Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1577 ggr
LiselotteB
0

Hur är det nu med grädde?

Jag trodde att vispgrädde var tillåtet och något som kunde hålla 'fettbrasan' igång. Samtidigt ser jag hur flera av er vill sluta äta grädde och ersätta det med ägg o smör i kaffet t ex.

Något måste jag ha missat, jag trodde grädde var en 'basvara' enligt Annikas regler i alla fall. Och jag tycker det är toppen som mellis, kaffe med en skvätt grädde i.

Förklara gärna.

Mervi
0

Ingen vet hur mycket grädde man kan använda innan man provat. Jag tex. skall akta mig för detta underbara goda livsmedel om jag vill minska i vikt.

Prova dig fram.

andreas0
0

#0, Dom flesta klarar grädde utan problem, men för dom känsligaste så är mjölksockret som finns i grädde tillräckligt för att stoppa viktminskning, därför är det ett en vanlig sak att testa att sluta med om viktminskningen inte kommer igång efter flera månader på LCHF.

Klarar man grädde ska man absolut äta det, det är ju så underbart gott. Räcka ut tungan

Wildrat
0

Vissa kan äta mycket grädde andra är känsliga för mjölksockret och mjölkproteinet, de går helt enkelt inte ner i vikt om de äter grädde.

Vissa har till och med så konstigt att de kan äta kokt grädde men inte "rå".

Som sagt, du får prova dig fram för inte ens du vet hur du kommer reagera…

greensis
0

Går man på Annikas rekommendationer och fungerar bra på det är grädde inte något problem. Om man vill gå ned i vikt, eller börjar gå upp i vikt, trots att man följer Annikas i sammanhanget liberala plan kan man börja fundera över t.ex yoghurt och grädde. (och nötter och Finn Crisp och…)

Vissa personer här på forumet får inte den effekt de eftersträvar så de provar att minska eller ta bort grädden. Å andra sidan kan jag halsa vispgrädde ur tetran utan större effekt. När man snurrat runt här ett tag lär man sig vilka medlemmar som måste vara försiktiga med allt, och vilka som kan ta det lite mer piano…Glad

Fabricati diem, pvnc!

[Karro]
0

Jag är likadan som greensis, går ner utan att ta bort grädden men mor min t.ex. klarar inte av det… så det är så olika Glad

Aniara4
0

Jag gör som greensis och dricker grädde direkt ur tetran ibland, mest bara för att det känns så… förbjudet! Räcka ut tungan Och när jag har mätt upp grädde i decilitermått drar jag med fingret inuti och slickar upp den sista grädden - det är ju så GOTT!!!

Men jag har ju då turen att tillhöra dem som går ner utan att behöva vara särskilt strikt.

Pitetjej
0

Jag är laktos intolerant. Å undrar om laktosfri grädde är ett bra alternativ. Kan tåla vanligt ibland, men för de mesta inte. Samma me laktosfri mjölk. De finns ju hur många olika sorters laktosfria mejeriprodukter som helst. Går dom lika bra? Jag har inte börjat ännu me de här, jag väntar på lite litteratur samtidigt som jag läser massor här.

greensis
0

#6 Och jag river upp det tomma paketet gammaldags mjölk och skrapar loss den fasta grädden överst - fast jag använder sked, för det mesta, i alla fallFlört

Fabricati diem, pvnc!

chapp
0

Det handlar om mängd! Viss mat, som nötter och grädde, inbjuder till frossande. Jag har svårt att hålla kollen på hur mycket jag äter, när jag väl börjar äta. Vem äter bara 2 msk vispgrädde eller bara 4 st nötter? Finns väl säkert någon lycklig människa därute som kan det förstås!

shin
0

jag mixar l några hallon i ovispad grädde o dricker 3-4dl,(gräddshake) nästan varje dagGenerad

greensis
0

#9 Sorry, syns det att jag räcker upp handen här borta?Skrattande Mitt paradnummer är en cashewnöt - 2 gånger i veckan.Räcka ut tungan

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

#7 Ja laktosfria produkter funkar jättebra. I vissa fall upptäcker en del att de visst tål laktos bara man inte äter kolhydrater till du kanske är en av dem…

Boos
0

Jag tålde inte laktos innan med kolhydrat kosten .Men sen jag har ätit lchf kost sen januari har jag provat vanlig vispgrädde och mjölk och nu kan jag äta det.Glad

dufva
0

Andreas0

Det är antagligen mjölkproteinerna (Vassle & Kasein) och inte kolhydratmängden i mjölkprodukter i sig som orsakar den relativt höga insulinutsöndringen i kroppen och därigenom sekundärt till avstannande av viktnedgång..

Bla. därför kroppsbyggare använder dessa i proteinshaker.

Det är helt enkelt en nyckel för muskeltillväxt men också till våra fettdepåer..

andreas0
0

#14, Dom är också en faktor, men jag tror ändå att laktosen har en betyande effekt.

dufva
0

Grädde som används i matlagningen (kokas) youghurt och ost har ofta inte lika "stoppande" effekter på viktnedgången eftersom man då har ändrat lite på strukturen hos dom anabola proteinerna..

En annan faktor med mjölk och grädde är att dom kolhydrater som finns i vätskan är väldigt lätt-tillgängliga för kroppen men det förklarar inte den långvariga höjningen av insulin som blir följden.

Om det bara var kolhydraterna som triggade insulinet skulle det bli en snabb "spik" uppåt och en lika snabb nedåt eftersom mängdena är ganska blygsamma

andreas0
0

#16, Det du säger stämmer, men samtidigt är det lätt att få i sig större mängder när livsmedlet är i flytande form, så det kan lätt bli större mängd kolhydrater än man tror.

Sedan tror jag att laktos har en speciell effekt i kroppen. Det är ju den kolhydraten vi får i oss som spädbarn, en ålder vi växer rejält i. Jag tror kroppen är inställd på att när den får laktos så är det dags att bygga upp kroppen, att det ger en slags signal. Mjölkprotein bör ge samma effekt om den teorin stämmer.