Osötad spraygrädde
En nybörjarfråga:
Är spraygrädde kompatibelt med lchf?
Innehållsförteckning
Vispgrädde (fetthalt 38%), stabiliseringsmedel (carragenan, E407), emulgeringsmedel (E471) och drivgas (N2O, E942).
Tja, det väljer du själv. Jag vill dock inte ha grädde som innehåller mindre än 40% fett. Stabiliseringsmedel ska inte behövas för att få det fluffigt.
"Men Roy Firus är ändå inte nöjd. Som exempel tar han upp ämnet E407 eller karragenan som det också heter. Karragenan har i flera undersökningar indikerats kunna orsaka bland annat cancer och fosterskador. Men i Sverige är ämnet godkänt och finns med på KRAV:s positiva lista.//KRAV:s försvar går ut på att karragenan nyligen utvärderats av WHO (världshälsoorganisationen) och avfärdats som ofarligt."
Från den här artikeln.

Tack för svar, jag som ändå sökte på Spraygrädde innan jag skrev frågan. Min slutsats blir att då kag tidigare ätit en stor påse smågodis varje dag så gör en liten skvätt karragen inte så mkt. Det blir till största delen vanlig grädde iallafall.
#4 Små mängder gör nog varken till eller från.
#4 Jag sökte på gräddsifon och hittade inget trots att det ordet används i tråden. Sökfunktionen på forumet är inte så bra alla gånger…

En av mina katter är livrädd för mixer och elvisp, så jag får väl sätta mej och vispa i trapphuset då.. ;-)

#6 Sök på sifon, så får du två träffar (eller, jag fick det i alla fall). Folk skriver lite alternativa ord ibland.
#8 Jo jag gjorde det och länken finns i #2. Men det är irriterande att inget kom upp på ordet gräddsifon när det uttrycket faktiskt används.

Om katten får slicka den sista grädden kanske den vänjer sig vid elvispen
. Min hund är väldigt road av just elvispar.