Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1823 ggr
Margareta
0

God morgon 23 juli

En ny vacker morgon!
Efter en natt med dålig sömn sitter jag här och funderar.

Jag har haft halsbränna och inte kunnat sova och vet inte varför.
Har inte ändrat något i kosten som jag nu ätit i 1½ år.
Vad beror sånt på?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Halsbränna brukar jag få av kolhydrater + fett tillsammans, typ nybakta bullar. Har inte ätit det på länge och slipper halsbränna.

Det låter ju inte roligt att få det utan att kunna hitta orsaken.

Kanske någon här har erfarenheter?

Margareta
0

Mervi: Jo, bullar stämmer med mig också, men jag har varit nästan helt kolhydratsfri flera dagar nu (laktos i ost, grädde och creme fraiche) så det kan inte vara problemet.

psson
0

godkväll 23/7!

Ytterligare en varm dag till enda här på ostkusten. Jag och frugan har precis varit nere vid Fåraviken och tagit oss ett svalkande kvällsdopp. Riktigt härligt var det. Beställde skaldmans bok idag och hoppas att den dyker upp nu under veckan.

Inget vidare med halsbränna. Jag brukar få det när det stressar till sig eller jag oroar mig för nåt.

Ha en fortsatt härlig kväll!

Kelly
0

Hej

Halsbränna kan komma av annat än mat, bl. a stress eller oro som tidigare sagts. Vi är ganska komplicerade varelser och humör, känslor och allmäntillstånd påverkar oss lika mycket som vilken mat vi äter. Fast naturligtvis klarar vi allting bättre med rätt mat. När det kör ihop sej med för mycket räkningar och för lite lön så får jag alltid halsbränna efter några dagars "grunnande"

Margareta
0

Nu har jag eventuellt kommit halsbrännan på spåret. Jag har köpt en ny krydda som är jättegod och helt ok näringsmässigt, med tanke på att man tar så PYTTELITE. Hela tuben innehåller 80g. Den innehåller BARA chili 88%, salt, E330 (citronsyra). Inte en gnutta socker eller något annat konstigt (typ glutamat). 

Coop Chilipuré, tub 80g

Näringsinnehåll 100g:

Energi: 160kJ/40kcal
Protein: 1,5g
Kolhydrater: 6,0g (4,8g i hela tuben)
Fett: 1g
Salt:11%

Dagen innan halsbrännenatten använde jag 1-2 tsk av den i Mervis goda färsrätt och det blev väldigt gott.
Dagen efter åt jag upp resten till lunch och VIPS kom halsbrännan tillbaka.
Jag ger mig inte så lätt, så jag har använt chilin idag igen för att vara säker och nu sitter jag här med lätt halsbränna.

HUR känslig får man vara?

Mervi
0

Det var ju synd om en god krydda.

Margareta
0

Jättetrist och särskilt när den är helt sockerfri och utan andra dumma tillsatser, jag har letat sådant med ljus och lycka.