Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 521 ggr
rullz
0

Vad ska man svara..

Vad ska man svara folk som säger att kött absolut inte behövs i en balanserad kost?

cambiasso
0

det är bara att titta på den hälsoförbättring som vi som varit sjuk på ett eller annat sätt uppnått efter övergången till lc/hf och utan att räkna efter så har jag fått för mej att vi är ganska många här på forumet…

kaisakavat
0

Knepigt, det där…

Hade nyss besök av kompis som håller på att sluta röka. Hon berättade att sedan hon började hålla upp med ciggen så vill hon inte ha kött. Så hon tänker bli vegetarian….

Jag sa: "Hm, jaa, det är ju sånt som man kan tänka…" Och så log jag stort.

Hon har endel psykiska hälsoproblem, orolig och ångestproblem m m. SÅ jag la till: "Var uppmärksam bara, ifall du börjar må sämre så kan det mkt väl ha att göra med brist på fullvärdigt protein, m fl viktiga substanser."

Får se vad hon kommer fram till…

PerH
0

Nödvändigheten av animaliskt protein och fett
Ett exempel ur verkligheten, Kommer du ihåg Biafrabarnen med sina uppsvällda magar.
Uppstår när modern inte kan amma längre.

Wikipedia
Kwashiorkor är ett sjukdomstillstånd då proteiner frigörs från muskulaturen vilket beror på ett för litet intag av essentiella aminosyror.

Levern kan inte bilda blodproteiner och då avges vattnet till omkringliggande vävnader eftersom dessa har en större koncentration av lösta joner. Detta medför ödem, svullnader av vävnader. Barn är värst utsatta eftersom de behöver proteiner i och med att de växer. Detta leder ofta till att de får bestående kroppsliga och mentala skador.

Sjukdomens namnhärstammar från ett afrikanskt ord med den ungefärliga betydelsen "sjukdomen ett barn får när ett syskon har fötts", alltså när modern inte längre kan amma det förra barnet.

MaMaMade
0

Skulle nog säga att "jasså tycker du det, tja, det får du stå för"!

Ulf-S
0

Man behöver inte kött i en övrigt balanserad diet. Fisk, fågel, ägg och mejeriprodukter bidrar med allt vi behöver lika bra som kött.

Vegetarianer klarar sig också bra så länge de äter ägg/mejeriprodukter. Svårast är det för veganer eftersom exempelvis B12 bara finns i animalier.

rullz
0

Men fisk och fågel är väl också kött?

Ulf-S
0

#6: Det beror på hur man definierar kött, det framgick väl kanske inte riktigt klart vad som avsågs…

kaisakavat
0

Sant! Jag utgick från att kött=kött, fisk, fågel, mm..

cambiasso
0

veganer,vegeterianer,alla är saliga i sin tro..så länge de inte antastar mej så bryr det inte mej va de äter även om de äter gråstenar..det är när det blir aktivism av det hela och de skall likt väckelsepredikanter eller ännu militantare försöka övertyga oss övriga om det förträffliga i deras kost ,,då retar de även mej,,och alla som haft barn i skolåldern det senaste 2 decenniumen vet att de flesta barnen kommit hem och varit övertygade veganer men det har i de fall jag varit med om gått över efter några dagar/vecka

Lehane
0

svara b12.

Lehane
0

och essentiella aminosyror.

Du kan även svara: Man behöver inget grönt i en balanserad kost.

se här!

rullz
0

"Behöver jag verkligen förklara? tänk lite själv. tror du att alla dietister och läkare bara hittar på? tror du verkligen att din kropp INTE behöver andra vitaminer är typ B och D? mineraler? osv. Tror du verkligen att kött innehåller allt din kropp behöver?

igen - tänk efter,

ett för stort intag av animaliskt protein leder till bl.a leverproblem, njurfel, benskörhet osv.

Eskimåer/inuiter har till att börja med en enzym som vi andra inte har vilket hjälper dem att överleva på en annan slags kost, ett resultat av evolution. De har även en mycket lägre livslängd och högre risk för cancer än oss andra.

Men jo visst -- PROVA!"

Detta var svaret jag fick..

rullz
0

När jag sa att jag tror att många läkare och dietister är felinformerade så fick jag till svar:

"ahhh ok. miljoner läkare o dietister har fel alltså- och den där pellen som gjort hemsidan du länkade till har rätt.

HUr tänker du då?

du tror alltså att kroppen inte behöver vitaminer och kolhydrater?"

reamdn
0

#13, svara ett självsäkert ja, dra på ett 30 cm brett flin, och gå därifrån eller eventuellt vänta på reaktion.

greensis
0

#13 Då svarar man "och du tror att vitaminer enbart finns i vegatabilier och att kroppen inte kan tillverka egen glukos." Förvånad

Sen kör man antingen med #4 MaMaMades fina undanglidning eller slår dem i huvudet med #12-13 Lehanes B12 och aminosyror, beorende på om man vill hålla en lugn stämning eller slänga käft.

Glöm inte att påpeka att människan har mycket svårt att ta upp omega3 från vegetabiliska källor, som linfrö, valfnötter mfl.

Fabricati diem, pvnc!

dufva
0

rullz

_"ahhh ok. miljoner läkare o dietister har fel alltså- och den där pellen som gjort hemsidan du länkade till har rätt." 
_

Vi kanske ska äta skit då, för miljarder flugor kan väl inta ha felSkrattande

Rena lögner av dina "kamrater" visar bara på okunskap..

*Eskimåer har ingen annan genuppsättning än vi

*Dom har heller ingen högre cancerrisk utan snarare lägre 

*Protein och fett skadar inga friska organ

*Innuiter har ingen benskörhet 

*B & D-vitaminer kryllar det av i kött och fisk mm.

Wildrat
0

Forskare har till och med kommit fram till att det är nyttigare att äta inuiternas mat förorenade med tungmetaller och annat än att äta västerländsk mat.

Sen är det ju väldigt få av oss som inte äter några vegetabilier alls. LCHF är ju lågt kolhydratinnehåll inte inget kolhydratinnehåll.

Lehane
0

#17 Jo, många lchf:are äter mer grönsaker, inte färre än tallriksmodellätarna!

Poängen med att ta upp inuitkosten är att det finns inget, mej veterligen, naturfolk som haft en vegansk kosthållning, men det funnits flera där god hälsa och en kost enbart av kött är dokumenterad.

Wildrat
0

Nån som har koll på samernas traditionella kost?

Lehane
0

Här finns en länk.

kaisakavat
0

Känner ett antal samer. Gemesamt för dem är faktiskt: God hälsa, Starkt kött/fiskbaserad diet. (kommentarer kommer ofta om att man ju MÅsTE ha kött…? Grönsaker kan väl vara kul, men.. typ rätt onödigt..Skrattande

Generellt: Det finns och har funnits variationer i samernas matvanor. Många av dem har under senare århundraden drivit jordbruk - inslag av vegetabilier/spannmål i kosten, alltså. Många av dem fiskar mycket. Renköttet och fisken har alltid varit viktiga för dem..

MimLan
0

#15 Haha! Det borde göras en broschyr som vi kan ha i beredskap när vi behöver dänga argument i skallen på folk. :-)

rullz
0

:)

Tack för era svar. Fick den här skickad till mig nu: http://www.news.com.au/dailytelegraph/story/0,22049,21097371-5006007,00.html

rullz
0

Av någon anledning känns det inte som att jag litar riktigt på dom där studierna.. Fundersam

andreas0
0

Vad jag förstår så säger inte dom studierna att man blir smart av att vara vegetarian, utan att folk som redan är smarta oftare väljer att bli vegetarianer senare i livet.

Dvs. inte en studie om hur kosten påverkar oss, utan en studie om vilka livsstilsval olika typer av människor gör.

Lehane
0

#26 Och det kan i sin tur bero på att intelligenta och välutbildade människor är mer benägna att lyssna på myndigheter och "vetenskap" ….

andreas0
0

#27, precis.

Lehane
0

#28 Alltså: Välutbildade o intelligenta kanske är dummare än dem tror?Förvånad

kaisakavat
0

Att kategorisera som ni gör är - om något - tämligen enfaldigt!

dufva
0

I naturen är det alltid och utan undantag så att rovdjuren är smartare än bytesdjuren

Växtätarna litar ofta till att skyddas genom att vara en i flocken medan köttätarna ofta utvecklar betydligt listigare metoder som ofta involverar betydande samarbete inom gruppen..Flört