Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3457 ggr
Margareta
0

Lunch-tips till matlåda?

Nu börjar det bli dags för lunchtips.

Förutsättning:
Du gör lunchen själv och äter inte det andra tillagat eftersom Du inte vet vad det innehåller.

Vad tar Du då med i matlådan?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Idag har jag haft stekt lax från gårdagens lunch. Lite sallad med olivolja och pressad lime. Sås: turkiskyoghurt+grädde+pepparrot

Jag brukar alltid laga så mycket till middag så det räcker till lunch nästa dag. Både min man och jag tar med mat hemifrån.

Margareta
0

Vi brukar också försöka spara rester till lunchen, men det är svårt med tonåringar i huset. Hela familjen äter samma kost och mår bra av det. Barnen kompletterar ibland med pasta/potatis, men inte så ofta, de får nog av det när de är borta.

Mervi
0

Idag har jag gjort en färs-rätt i ugnen. Den är faktiskt jättegod och lätt att ta med. Ser också helt normal ut så ingen behöver höja ögonbrynen.

Jag hade:

800 gram fläskfärs som jag stekte på järnet i smör. När färsen var brynt hällde jag det i en ungsform.

2 stora ägg, lite grädde och ungefär 250 gram fetaste creme-fraiche vispas ihop med de kryddor som du gillar.

Häll detta över färsen och hyvla massor med fet och smakrik ost över.

Grädda i ugnen i 200 grader tills ytan har fått gyllenbrun färg.

Sedan är det bara att dela i lagom stora fyrkanter och frysa in till kommande lunchlådor.

Jättegott med sallad.

Margareta
0

Låter supergott Mervi!

Jag har varit på kattutställning hela dagen och kom hem till denna frestelse precis nu. Detta skall jag testa snarast!!!

Mervi
0

Denna har faktiskt dotter rört ihop och gav mig tipset.

nane
0

Är svag för sallader…tonfisk,ägg,rå lök,oliver,tomater och så blandar man ihop allt med riktigt fin majjonäs! Alternativt en kycklingsallad där grönsakerna från ovanstående ingår men jag har i bacon och kyckling också-fett och gott!

Margareta
0

#6 Låter som det jag brukar göra, men eftersom jag tillhör VeryLowCarb får jag avstå från tomaterna.
Gott blir det i alla fall.

stendraken
0

Jag brukar svänga ihop en paj, av vad jag har hemma… Eftersom vi har bekanta som är vegetarianer ( fast tillägg mejeriprodukter och ägg) så gjorde jag en på quornfärs.

Vet att de riktigt "strikta" inte anser quorn vara riktigt bra, men duger det åt mina vänner, så duger det åt mig.. Ett plus med den är, att den suger åt sig fett som en svamp ;-D OBS pajskal behövs ej!

1 påse quornfärs / blandfärs ca400g.    

1 -2 gula lökar grovhackade

3dl grädde + 3 ägg (eller 4 gulor) till äggstanningen

Riven ost i massor!

stek färsen i rikligt med smör, låt löken steka med. krydda med favoritkryddor efter smak. häll i smord pajform. vispa ihop äggstanningen och häll över. Toppa med massor av riven ost! ugn ca 200 grader ca 30 min.. 

Den är nästan godasst dan efter, när den blivit lite fastare.. Kan ätas både kall och varm..

Margareta
0

#8 Låter också urgott!!!

LC-Skorpionen
0

Jag har läst på ett flertal ställen att Quornfärs inte anses vara riktigt bra, speciellt inte enligt "strikta".

Jag har dock aldrig fått riktigt klart för mig varför det är så. Är det någon som har lust att upplysa mig? Jag tycker annars väldigt mycket om just Quornfärsen…

Kelly
0

Ja det vore intressant att veta det är ju 5g kolh per 100 gr så det kan ju inte vara bara det

Amiechan
0

I USA har det höjts stora protester mot quorn efter att det visat sig vara rätt allergent.

Från Aftonbladet:

"I en rapport pekar CSPI på cirka 600 fall av quorn-ätare som drabbats av svåra magsmärtor och allergiska besvär.
Bland annat diarrér, buksmärtor, andningsbesvär, illamående, kräkningar och utslag."

Fast jag själv tror att qourn är (mycket) nyttigare än sojabaserade produkter. Sen undviker jag quorn ändå eftersom det är högprocessat, men det är en helt annan fråga :D

Mervi
0

Jag har varit vegetarian i 10 års tid och åt mycket quorn. Jag klarade det ganska bra men det innehåller mycket fibrer och ger lite gasig mage.

Idag äter jag allt utom kolhydrater och transfetter.

catlin
0

Mervi - jag startar en ny tråd med en fråga till dig, om du vill svara. (Ifall nån mer än jag skulle vara intresserad)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*