Öl och snacks?
Hej vänner, jag vet att öl är flytande bröd, men nu har jag till 100% ätit enligt LCHF i tre veckor, tappat 4 KG och mår perfekt, om jag har en helkväll med öl och lite annan snacks har jag då förstört en veckans hårt jobb eller hur funkar det?

Du kommer nog få ett antal olika svar på det =)
Personligen tycker jag att du ska köra på med snacksen om du är sugen. Jag tänker såhär: hade jag inte ätit lågkolhydrat så hade jag ätit snacks och druckit öl ganska ofta. Nu sker det sällan, och en påse snacks i månaden är bättre än sju.
Eftersom kolhydrater binder vatten i kroppen så kan det ske en viktökning dagen efter som kan verka avskräckande, men du förlorar snabbt det vattnet när du återgår till den rätta kosten!
Hoppas du får en lyckad helkväll!

cheese & wine! kanske lite "kvinnligt" om du nu ska ha grabbkväll men.. nog så gott :P

Kör du öl & snacks till helgen varje helg riskerar det bli lite ryckigt i omställningen mellan fett- och kolhydratdrift. Ingenting jag direkt skulle rekommendera.
Om du gör det som en enstaka belöning väldigt sällan och det verkar du vara värd
så säger jag bara: Njut på!
Fabricati diem, pvnc!

reamdn: jag dricker gärna rött/vitt vin och käkar ost till. Känner mig fortfarande rätt manlig, så det borde funka för andra :)

Fast en del kan ju bli sjuka också om dom bara hux flux tar något som dom inte ätit på länge eller druckit. Så simma lugnt när du prövar. :) Det är ju din kropp och ditt liv som du gör som du vill med. Ang hur mycket du förstör vet jag inte. Men har läst att en del kan gå upp 1 kg eller så på en gång.
Själv syndade jag i ca 11 dagar när jag åkte bort, gick upp 3-3,5 kg på dom dagarna.

För mig avstannar viktnedgången i ca två veckor.

Tack för alla svar! :-)
Enda sättet att veta är att testa själv och se hur just din kropp reagerar. För min del hade en sådan kväll tagit bort ca 3 dagars viktminskning, men alla är olika.

För mig stannar det också upp, det kan räcka ganska länge att komma igen beroende på hur stort avhoppet är, men huvudsaken är väl att man kommer igen