Utslängd ur ketos...fattar inte...
Har varit i olika grad av ketos i drygt två veckor, pendlat mellan rosa och lila dock inte jättemörk lila. Käkat max 20g kh/dag och promenerat ca 1tim varje dag. Så, nu plötsligt är ketosen som bortblåst sedan i förrgår. Vad har hänt?
Känns så himla ledsamt för jag har inte ätit så mycket fett att det är sådana ketoner som kan ha gett utslag, utan alltså från mina depåer. Det har varit otroligt peppande att kunna se detta från dag till dag och veta att fettet aktiverats. Asch, jag fattar alltså ingenting av detta och vore jätteglad om någon kan förklara vad det beror på samt vad jag ska göra för att komma tillbaka i ketos.
Ledsna kramar så länge!

Om du inte äter kolhydrater så befinner du dig i ketos, vad än stickorna säger. Stickorna visar bara att du kissar ut ketoner.
Efter ett tag lär sig kroppen att utnyttja ketoner effektivare och då försvinner "symptom" som utslagen på stickorna.

Ulf_S slog huvudet på spiken! Kroppen blir duktigare och då blir det inte så mycket överskotts-ketoner att kissa ut!
Uhuj, Tack! för så snabba svar!!!!!
Förbränns alltså fettet fortfarande nu då? Har faktiskt den där andedräkten kvar, luktar och smakar urkigt.
De där olika "graderna" eller vad det ska kallas, alltså mängden ketoner antar jag, ska de tolkas som att ju mer lila så ju fortare bränns fett? (teoretiserar nu bara, jag stressar absolut inte, vill bara förstå…)
Tack snälla ni!

#3 : Inte nödvändigtvis; kroppen har bara inte "lärt sig" hur mycket som behövs i början.Det är då rimligt att man kissar ut mer ketoner i början, som sagt, men att kroppen hushållar lite bättre med dem efter hand och då visar inte stickan lika mycket utslag.
(Detta enligt andra experter på forumet. Har själv aldrig använt mig av ketonstickor, eftersom jag anser att de är helt onödiga, av ovan nämnda orsaker…
)
Kroppen använder sig både av(om man har tur) dietfett och kroppsfett som bränsle.
Jag har haft konstig smak i munnen i drygt en vecka, det är andra gången sedan jag började med LCHF för ca 7 v. sedan. Nu vet jag att jag är i ketos. Vad innebär det egentligen?
Ibland ger det utslag på sticka, men jag använder inte det lika ofta pga olika utslag.
Men det syns inget på måttbandet eller vågen att något är på gång. Vågen försöker jag f ö att separera ifrån - med det är svårt. Där kan vikten diffa på ½ kg eller mer upp eller ned från en dag till en annan. Den riktiga förbränningen verkar inte ha kommit igång…
#5, Ketos innebär att större delen av din hjärna och en del andra organ använder fett som energi istället för socker.
Inget annat. Det säger ingenting om viktminskning eller förbränning igentligen, även om många verkar tro det.
Det finns en studie som visar att hjärnan och hjärtat är 25% mer effektiva när dom går på ketoner, och det är väl inte fel.
Hmm…jag kan ju inte det här särskilt bra så vi får hoppas att du får svar av bättre vetande…
Men, min egen erfarenhet är att, börjar munnen smaka metall så händer det saker. Mina mått har sjunkit drastiskt, mitt Blodtryck likaså, från ett undre tryck på 110 till 82. Stor lycka!
Detta har alltså hänt i ketos, vad jag tolkar det hela som är att "i ketosläge" används i huvudsak fett som energikälla. Äter man då lagom mycket fett så förbränns kroppsfettet. Man kan enligt vad jag då fattat inte äta hur mycket fett som helst. Äta mättande proteiner verkar vara ett bättre alternativ.
Ha det bra!
#7, Ju striktare LCHF man äter desto mer ketoner producerar kroppen, och då känner du väl starkare smak av metall (i början i alla fall, smaken försvinner helt efter ett par månader på LCHF, när kroppen anpassat sig). Och ju striktare du är desto bättre resultat bör du väl få också.
Men det ena beror inte på det andra, det är altså inte ketosen som ger bättre viktminskning, utan det är bara två saker som råkar hända samtidigt för många.
Hjärnan behöver energi, och blir det inte från socker så blir det från fett via ketos. Hade du inte varit i ketos fast du äter lågkolhydrat så hade du dött. Så ketos är du i, ovavsett vad stickorna visar.

#7 Om du inte tränar rätt mycket, för då kan du äta nästan hur mycket fett som helst. Kroppen nästan skriker efter mer fett - det är ju första-handsbränslet när man är i ketos, det motsvarar nästan sportdryckssuget.
Jag körde ett stentufft spinningpass i går efter jobbet (svimfärdig, blodsmak, se dagbok…) och sprang 30min före jobbet i morse. Trots middag, nattmat och rejäl frukost åt jag upp det sista ur mitt bregott-paket till 9-fikat. (alltså, jag hällde det i kaffet så att kollegorna inte skulle se)
Men om man rör på sig lite eller inte alls stämmer det antagligen, som du säger, att man kan behöva hålla ett öga på fettintaget.
Fabricati diem, pvnc!
Jag tackar för svaren, även om de varierar lite, och ser tiden an. Börjar det hända något så är det bara ett plus m a o.
#1, "Om du inte äter kolhydrater är du i ketos vad än stickorna säger". Är du säker på det. Själv har jag ätit ytterst strikt periodvis utan minsta tecken på ketos. Kroppen kan ju omvandla protein till socker. Kanske tillräckligt mycket för att ketosen skall utebli för en del . Jag har faktiskt lyckat få typ2 diabetes efter drycgt ett års LCHF-ätande. Ingen sockerbrist direkt med andra ord.
#11, I så fall får man äta väldigt mycket protein (då är det inte LCHF, utan LCHP, dvs. mer åt atkinshållet), eller vara mycket stressad (stresshormoner säger till kroppen att bryta ner sina muskler till socker). Det kan vara ett alterantiv, men jag tror att det är väldigt ovanligt.
#8 Undrar bara. hur tolkar du detta?
Från bipacksedeln till KETO-DIABUR-TEST 5000 (köpt på apoteket..)
Det finns ett avsnitt där som heter "Utvärdering,ketoner" och där står att läsa - "Ketoner (acetoacetat,aceton)uppkommer i urinen när större mängder kroppsfett brutits ned än normalt under bantning eller p.g.a dåligt glukosutnyttjande, vilket i sin tur beror på brist på insulin.Vid bantning är ketoner i urinen ett positivt tecken." Sedan står det information om diabetes…
Jag trodde alltså att Ketosen innebar viktminskning…fel?
MvH
mrsTree
#12, Jag äter normalt mycket protein = några ägg, bacon och någon kött eller fiskbit om dagen. Inte heller är jag stressad.
Trivs med familjen, jobbet och livet i övrigt så var är ketosen och var kommer sockret ifrån?
Kroppen använder ca 115g kolhydrater på en dag så om man äter mindre kolhydrater än det och inte för mycket proteiner kommer man i ketos.
LCHF inebär inte att man ska kissa ut sina ketoner=energisubsrat, även om de kan spilla över i urin. Den som är ketondriven och gör av med mycket energi, mer än vad man intar har säkert inga ketoner=energi över att kissa ut. Stickor kan vara en kul grej i början, för att se att man kommit igång, men de förlorar sitt värde efter ett tag.
#14, Ingen aning, det låter väldigt konstigt. Jag har ingen förklaring.