Vad har jag gjort
Alla hjärtans dag hälsning till alla!
Jag måste bekänna att jag idag ätit gelehjärtan, 4 stycken och några jordgubbar. Har jag nu förstört min första vecka?
Jag som tyckte jag varit så duktig……
Ett tips inför kopmmande år kan väl vara att äta renhjärta i stället. Eller älg- eller kalvdito.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Du får fortsätta och kanske det blir lite längre inkörning pga att du avvikit. Hoppa de var goda!!
Hmm jobbet bjöd på frukt och gelehjärtan, men lite duktig var jag som bara tog 4 stycken! Eller?
Har aldrig ätit djurhjärta och jag avstår helst
Ja de var goda och jag kom på mig själv att det gick av bara farten när jag åt dem…… fy mig!!!!
Nej, du har inte förstört någonting!
Tänk på när du var liten och lärde dig gå, då tänkte du ju inte "fan, nu har jag förstört en hel veckas träning, jag som var så duktig". Samma sak här! oroa dig inte, det kommer gå bra!
Visst var du duktig. Misströsta inte.
Varför vänta tills imorgon? Sätt igång redan nu, så tjänar du flera timmar till. 
Annars är det lätt hänt att man skjuter upp börjandet om och om igen, det gjorde jag i flera månader innan jag började med LCHF "på riktigt".
#3 - Då kanske vi inte ska tala så mycket om vad geléhjärtan är gjorda av.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Gelehjärtan, dom är väl gjorda av gelatin, som utvinns från animaliska källor? Gelatin konverteras från ett jättenyttigt protein som finns i nästan allt kött, som bland annat hjälper med ledproblem osv. Gelatin är det inget som helst fel på. Kokar man en köttgryta av något lite segare kött får man otroligt stora mängder gelatin i maten, och det är därför köttgryta är så gott.
Hellre det än annat godis som är fullt av kemikaler och annat.
Hm jo andreas men de innehåller væl lite annat æn gelatin också.. T.ex. socker ;)
Och Kaela, fyra gelehjærtan har væl ingen døtt av! Kør vidare bara :)
10 - jo, men jag betvivlar att godisfabrikanterna håller sig med fingelatin, utan snarare gelatin från de delar av djurkroppen som människan vanligen inte använder till mat annars.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#12, Vad är det för fel på det gelatinet?

#12 De delar av djurkroppen som människan vanligen inte använder till mat annars hittas även i korv. Tror jag iallafall… Det finns ju inget i korv som går att identifiera genom att använda sina olika sinnen. Korv är extremt finmald och då går det bra att stoppa i det mesta och kalla det för köttbiprodukt.
Men som jag ser det är alla delar på djuret bra delar. Tex grisfötter och grisknorr är det mycket gelantin i, och även ben och broskdelar. Hemmagjord buljong på ben som fått koka i minst 12 timmar främjar uppbyggnaden av brosk i kroppen.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
# - 12 Det är inget fel på det gelatinet, men TS säger sig inte vilja äta djurhjärta, och då förmodade bara jag att det var för att vederbörande anser det vämjeligt, medan jag själv anser att gelatin är mer vämjeligt än djurhjärta. Men smaken är delad, förstås.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus