Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1894 ggr
Sara40
0

Åderförkalkning av animaliska mättade fetter

Jag hade en diskussion häromdagen med en läkarstuderande, (hon ska gå sin AT strax så hon är nästan färdig). Hon hävdade å det bestämdaste att mättade animaliska fetter är rent livsfarliga för oss - åderförkalkning är ett faktum! Hon ville inte ens höra något annat. Jag trodde att de som utbildades nu fick en lite mer nyanserad syn på de gamla myterna.

Jag skulle bli glad om ni kunde ge mig lite ammunition (länkar mm). Hon finns i bekantskapskretsen och kan inte undvikas helt, men hon är en 100% besserwisser och en ganska dryg person att diskutera med.

kalleankasmormor
0

Men är det inte så att det endast sker när vi äter större mängder kolhydrater och fett tillsammans och då kan man ju fråga sig om det är fettets eller kolhydraternas fel…

PerH
0

**Som glad amatör tycker jag Ravnskov har  en bra sida även för en AT
**

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Tror du att mättat fett är farligt? Läs då Uffe Ravnskovs artikel "Fettets dåliga rykte är överdrivit" samt hans kommentar till Livsmedelsverkets artikel i Vår Föda om den kolhydratfattiga dieten. Eller hans senaste kommentar i Dagens Medicin

AT kan ju skaffa Rvnskovs senaste bok 

Fett och kolesterol är hälsosamt! - Om gamla och nya kolesterolmyter

detta är din amunition

SHOOT BABY Flört

Wildrat
0

Blir hon mot all förmodan intresserad så borde hon läsa Gary Taubes bok "Good calories, bad calories".

andreas0
0

Se underrubriken hjärtkärksjukdom på den här sidan:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=31

Skriv ut några av sakerna som länkas till och ta med och visa kanske.

Du kanske kan tipsa om ravnskovs böcker också, eller skriva ut och ge honom materialet som finns på ravnskovs hemsisda.

Sedan kan du även påpeka att socialstyrelsen har haft en expertgrupp som i över två år försökte hitta något farligt med kostråd baserade på en hög mängd mättat animalisk fett (dvs. när du utredde dahqvist), och hittade inte ett dugg. Du kan fråga personen vad han/hon har hittat som socialsyrelsens expertgrupp missade trotts att dom letade efter sådant i över två år.

Du kan även nämna att det nyligen kommit fram att personen ansvarig för fetter på livsmedelsverket (som i grunden ligger bakom innehållet i deras utbildning om sådant) nyligen har avslöjats vara jävig  för att han har kopplingar till livsmedelsindustrin (främst då margarinindustrin).

Sara40
0

Tack för alla era tips! Man kan alltid lita på KiF Glad

Hanveden
0

Hej Sara!

Det här finns bland sajtens länkar men här får du direktlänk   till en artickel i Läkartidningen.

Fettintag och kardiovaskulär hälsa - är vi helt felinformerade?      

Med LCHF hälsningar  Glad .

MimLan
0

Har samma erfarenhet av sistaårs-studenter. Det är inte lönt att diskutera mättade fetter, det bästa jag lyckades åstadkomma med en väldigt självsäker typ var att han kunde säga "jag *tror* inte på det" när jag levererat ett gäng länkar och vetenskapliga studier.

Men det är ju bra att veta att de inte är så intresserade av vetenskap iaf. :-)

andreas0
0

#5, Berätta gärna hur personen reagerar när du visar allt detta.

Wildrat
0

#7 Så läkarvetenskapen har mer med religion än vetenskap att göra alltså…

Föredrog han intelligent design också framför Darwins teorier?