att det ska bli så hårt och därmed vara enklare att bre ut på något.
#0, Det är ungefär så receptet på "riktiga" bregott ser ut, så det bör smaka i stort sett lika dant. Tycker du att det smakar annorlunda?

Jag undrar om man kan göra bregott orient på smör och kokosolja… Måste provas!
Fabricati diem, pvnc!

Somsagt skippade jag vattnet, det blev mycket bra 'bredbarhet' ändå. Jo, det smakar likadant nästan, jag tycker tom att den är godare. (kanske att den inte innehöll vatten, jag vet inte)
#4, Vanliga bregott är utan vatten, det är den varianten som kallas för "Bregott mellan" som är med vatten. Det du har gjort är altså identiskt med vanliga bregott.
#3, eftersom kokosolja också är mättat fett så bör den bli lika hård som smör, dvs. svår att bre.

det är kanske känslan att man har gjort det själv som gör att den känns godare.
Då borde det smaka ännu bättre om man gör smöret själv
.
Hemmagjort smör däremot smakar mycket bättre än den varianten man köper. Speciellt om det är gjort på mjölk man fått från någon bonde istället för köpgrädde.

Vill ha en ko i garaget, men där går gränsen för min toleranta make.

#0 Vilken rapsolja använde du? Det skiljer lite i smak mellan de kallpressade, tycker jag.

zeta rapsolja från ica. Använt ngn gång den där riktigt kallpressade med jättegul färg, jag tyckte att den smakade för mycket. Eller konstigt, det är säkert en vanesak.

Har ni provat bredgott med havssalt?
det är underbart gott
För hårda saltkristaller tycker jag men de porösare kanske smälter?
Guben köpte hem Bregott nyss så det blir till att äta upp det först men sedan ska jag göra eget. Nu ska jag prova att koka ghee i första hand.

#11 Ja, det var det jag också tyckte - att Zetas kallpressade var väl smakrik. Druvans tycker jag har lite mildare smak. Jag skall testa med den!