Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3157 ggr
gejsa
1

Hjälp med recept!

I går köpte jag fläskfärs och jag har vitlök, morötter, gul lök hemma.

Finns det någon god middag jag kan laga på detta? Behöver inte vara alla ingredienser heller.

Kålpudding kan man tex göra det utan potatis? Hur isf?

Mona-Stina
0

Sök bland recepten, där finns kålpudding som är mycket god.

Sjäv har jag aldrig någonsin använt potatis i kålpudding, antingen jag ätit LCHF eller inte.

greensis
0

Någonstans har jag recept på lökkaka, som man gör som kålpudding men varvar med lättstekt lök. Så har du inte vitkål hemma kan du ta kålpuddingsreceptet och köra lök istället.

Aldrig haft potatis i kålpudding. (Varför?) Serverat till, med gräddsås och rårörda lingon, men inte i.

Om någon annan i huset gillar morötter kan man slanta dem tunt, koka upp dem snabbt och sen steka dem i smör, vitlök och mycket curry (och ev extra gurkmeja). Hett och neonorgangetillbehör.

Fabricati diem, pvnc!

gejsa
0

Jag ska söka på kålpudding. Ser nu att jag skrev att jag har vitlök, men jag menade givetvis vitkål. hihi Så kan det bli när man är lite trött.

greensis
0

#3 Så kan det bli. Glad Lökpuddingen/kakan är god i alla fall, prova den någon annan gång.

Fabricati diem, pvnc!

gejsa
0

Törs inte äta lökpudding då får man väl magknip hihi.'

Har sökt på kålpudding och hittade ett recept nu som jag ska göra i dag. :)

Rita-S
0

Sen kan du gjöra gryta med :) kapa upp allt i lagom stora bitar, fräsa bitarna av fläsk och lök i smör, rör i hop en burk creme fraiche och tilsätt det övriga :) Kålen kan va finstrimlat med i grytan eller kokad brevid, eller rå brevid efter eget förgottbefinnande! krydda gjärna med gräslök, timian, dill!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

gejsa
0

Låter också gott Rita. Tack! Kokar du vitkålen först innan du lägger ihop det eller?

Rita-S
0

Ja jag brukar förkoka en 5-10 minuter bara för att va säker :) Halvkokad kål tycker jag inte är gott, antigen får den va kokad ordentlig eller rå tycker jag :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

gejsa
0

Samma här. Och grytor brukar jag göra mycket av. ;)

Rita-S
0

Jag älskar grytor! Det tar kort tid att gjöra och smakar hur gott som helst! :D Tomatgryta gjör jag ofta, för där kan jag slänga all världens frusensaker, bitar av kött och hermetikk jag skulle ha hemma :D Man får ju köpt påse med hakkat lök, så då har jag alltid det i frysen tex :)

glokar
0

Hej därute! Det finns en kanonsida med Lchf-recept som heter Airams matblogg, väl värd att fördjupa sig i. En annan sida med recept kan man hitta på www.markazits.com/ och klicka i den vänstra marginalen.

Hälsn./Glokar

gejsa
0

#11# TAck för länken.

gejsa
0

Jaha det blev ingen kålpudding men nära inpå. Jag kokade vitkålen ca 8 min. Fräste fläskfärs, lök, några morötter, lite bacon som var skuren i bitar, sedan la jag i en stor burk creme frache. La först på vitkålen i en ungsfast form sedan la jag på fläskfärsen och hela röran uppepå skivade ost också. In i ugnen ca 15-20 min. Det var jättegott att äta som den var. T o m gubben gillade det. :)