Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2041 ggr
Aprilia
0

går UPP i vikt & förstår inte varför??

Jag började med LCHF för 2 mån sedan och jag märker nu på kläder att jag gått upp i vikt (jag har inte vägt mig men känner tydligt att kläder stramar) Kroppen känns dessutom rätt "svullen" främst magen.

Jag väger ca 75kg och är 173 lång så jag lade om min kost till LCHF mest för att gå ner ett par kg och hitta ett bra sätt att äta hela livet!

Jag har alltid tränat mkt men nu mindre, ca 3 ggr per vecka och då ofta en lugn jogging runda.

Jag äter rätt strikt utan grönsaker och med mycket fett. Ibland dock en del nötter och rätt mkt grädde i kaffet. Kan det vara så att jag ätit för mycket kalorier? Eller vad gör jag för fel?

Funderar nu på att gå tillbaka till min gamla kost som var enligt GI-metoden dvs låg kolhydrat men även låg fett. Jag åt dock rätt lite tidigare, max 1500 kalorier per dag.

Otroligt tacksam för hjälp då jag helst inte vill sluta med LCHF men jag vill inte gå upp mer i vikt!

Uttelille
0

Jag har samma problem.

Men jag tror det beror på att jag äter för ofta. Små mål, mellanmål. Och för mycket grädde i kaffet.

Jag känner också att jag vill gå tillbaka till min gamla kost pga viktupgången, men samtidigt så har ju min mage blivit botad, i princip. Så egentligen. om jag bara är lite striktare borde jag ju kunna behålla vikten/gå ner ett par kilon och samtidigt behålla min lugna mage. men det är lättare sagt än gjort.

[Karro]
0

#1 Är det verkligen värt att byta kost när du säger att det har blivit så många andra hälsovinster?

#0 kanske det är så att det är grädden som spökar i det hela? jag har väldigt svårt att tro att det är antalet kalorier i alla fall tror att det är på ration mellan fett/protein/kh

i båda era fall kanske det är att ni båda är mer känsliga mot mjölksockret än vad tex jag själv är….

men som vi säger i de andra trådarna, va äter du en vanlig dag Aprilia? det är så svårt att hjälpa stötta när man inte vet hur en vanlig dag ser ut!

Aprilia
0

Hej Karro,

en vanlig dag hoppar jag för det mesta över frukosten, äter sedan ofta makrill eller ngn typ av kött med lite smör på lunchen. Kaffe med grädde ca 4 koppar under dagen (säkert 1,5 dl grädde dock totalt) och sen 2-3 ägg med majonäs på kvällen eller kött med majonäs. Såg att det är lite socker i majonäsen men den innehåller endast 1% kolhydrater. 

Vissa dagar känner jag mig inte hungrig alls men inser ju att jag måste äta iaf.

Väldigt tacksam för svar!

Uttelille
0

#2 Jo, jag vet att hälsovinsterna väger mer. Men ibland blir man ju så ledsen när man går upp att man vill börja plåga kroppen igen. Så dumt, jag vet.

Fricko
0

Jag gick också upp i vikt i början, kanske 5-6 kg och kände mig svullen i kroppen. Men nu har jag börjat gå ner, de andra hälsoefekterna var övervgände så jag tänkte att det får man ta. Men som sagt nu går jag ner i fett, inte i muskler så det synns nog inte på vågen. En annan effekt som jag är glad åt är att musklerna börjar gå på fettdrift redan, började 17/2, efter ha varit regält mjölksyrestinna så fort jag tränade. Jag fortsatte dock träna men med mycket lättare vikter och nu kan jag öka på vikterna igen utan mjölksyra. Jag lyfter skrot , springer och spinning. Jag äter när jag är hungrig till jag är mätt och hitills strikt nästan inga kolissar.

mumsan
0

Aprilia jg hr haft samma problem inte i början men efter en längre tid. Det är nog känsligare för oss som vill gå ner några enstaka kg,on. så därför är det viktigt att verkligen dra ner på kolisarna. för min del handlar det om grädde i kaffet och som efterätt eller godis. Inget chocklad eller för mycket grönsaker, creme fraiche och magra ostar. Sen försöker jg hålla ut länge så jag blir riktigt hungrig annars lägger jag på mig igen. De dagar jag är mera aktiv ute går jag lättare ner i vikt och sen är det oxå viktigt med sömnen. Att sova hjälper till viktnedgången. Mediciner kan påverka viktnedgången. Spänningar i kroppen även så. Har gått ner 3 kg och sen gick jag upp dem iom. klimakteiet. Men nu är det neråt igen 1 kg. Kämpar på hela tiden och tar mig en avstickare emellanåt med hemmagjort godis av cocosfett, smör, kakao och några droppar arrak( är kanske inte så bra) lite stevia och kaffe, låter det stelna och sen idag tog jg lite vispad grädde till, men inte mycket!!! Det får räcka för en vecka minst!Flört

Aprilia
0

Stort tack för era svar!!

Det är svårt att hitta information för oss som inte har någon direkt övervikt, det där med att gå ner 5kg per månad kan jag ju glömma.. läste att det kan ta mellan 6-12 månader innan kroppen anpassat sig och man börjar gå ner för de som har några kilon att gå ner.

Jag har precis stekt Skaldemansbiffar så tänkte satsa på fakirdieten nu ett par veckor och se vad som händer!

Om någon annan har liknande erfarenheter skriv gärna in, det hjälper mycket!

Stort tack!

magma
0

Aprilia: Välkommen hit för det första!

Jag tycker det ser ut som att du äter bra mat efter det du beskrivit. Det du skulle prova är att dra ner eller hoppa över grädden helt ett par veckor och se om något händer. En del är känsliga för laktosen och mjölkproteinet i grädden/creme fraiche. Lycka till!

Mervi
0

Välkommen hit! Lycka till med fakiren.