OT Vi gillar deckare!
Var inne på Bokus för att beställa Smörstekt och i högermarginalen där finns andra böcker som de som köpt denna bok också köper. Där fanns nu Gary Taubes bok och Uffe Ravnskovs bok, men därefter alla Stieg Larssons böcker!
Riktigt 
//Karin
Om man nu kan lita på de uppgifterna… jag är lite skeptisk och tror att Bokus väljer ut dem själva. Fast å andra sidan så köper väl alla Larssons böcker just nu.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Har just avslutat Larssons tredje bok. Sträckläste hela trilogin, som jag lånade med hem från mamma efter påsk.
Det bästa var att vara i mitten av andra boken - och ha lika mycket kvar!
Fair Winds and Following Seas!
Men p åtal om böcker,har ni läst The Kite Runner, jag tror den heter Flyga Drake på svenska?! En av de bästa böcker jag läst!!
Stieg Larssons alla lyssnade jag på och Reine Brynolfson är fantastisk att läsa!!
aswedishsmorgasbord.com

Nu är jag motvallskärring och väldigt motstretig, och Stig Larsson är vara jättebra, men bara det att så många köper hans böcker och bubblar om dem gör att det blir ett motstånd mot att öppna dem. Det var samma sak med Guillou's serie om Arn - och jag gillar historiska romaner - den läste jag först i julas.
Å andra sidan expanderar min bokhylla illa nog som det är, och jag har en fin TBR-hög (ToBeRead - en term från ett annat forum)
The Kite Runner känner jag igen titeln på, får se om den är något för mig. Läser du Hearn's böcker om ett fiktivt Japan? Across the Nightingale Floor heter den första, jag har för mig att hon är australiska.
Fabricati diem, pvnc!
Motvalls blir jag när det gäller filmer. Om dom är för hajpade så vill jag inte se. Titanic tog det flera år innan jag såg, Dansar med vargar har jag aldrig sett (fast i det fallet så är det nog för att ijag nte diggar Costner något vidare)Arn har jag inte ens kommit i närheten av att läsa.
Jag avundas dig som har Larssons böcker kvar! Det ÄR en upplevelse och dom ÄR bra!
Nä, jag känner inte igen Hearn. Ska kolla på det lokala biblioteket.
Kolla vad adlibris säger om Flyga Drake: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9146211837
aswedishsmorgasbord.com
Åååh…. jag lyssande precis klart på tredje stieg larsson och håller med är avis att det finns dom som har dom kvar och fortfarande kan läsa dom…. vi får se om filmerna blir bra eller om dom som vanligt blir en flopp, en annan är ju ett gigantiskt fan av Arn-serien och blev rejält besviken nu när filmen kom….
Fullkomligt älskar deckare! Det är länge sedan jag läste en bok, talböckerna ger mig dubbel tjusning och har gjort mig lite lat.
Milleniumserien och Arn har jag lyssnat på, var mitt i tempelriddarens bestyr då den kom ut på film. Ville lyssna klart först innan jag skulle se den men har ännu inte kommit iväg, man blir väl besviken som vanligt. Filmerna brukar inte alls vara lika bra… det missas så mycket.
Hoppas på en fortsättning av Stieg Larsson men jag hörde av någon att han var avliden… är det sant?

Jag började läsa den första Stieg Larsson-boken men kom bara en lite bit och sen orkade jag inte. Jag är annars en sån som läser mycket. Gav boken till min pappa. Men kanske får jag försöka på nytt vid ett annat tillfälle.

Det kan ju också vara så att uppgifterna grundas på ett mycket litet antal personer som har handlat. Det kanske var EN person inne igår och köpte Smörstekt och Stieg Larsson, och genast ser man ett samband.
För övrigt funkar jag precis som greensis. Jag är en sån inbiten kultursnobb att jag utgår från att böcker som "alla" gillar är för breda och populistisiska för min smak. Dessvärre får jag då och då den tesen bekräftad när jag väl råkar få en bästsäljare i handen. Ska inte nämna några namn, men vissa populära författare har ett rent bedrövligt språk!
Luftslottet som sprängdes läste jag när den gick som följetong i DN förra sommaren, råkade ha en sån där gratisprovprenumeration just då och tyckte den passade till min dagliga kaffekopp ute på gräsmattan. Men jag missade delar här och där, och prenumerationen tog slut innan boken gjorde det, och det störde mig inte ett dugg, så den kan inte ha gjort nåt särskilt djupt intryck!
#5 Precis som jag då! 
Har inte läst Stieg L…har ngt slags motstånd mot svenska deckare…gillar de engelska tanterna!
Mona-Stina ja han dog förut vet inte när…. Och hade kommit halvvägs i nummer fyra men den kommer inte att ges ut 
p.s. skrev tydligen fel så jag redigerade det….

#5 Stieg Larsson dog i hjärtinfarkt hösten 2004. Han hade synopsis klart för tio böcker i Milennium-serien, men hann alltså bara slutföra tre. Han var femtio år! Oavsett vad man tycker om hans deckare (jag gillar dem) så är det ju tragiskt när någon dör i så unga år. Han jobbade många år som journalist för TT. Dessutom var han djupt engagerad mot förtryck i olika former (bland annat expert på nynazism) och startade en tidskrift som kanal för det arbetet.
Fair Winds and Following Seas!
Tack för informationen. Tråkigt att han inte hann med fler böcker, jag gillade dom.

Stieg Larsson har jag inte läst, av samma orsak som andra har givit. Heller int Lisa Marklund eller Guillo…
Men Arne Dahl är ok. Leif GW Persson kan inte skriva dialog, men berättelserna är bra. Sjöwall Wahlöö…say no more.
Robert B Parker om man gillar hårdkokta amerikanska privatdeckare.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag gillar även Håkan Nesser, allra helst när han själv läser sina böcker. På ljudbok då alltså.
Åh, jag ÄLSKAR svenska deckare! Och allra helst läser jag de nya tjejerna, men en å annan man slinker ned också. Läser och läser förresten, jag lyssnar väldigt gärna medans jag dammsuger, viker tvätt eller är ute och går. Man får en väldigt massa gjort när man lyssnar på en bra bok..
aswedishsmorgasbord.com