Kan man dricka mjölk?
Vanlig, röd mjölk, är det ok att dricka ett glas då och då?
Det beror på hur man bestämt sig.
Röd mjölk
Näringsvärde Per 100 g
Energivärde 26OkJ/60 kcal
Protein 3,3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 3 g
Riboflavin 0,14mg 9% av RDI
Vitamin B12 0,4 µg 40 % av RDI
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Jod 14 µg 9% av RDI
Om man tycker livsmedel med 5% kolhydrater är ok så är röd mjölk ok.
dr Annika Dahlqvist och många med henne tycker det.
Om ett glas är 2,5dl dvs 12,5g kolhydrater, då är det mycket om man håller sig till 20g per dag. Äter man mer kolhydrater är det lättare att få in 12,5g på ett glas mjölk.
Om man är känslig mot laktos är 5% kanske för mycket.
Vispgrädde är bara 3% och det dricker man inte 2,5 dl av utan tar bara en skvätt i kaffet.
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta, en fråga till dig eller någon annan som kan det där m laktos. Jag älskar grädde, kan dricka direkt ur paketet nästan hur mycket som helst. Jag har därför dragit slutsatsen att det kan vara laktosen som får igång mig. Numera använder jag bara laktosfri mjölk i mitt ack så koffeinfria kaffe o tycker att det faktiskt smakar bättre än med grädde. Vad säger du/ni, är det rimligt? självklart använder jag grädde, men bara i små mängder o ytterst sällan direkt ur paketet!
Grädde innehåller mindre laktos än mjölk. Det är bara 3% kolhydrater i grädde och det är laktos. http://www.kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Om man är jättekänslig kan även det vara mycket.
Jag har testat laktosfri grädde och själv inte märkt någon skillnad.
Den innehåller lika mycket kolhydrater och jag kan inte redogöra för vilka http://www.fineli.fi/food.php?foodid=629&lang=sv.
Man får prova sig fram och utvärdera är mitt enda råd.
Numer pensionär i Nynäshamn

Vill inte starta ny tråd om dett, då det hör till frågor om röd mjölk.'
Min väninna påstår att i röd mjölk har man tagit bort D-vitaminen. Kan det stämma! Vill ju gärna ta tillvara på allt med D-vitamin i.

Jag märkte att min stora mjölkkonsumtion bidrog till att vikten stannade och ökade under hösten (ihop med en massa annat). Jag kunde ledigt dricka en halvliter om dagen, i form av kaffe 50-50. Och den extra kolhydratmarginalen vill jag ha till annat och roligare.
Så jag dricker fortfarande mjölk, ibland, mest i kaffe. (Varför gillar jag inte vispgrädde i kaffe? Äggmjölk och mjölk är ju jättegott)
Men ett halv glas efter tuff träning funkar bra - då går kolisarna rakt in i reserverna
Fabricati diem, pvnc!
#4: Om jag inte minns fel så är det snarare så att man i röd mjölk inte tillsatt D-vitamin, men inte heller tagit bort- men i blå mjölk är det tillsatt. D-vit är ett fettlösligt vitamin, så att tillsätta det i ett i det närmaste fettfritt livsmedel är iofs lite knepigt.

Menar du att dom först tar bort vitanin D när dom "trillverkar" blå mjölk. För att sedan tillsätta det? Då finns det alltså "kvar" i det feta dom tar bort. Hur skumt som helst. Varför dricka mjölk över huvud taget. Dåmåste det finnas D- vitamin i grädde? Eller är den tillsatt efteråt?
Detta är en hel vetenskap för en "nyfrälst lchf-are".
Tack för snabbt svar också. Alltid lika pålitligt i detta foeum.

#7 D-vitaminet i mjölkprodukterna sitter i fettet, eftersom D-vitamin är fett- inte vattenlösligt. När de tar bort fettet försvinner D-vitaminerna. Då måste man tillsätta mer för att få samma nivå i de fettskrämdare mjölksorterna. Så i grädde är de naturliga, ursprungliga D-vitaminerna kvar. (vad jag vet, fråga Karro här på KiF)
Fabricati diem, pvnc!

Tack för svar, nu har jag lite på fötterna, när jag träffar henne om en stund.
#9 Ett annat problem man lätt glömmer är att kroppen behöver fett för att kunna ta upp D-vitamin på ett adikvat sätt. Så om man halsar minimjölk med tillsatt D-vitamin, får man ändå benskörhetsproblem då fettet saknas.

Sedär, nu fick jag fler argument. Tack igen!
Det är otroligt hur mycket kunnigt folk som samlats på dessa sidorna. Har lärt mig så mycket, bara genom att läsa alla trådar här dagligen.

Röd mjölk har kvar de naturliga A- och D-vitaminerna. I lätt och mellanmjölk tillsätts syntetiska vitaminer i stor mängd i Sverige.
De syntetiska vitaminerna kan vara allergiframkallande och tillsätts t.ex. inte i Tyskland. Den ekologiska lättmjölkrn har bara D-vitamin tillsatt.
Själv dricker jag ofta mjölk i större mängd till maten men inte i kaffet.

Finns det några undersökningar, om hur kroppen tar upp de syntetiska vitaminerna?
Jag är diabetiker och klarar inte mjölk och fil. Mitt blodsocker går upp till 12 efter lite fil och nötter.
Finns det någon av er som vet hur det är med att "gnaga" på kokosnöt? Jag har ett stort behov av att "gnaga" ibland och nu är det ju slut men rotfrukter