Kan jag få lite hjälp av er?
Jag har nu ätit LCHF i snart 2 år. Jag har lärt mig under tiden massor i ämnet men det finns EN fråga jag inte hittar ett svar på:
Varför är det så svårt för etablissemanget att inse att LFHC gör oss tjocka och framförallt sjuka? Eller kanske har de insett det men vill inte erkänna att de hade fel i så många år?! Varför krigas det mot LCHF?
Hur argumenterar ni just kring den där frågan. Folk brukar ju direkt fråga att om det är så bra med LCHF varför är det ingen som säger att man ska äta så?
Visst, det finns ju MASSOR med information på nätet men den måste man ju söka upp själv. Den "almänna" läkarkåren lär ju ut något helt annat.
Snart ska jag besöka mina släktingar i Tyskland och kan därmed inte hänvisa till allt som händer här med t.ex. Annika och i Tyskland har man dessutom inte ens kommit i närheten så långt. Att hänvisa till Gary Taubes och andra engelsktspråkiga sidor samt Dr. Lutz, Kwasniewski, Ravnskov etc. blir inte heller bra för huvudfrågan varför den vanliga husläkaren inte känner till den här faktan står ju kvar :-(
Så, hur argumenterar man kring just att "alla andra rekommenderar LFHC - kalori in- kalori ut etc."
HJÄLP!

Tycker också att det är märkligt med den hetsiga debatten, men det är väl just för att deras kostråd ligger rakt motsatt mot vårt sätt att se på det.

Jag brukar säga att det ökade kolhydratsintaget är en ganska ny företeelse, som inte går längre tillbaks än 50 år och att människor innan det ätit en kost med betydligt större andel mättat fett.
Det är både ekonomi, politik och prestige inlbandat i orsakerna till varför inte etablissemanget ger dessa rekommendationer.
Läkemedelsjättarna vill fortsätta tjäna pengar på människor. De betalar forskning och professurer.
Livsmedelsverket lyder under jordbruksverket.
O s v…
Jag är inte så bra på att kortfattat ge en förklaring, men många skulle förlora både jobb och anseende och MAKT om LCHF skulle bli de allmänna råden.
…vilket jag i och för sig hoppas sker snart…
Men en sak som brukar hjälpa när folk undrar över dessa sammanhang, är att berätta att detta faktiskt är gammal kunskap.
Långt innan Skaldeman och Dahlqvist, fanns ju Elis Sandberg i Aneby med "Kolhydratmetoden", eller hon som skrev i DN på 60-talet (minns ej namnet nu) och som förordade starkt kolhydratreducerad kost vid diabetes och viktminskning.
Eller William Banting på 1800-talet.
Om du läser lite böcker i ämnet, t ex av Skaldeman och Litsfeldt, så får du mer fakta om allt detta och kan kolla lite källor själv.
Lycka till!
Kram!
Förr eller senare kommer det att dyka rättsliga åtgärder i form av en grupptalan mot myndigheterna.
Genom att fördröja erkännandet minskar antagligen riskerna för detta.
Kostmaffian är inte så korkad som den ger sken av - möjlig någon enstaka som har ätit undermånligt och därmed fått nedsatt hjärnkapacitet.

DaMum!
Tack för det utförliga svaret.
Jo, jag har läst nästan alla böcker som finns i ämnet men böckerna förklarar ju inte varför den almänna läkarkåren över hela världen kämpar emot LCHF.
Och det där med makt och pengar vet jag inte riktig om jag kan köpa fullt ut. För om det bara är för maktens skull så skulle det ju innebära att ALLA läkare och alla som jobbar inom livsmedelsindustrin och läkemedel äter LCHF (för de vet att det verkligen är det bästa) i smyg. T.o.m. Rössner och Claude Marcus etc. äter LCHF men för att inte förlora sin makt så fortsätter de predika annat?!? Kan det vara så? Knappast! De tror väl på vad de lär ut, eller?
Det finns ju säkert många kunniga diabetiker inom läkemedelsindustrin. Vad äter de? Äter de LCHF eller LFHC i kombination med insulin?
Nej, jag tycker det är svårt att just ha ett argument varför ingen rekommenderar LCHF.
Hur det fungerar och varför det fungerar vet ju JAG men det räcker tyvärr inte som argument bland de jag vill "övertyga"
Hej igen!
Jag förstår hur du tänker, och ibland tänker jag också så. Och kanske är det precis så som du säger, väldigt många människor vet redan men av prestigeskäl och ekonomiska skäl, eller av lojalitet, så tar man inte bladet från munnen.
Det vore i så fall inte första gången i världshistorien…
Om du pratar med en tandläkare, så kan du ganska snart få veta att de länge känt till att en kost utan kolhydrater är den bästa, för det är kolhydraterna som skapar karies. Men om folk visste det, blev tandläkarna utan arbete…
De bästa argumenten för den här kosten är ändå de påvisbara effekter som den har. Jag - och många fler med mig - har blivit hjälpta. Både vikt- och hälsomässigt.
Och många "sanningar" och vedertagna tänkesätt, har faktiskst börjat som underground movements.
Kram!

jo, det är bara en tidsfråga och som tur är verkar de gamla rönen och kostråden etc. inte riktig hålla mycket längre till.
Tiden får helt enkelt göra sitt. Ibland undrar jag också om man inte kan dra paralleler som det är i USA med rökning t.ex. då har ju vissa lungcancerskadade lyckats stämma de stora tobaksbolagen.
Det blir spännande att se om det snart dyker upp något liknande med kosten. Jag menar jag är frisk men hade jag varit dödssjuk pga kostråden hade jag kanske satt igång en stor process mot Becel eller dylikt. Vem vet?

Jag tyckte att det här var lite rolig läsning, apropå hur svårt det är att ifrågasätta vedertagna "sanningar".
www.medikament.nu/PDF-filer/2-01/bodil_jonssons.pdf
Hittade det i en tråd som heter Nu är det krig.
#8 Kolesterolmyten startades för att tjäna pengar - merparten av alla borde ju kasta i sig lite statiner dagligen om man får tro läkemedelsbolagen.
Uffe ravnskog var en av de 1:a att genomskåda denna bluff,,,

Jag undrar också vad det är som får folk att reagera så på lchf. Jag tror att det i första hand är fettet som skrämmer. Vi har blivit itutatde att det är farligt med fett och speciellt mättat fett så länge och så mycket så det har fastnat. Jag tror inte att det är lika känsligt om man säger att man drar ner på socker och andra snabba kolhydrater för det inser nog de flesta att det inte är så nyttigt.
Så om man kan få folk att förstå att mättat fett inte är det där förskräckligt farliga som de tror då har man nog kommit en bit.
Jag tycker att ett ursprungsperspektiv är ganska bra att ta till , vad har vi ätit i hundratusentals år? Inte bröd, pasta, socker, flingor och margarin i alla fall. Så varför skulle det vara så bra för oss nu?
Javisst, ursprungsperspektivet är viktigt!
Att vi helt enkelt inte är genetiskt programmerade för att äta spannmål och kolhydrater, DET är bra att lyfta fram.
Men visst är folk rädda för fett, otroligt rädda! På nära håll har jag en bekant som nyligen haft stroke och som också behöver tänka på vikten lite. Hans sambo fick låna Skaldemans böcker av mig, men lämnade tillbaka dem ganska raskt och sade; "Vi vågar inte prova det här eftersom X nyss haft stroke!" .
Just då orkade jag inte käbbla emot, för jag anade att där skulle det ändå inte falla i god jord.
Men å andra sidan, varje enskild individ som du får intresserad och som själv ställer frågor, är en potentiell spridare.
Kram!

men min fråga står fortfarande obesvarat:
Varför vill läkarna inte berätta för oss "vanliga" männsikor att kolhydratöverskott samt konstgjorda fetter är hälsovådliga?
Vem styr dem? och då menar jag inte bara här i Sverige utan i hela världen? Hur är det möjligt att man kan lura hela världen? Jag fattar inte!
Jag är ju ingen läkare men min sunda förnuft och nyfikenhet gjorde att jag inom mycket kort tid blev övertygad. Samtidig höll jag ju på att läsa allt man kan komma över i ämnet och det är ju verkligen inte svårbegriplig. Vill läkarna inte se fakta? Vågar de inte? Är man som läkare inte kritiskt och reflekterar? Eller tar man allt som givet och gör helt bekvämt sitt jobb utan att tänka efter?
För mig är det helt obegripligt! Har tyvärr inga privata kontakter till läkare för att fråga :-(
Men samtidigt kan jag förstå folk som hellre vill lyssna på sin läkare istället för mina argument. Jag är ju bara civilekonom; hur ska jag då kunna veta bättre än en läkare - jag förstår verkligen att de hellre vill få den där viktiga informationen av en läkare och ju längre männen och kvinnorna i den vita rocken pratar LFHC samt margariner desto längre tar det att de icke modiga vågar att göra tvärs emot. Jag vet inte heller om jag hade vågat om jag hade varit svårt sjuk när jag började med LCHF.
Inte för att dra alla läkare över en kam, men många gånger blir man paff över hur ovilliga de kan vara till självständigt tänkande och att lära sig nytt. De är bra på att hävda sin position när det gäller lön och andra villkor, men att utvecklas kunskapsmässigt - nä, varför det??! Och SOM de blir förolämpade om någon råkar invända eller kritisera…
Jag vet att jag kan låta vass i detta ämne, men jag har mina skäl…
Läkarnas "passivitet" gäller i många fall - inte bara LCHF-diskussionen. Det kryllar t ex av lälkare som fortfarande diagnostiserar neurologiska problem, m m som "sveda-och-värk-kärring-tillstånd" och avfärdar folk som hypokondriska. De tar inte del av ny forskning och ids inte ens läsa information man ger dem i handen.
Min förra läkare sa att mitt värk- och trötthetstillstånd är Depression. Sedan tillade han att "alla sådana där mulitsymptomtillstånd är Depression i grunden". Han tvingade mig under tre års tid att äta medicin jag blev fruktansvärt sjuk av, för han hade ju helt enkelt rätt, hur fel han än hade. När jag slutade på eget bevåg och blev mycket bättre, då blev han störtfrbnd. Idiot!!
Min senaste läkare är "bara" fullkomligt ointresserad. Håller med mig om att min diagnos troligen är fel, men gör ingenting för att utreda… Han säger att jag inte verkar nedstämd, men har ändå tagit upp frågan om att jag kanske ska äta anti-depressionspiller. Jiiihaaaa! Inte blir man impad direkt!
Och - Det finns många med liknande erfarenheter. Tyvärr…

jag har så svårt att förstå detta. Men då är det kanske fel på mig för jag reflekterar dag in och dag ut.
Min svåger sa för några år till mig: varför gör du livet så svårt för dig. Man behöver inte alltid veta varför saker och ting är som de är.
Men det är just det. Jag känner att jag vill veta varför 1+1 är 2. Det känns naivt att bara ta svaret för givet bara för att någon annan har kommit på just det.
Men det är nog som det var med jorden som rätt länge var en skiva….
# Fniss - jag får ofta höra att jag "tänker för mycket"…
Men i min värld är det onaturligt när orden "tänka" och "mycket" inte får höra ihop…
#15 Samma här…

o.k., då har vi lösningen!
Det är fel på oss - åtminstone något har vi kommit fram nu ;-)
Jag tror att någon någonstans i världen sitter på ritningarna till en teleportör eller evighetsmaskin … eller en motor som går på vattenånga … men att vederbörande är mutad till tystnad av etablissemanget, som skulle förlora på att uppfinningen kom ut på marknaden. Ska vi vara tysta?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
# 17 INTE är det nåt fel. Vi är bara "ovanligt välmöblerade upptill".

#0 "Varför är det så svårt för etablissemanget att inse att LFHC gör oss tjocka och framförallt sjuka?"
Vi får ju inte glömma att de flesta (många iaf) inte har några problem med kolhydrater. Att vi som har det ska få hjälp är självklart och måste vara en del av analysen läkaren gör när vi besöker dessa.
Precis sån är jag också!
Jag vet inte hur många jag retat gallfeber på i mina dar, genom att alltid vilja veta varför det är si eller så!
Arbetskamrater, skolkompisar, vänner, bekanta, familj… alla blir fullständigt GALNA när jag kommer igång.
Det är verkligen en paradox detta, men jag tror att det finns många svar på frågan. Trots allt finns det en hel del läkare runtom i landet som vet och förstår, men av olika skäl inte törs eller kan gå ut offentligt med dessa råd. Men i det tysta så gör de nog det de kan ändå. Ser man på vad som hände med dr Annika Dahlqvist och hennes anställning på en vårdcentral, så kan man kanske förstå det.
Det här är intressant att du tar upp, för det visar egentligen bara att det finns två (eller fler?) aspekter på detta med kolhydratreducerad kost. Detta med vikten är det som syns och hörs och kan ha effekt utåt. Det man fångar många med.
Men den andra, och egentligen viktigaste biten, om hälsan inifrån, är inte lika häftig för omvärlden.
Att de flesta inte skulle ha några problem med kolhydrater tror jag faktiskt inte stämmer. Det kanske inte syns meddetsamma, men som Margareta brukar säga; "Kvittot kommer kanske inte förrän om 20-30 år!".
Ingen mår ju bra av kolhydrater, säga vad man vill. De belastar hela vår organism, vårt system, och effekterna av det är inte bra.
Jag får många gånger höra "Ja men jag behöver inte gå ner i vikt, så jag kan äta kolhydrater!" när jag propagerar lite. Då försöker jag belysa den andra biten, den om hälsan, men märker snabbt att folk stänger av och slutar lyssna.
Precis som jag själv för inte så länge sedan… T ex om det skrevs eller pratades om E-nummer och tillsatser i föda. "Jaja, lite skit får man väl tåla!" var min inställning.
Hur kunde jag? Nu fattar jag ju hur farligt det är!
Jag är glad att jag överlevt.
Men för att återgå till ursprungsfrågan, så finns det ändå en hel del studier och gammalt material som belyser effekterna av en kolhydratreducerad kost. Man kan hänvisa till dessa om folk verkligen vill veta, eller åtminstone berätta att det finns dokumenterade effekter.
Sen får vi fortsätta att sprida vårt ljus…
Kram!
Har ni inte hört talas om Skid mark disease? Kika in här
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
"den vanliga husläkaren" och läkare över huvud taget är de fleta sklade enligt 70-90talets tankegångar. Livsmedelsvekets och Socoialstyrelsens rekommendationer har varit styrande. det är först nu som SoS medgivit att LCHF är OK för överviktiga och diabetiker. Men fortfarande tvista "de lärde". Så det är inger enkel process att säga att alla läkare borde begripa…. Det här kommer att ta tid, tyvärr.

Håller med Kaisakavat. För ett tag sen skrev Apotekets tidning om hur bra det är med pålästa patienter och att sjukvården verkligen uppskattar det. Fnys! säger jag bara! Vad de menar är väl att det är bra om patienterna t.ex. känner till skillnaden mellan bakterier och virus så att de inte kommer rännande och kräver antibiotika för varje liten förkylning. Man får gärna veta nästan lika mycket som doktorn, men absolut inte mer på något område. Då är man plötsligt en "cyberkondriker" som hittat sin diagnos på nätet tillsammans med en massa hokuspokus och kvasivetenskap. För om inte doktorn lärt sig något under sin utbildning så finns det inte. Punkt slut.
#25 Bekant det där… fniss…
Har ofta känt att vissa läkare tror jag är en idiot. De tror att man sitter och läser all möjlig "smörja". Istället letar man ju bland rapporter och forskningssammanställningar från riktiga proffs. Visst - det är inte lätt som icke-doktor att förstå "språket", så visst finns risk för missförstånd, men det är ju därför man frågar och är beroende av dem.
Och jo!! Jag VET att detta inte gäller alla läkare….
jag tror alternativmedicinarna känner igen sig i den här diskussionen mellan slv och lchf, deras strid gick väl i deras favör? det var ju ett krig mellan dem och vanliga läkare, men som tur var fanns det läkare som kunde ta åt sig information utan att skrika nej, nej, nej, får inte syssla med sån't här. se bara på akupunktur, hur "lite" studier finns det om det?

Elocinave - Jag tror att många läkare och dietister helt enkelt inte vet. De har fått lära sig något annat och nu kommer plötsligt något som hävdar att det de lärt sig (och betalar studielån för) är fel. Då är det nog lätt att hålla fast vid att det är patienterna det är fel på. Att de inte har någon karaktär, att de är lata, att de är hysteriska osv.
Det är skämmigt att ha gjort fel i många år. Så skämmigt att man inte ens vill ta det till sig.
# 18, det lär finnas en ritning på en motor som går på vatten! Eller fanns kanske är rätt ord för han som konstruerade den var verksam på 30-talet eller nåt. Jag kan inte detaljerna utan det var en motorintresserad vän till mig som berättade det. Att den motorn inte kom fram kan man väl misstänka berodde på oljebolagens "antiintresse" och makt att mota bort den. Vi får väl hoppas att det nu kommer andra intressen som som är starka nog att stödja uppfinningen av en ny.
Det är likadant med maten och kostråden, det finns alldeles för starka läkemedelsbolag och livsmedelsindustri som styr. Allt handlar om ekonomi………