vegetabilisk olja / vegetabiliskt fett
Vi ska ut på långresan (ca 12 timmar) med bil och barn.
För att ha det lite speciellt ville jag köpa lite keks (barnen får i vanliga fall inga keks)
Men sedan undrar jag vilket är minst dålig? När det står på förpackningen vegetabilisk olja eller vegetabiliskt fett? Eller är det lika dålig båda varianter?
Är det inte så att så länge det är vegetabilisk olja så har det åtminstone inte genomgått en kemiskt härdningsprocess medans vegetabiliskt fett är ju margarin. Eller får de även kalla margarin som vegetabilisk olja?
Någon som kan ge ett snabbt svar?
Undrar precis samma sak!

blev tyvärr inte speciellt mycket klokare av din länk Wildrat.
Men jag utgår då ifrån att när det står olja så är det ju åtminstone inte margarin. Att det är billig olja med högt omega 6 måste jag ju acceptera :-( men det är lättare än om det bara hade funnnits keks med margarin.
Nä länken var inte så bra men det var vad jag kunde hitta. Kan du inte göra eget? Då vet du ju vad kexen innehåller…

vi ska resa imorgon och jag ska packa till tre småbarn och mig själv så att ställa mig och baka känns lite overkill just nu ;-)
Jaha… Trodde inte det var så kort om tid…

Kex innehåller i allmänhet helt eller delvis härdad olja vilket i så fall är helt förkastligt.
Måste det vara nåt som både innehåller dåligt mjöl och hemska fetter när det ska vara nåt speciellt?
Varför inte skiva upp nån god rökt korv och osttärningar som snacks istället..

Om det finns delvis härdad olja i keksen så måste det väl deklareras, eller? Och det är de som innehåller transfetter.
götebors keks har faktiskt inga transfetter i sina keks; det är åtminstone vad de skriver på sin hemsida. Men vad vet jag, de kanske säger så men ha det ändå?
Att ha snacks typ LCHF har jag förstås också tänkt på men att ha det som "något att tugga på när tålamodet sviker" i bilbarnstolen känns inte speciellt bra. Tyvärr är det som så att bilfärden är redan tillräcklig lång så att det inte blir mycket tid kvar att stanna och "fika" enligt LCHF.
Och nej, det behöver absolut inte vara något speciellt med keks. Men LCHF får de annars alltid och för barnen är det faktiskt speciellt. Keks och sådant "skit" får de bara hemma hos kompisar eller på dagis. Jag kan inte skydda de helt.

Göteborgs Kex har enligt egen utsago härdat fett i sina produkter.
Dom använder blandningar av Raps, palmolja och fullhärdat kokosfett.

men vad är det då när det står vegetabilisk olja istället för vegetabiliskt fett?
Transfett är det ialla fall INTE.
Nån enstaka gång så här i undantag funkar det nog, vi behöver inte pressa en redan stressad mamma mer. Det är svårt nog med lång bilresa och mindre barn…

Tack Wildrat! ;-)
Det var ju dessutom inte frågan om härdat eller delvis härdat utan om vegetabiliskt olja även kan innebära att det är margarin fast under ett "täcknamn"
Härdningen av oljor görs för att få dem fasta och jag tror (mina åsikter) att om det står olja i innehållsförteckningen så är det olja också, står det däremot veg. fett så är det härdade oljor och margarin.

Tack så mycket för tipset Ulf!
Ska jag definitivt ha i åtanke till nästa resa. Nu sover barnen och jag ska packa färdig. Resan börjar kl. 5:00 imorgon bitti …
Hoppas att ni får en lugn i fin resa, elocinave!