Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 3723 ggr
paperdoll
0

Världens smaskigaste köttgryta!

Hej alla glada! Jag måste bara dela med mig av något som jag nyss kokade ihop.

Jag har inga exakta mått, jag höftade lite.

Två bitar ryggbiff som jag strimlade (i mitt fall ekologisk)
Ajvar
Sambal óelek (eller hur det stavas?)
Grädde
Créme fraiche
En halv grön paprika
En halv stor eller en liten gul lök
Salt, peppar och ceyennepeppar, samt lite paprikapulver

Först strimlade jag ryggbiffen (går även bra med lövbiff eller grytbitar) Därefter stekte jag i hög värme och rikligt med smör. När biffen fått färg så kryddade jag och därefter la jag ner paprika och lök, som bara ska bli mjuka, inte få färg. Därefter hällde jag i grädde och lite fraiche, och sedan en klick ajvar (cirka en och en halv tesked) och lite sambal oelek (beroende på hur starkt du vill ha). Låt därefter allt koka ihop, gärna underlock i cirka fem minuter. Jag serverade med cole slaw. Gifte sig jättebra!

Blev huuur mumsigt som helst! Smaklig måltid Skrattande

Katrrrin
0

Låter mumsigt!

Vad är ajvar och cole slaw??? Frågar en som inte är så duktig i köket :D

greensis
0

Ajvar är en paprika-aubergineröra som heter ajvar relish. Köps i glasburk på affären, öppnad förvaras i kylen. Bra även till dipp o creme fraiche-såser.

Coleslaw är en sallad vars bas är finstrimlad vitkål och majonäs. Hos oss är grundreceptet vitkål, rödlök, pressad citron, kanske en halv morot riven, en burk CF och minst lika mycket majonäs. Salt+peppar. Jättegott till stekt kött, pannbiff och stark korv (chorizo, isterband osv)

Fabricati diem, pvnc!

Katrrrin
0

#2 Åh tusen tack för receptet!

paperdoll
0

Jag har lite dijon senap (fransk senap) i min coleslaw, det sätter lite extra "piff" på den Flört