Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2006 ggr
boffit
0

"Effektiva" kolhydrater och fibrer?

Hur resonerar ni kring Atkins-matten där man får räkna bort fiber-kolhydrater eftersom kroppen inte tar upp dem? Typ att om en matvara har 8g kolhydrater varav 4g fibrer så är det bara 4g "effektiva" kolhydrater och det skulle isf vara under 5%-gränsen?

Margareta
0

Atkins-matten bygger på amerikanskt sätt att redovisa - i Sverige är fibrerna redan borträknade.

Numer pensionär i Nynäshamn

boffit
0

Men när det då står "varav sockerarter" - vad är resten?

greensis
0

#3 Fibrer, utgår jag ifrån

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

Kan vara stärkelse också, det räknas tydligen inte som en sockerart.

boffit
0

Greensis, det kan det ju inte vara då enligt Margareta. Eller?

greensis
0

Frågan är om det är tvingande att räkna bort fibrerna i Sverige, eller bara något som man brukar göra.
Jag är nämligen ganska säker på att jag sett specen fibrer/socker(arter) på förpackningar, och att totalen stämmer med angiven mängd kolhydrater. Inte så säker att jag skulle ta gift på det, men rätt så.

Jag lovar att kolla på varor en annan dag när affärerna är öppna.

Fabricati diem, pvnc!

boffit
0

Det är inte så mycket fibrer i det mesta av LCHF, förstås, men det skulle ju innebära att vissa saker kan KLÄMMA sig in under okej-gränsen. Flört

greensis
0

Jag tycker man kan äta vissa saker ovanför OK-gränsen, så länge det är lite lite.

Min specialitet är plastlådan i kylskåpet som är märkt nötter (Och jag SKA fota vår kyl, det kommer!) Jag fixar att ta en cashew-nöt 26%kh per 3-5 dagar, stänga lådan och vara nöjd.

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

Usch, greensis, en nöt. Fan vad bra gjort. Jag fick ett desperationsryck idag och åt upp en hel påse paranötter. Har sån ångest för det! Det är ju fan i helvetes skit!
Förlåt trådkapningen!

andreas0
0

#6, Jag tror man kan räkna med att värdet redan är utan fibrer om det inte specifikt står något annat på förpackningen.

greensis
0

#9 Det kallas självbehärskning. Krävs träning och många missöden för att fixa det.Generad Men både jag och min man är lite lätt förtjusta i Japan, och allt det här med balans och självkännedom. Lite Zen, så att säga, vilket är lite svårt att tro om mig som är en virvelvind av aktivitet. Men varje tornado har ett stilla öga i mittenOskyldig

Men paranötterna får du allt behålla för de är jag väldans allergisk mot. Annars var en av min mammas bästa talesätt: Höjden av självbehärskning är att kunna ta ett chips.

#10 Instämmer, jag pratade om de förpackningar som var specade Summa kh Ng, varav sockerarter N-Xg.

Fabricati diem, pvnc!