Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3905 ggr
Anders-S
0

NU ÄR DET KRIG !

NU ÄR DET KRIG !

Generaldirektören Lars-Erik Holm på Socialstyrelsen kritiserar enigt Dagens Medicin Frank Nilsson, Livlinans skrivelse som i huvudsak ifrågasätter det höga intaget av omega-6 och vill ersätta det med mer omega-3 samt mättat fett.

Finns det verkligen någon mer inom sjukvården än socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm som är kritisk till råd att minska intaget av omega-6? Finns det kanske någon som anser att det är viktigt att bibehålla eller öka intaget av omega-6?

Mer inflammationer orsakade av högt intag av omega-6 kanske tryggar sysselsättningen inom vårdsektorn. Generaldirektören är kanske inte alls intresserad av att folk blir friska.

Hanveden
0

Skulle vara dietisternas ordförande då…

LCHF hälsningar  Flört .

kaisakavat
0

Jag tror vi kommer få se många "mysko" uttalanden från diverse ansvariga och s k experter närmsta tiden. Det är ju så pinsamt att ha fel och de vill försöka rädda sina ansikten.

Påminner om politiker som försöker svära sig fria och det har vi ju sett hur det brukar gå. Varför inte vara ödmjuka och lägga korten på bordet?? Det vinner ju viss respekt i längden istället för att tvärtom gräva ännu djupare grop att "ramla själv däri"…

Wildrat
0

#2 Vi minns väl alla "I did not have sexual relations with that woman"…

Fast han klarade sig ganska bra från den röran.

Kvinnlig40talist
0

Nästa steg är väl ransoneringskort på smör och mjölk!

Sprit får man köpa i mängder, kors och tvärs mellan länderna. Bara man säger att det är till eget husbehov. Pulversåser och pulversoppor med kemiska tillsatser är heller inga problem. För att inte tala om cigaretter/nikotin. Läkemedel rekommenderas också i parti och minut. Till och med påtvingas människor.

MEN, fan tar den som ger smör till barn!

papa-bear
0

#3 ändå kallas det väl "oral s*x", right? Oskyldig

raphanus
0

#4 - jo, det där har vi sett förr. Visa för allt i världen inte ett naket kvinnobröst i tv, för det är minsann osedligt, så länge du inte skär av det med en kniv, för då går det hur bra som helst.

Rök gärna, och bli pillerslav och sockerberoende, men nåde dig om du äter för mycket smör. Fundersam

Lynxx
0

Socialstyrelsens GD skall sköta firman - han vet väl inget om kost - de ingår väl inte i hans arb.uppgifter ens? De e de anställdas uppgift.

Ett sådant uttalande e ju värt nada! Det bevisar bara att han e dum i skallen.

En kirurg gåt väl inte ner i köket & talar om för kocken att han lagar till maten på fel sätt?

folke
0

Heja Frank Nilsson !!  Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

kitabu
0

Socialstyrelsens nye generaldirektör Lars-Erik Holm är 56 år och har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med sjukvårdsfrågor i någon form. Han är utbildad läkare, blev docent i onkologi 1982 och jobbade i flera år på Radiumhemmet. 

Erfarenhet av arbete med socialtjänstfrågor saknar Lars-Erik Holm i dag. 

- Men jag kommer att sätta mig på "skolbänken" igen för att lära mig mer om dessa frågor snarast möjligt, säger han. 

Under flera år var Lars-Erik Holm även medicinalråd och avdelningschef på Folkhälsoinstitutet, innan han 1996 rekryterades som chef och GD till Statens strålskyddsinstitut, SSI.

kitabu
0

Han saknar förmodligen erfarenhet av att arbeta med kostfrågor också. Vi får bara hoppas att han sätter sig på rätt skolbänk i den frågan.

Ska vi bjuda in honom till kryssningen? Då får han ju träffa både Annika och Frank - och alla oss andra.

lime44
0

Av en händelse hittade jag prof Bodil Jönssons artikel med anledning av Uffe Ravnskog senaste bok. Intressant läsning om motstånd mot nytänkande. "Tänk om det är precis tvärtom"

Här är länken:

http://www.medikament.nu/PDF-filer/2-01/bodil_jonssons.pdf

Bodil Jönsson (har skrivit Tio tankar om tid m fl böcker) är nytänkare och vetenskapligt meriterad, om än inte i medicin. Önskar att hon fick uppträda i TV med anledning av det s k fettkriget.

Det är svårt att ta in annat än det som bekräftar ens egen "världsbild". Det gäller i detta sammanhang, likaväl som i de flesta andra. Jag har själv varit och nosat på LCHF-kost sedan ett par år tillbaka, men det är först nu som jag gör experimentet. Och det fungerar fantastiskt. I och med det söker jag också mer kunskap. Jag vill ju ha en diet som jag vill äta efter efter viktnedgång. Och jag är förstås lika indoktrinerad som andra. Plus att jag älskar frukt och grönt. JAg måste alltså lära mig att äta lite av det också så småningom, när vikten är på plats. Och det dröjer några kilon till!!

lime44
0

#10 Ja, det är väl en bra idé.

Hanveden
0

12 # Eller blir Lars-Erik Holm jävig då om han beblandar sig med LCHF folket?

LCHF hälsningar  Flört .

Karin20
0

Skriv eller maila till Lars-Erik Holm, tycker jag

//Karin

kitabu
0

Detta skickade jag till socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

2008-04-02 Aktuell kommentar

Socialstyrelsen tar avstånd från brev om kost till skolor och förskolor

Socialstyrelsen är starkt kritiskt till det brev som CORPUS-Livlinan skickat till landets alla förskolor, skolor och daghem och tar avstånd från de tolkningar av beslutet som den aktuella läkaren gett uttryck för brevet.

Lars Erik Holm
Generaldirektör

Ovan cterade uttryck återfinns i Socialstyrelsens artikel. Observera vänligen att dr Annika Dahlqvist inte har skrivit brevet som publicerades på Corpus-Livlinans hemsida. Hennes blogg finns med som länk endast.

Även om dr Dahlqvist medgivit att hon stöder brevets innehåll har hon alltså de facto inte medverkat vid dess tillkomst. Uppgifterna på Socialstyrelsens hemsida är därför felaktiga och en ursäkt och rättelse bör omedelbart införas.

mvh

Helena Hesselmark

Karin20
0

Har kopierat Helena Hesselmarks mail och skickat till socialstyrelsen

Dock med följande tillägg

Observera dessutom att CORPUS-Livlinan inte skickat detta brev till landets alla förskolor, skolor och daghem, utan att detta är ett öppet brev publicerat på CORPUS-Livlinans hemsida att använda för oroliga och hälsomedvetna föräldrar. Så även den delen av meningen är felaktig.

Skicka fler!

//Karin

kaisakavat
0

#10 Bra idé!!

# 12 L-E Holm kommer ju att under väl tilltagen tid och i långa omgångar umgås både med livsmedelsindustri och egna underordnade. Att då låta bli att frottera sig med LCHF:are vore väl snarast tjänstefel..

kitabu
0

#16..

tyckte att jag skrev i mitt e-mail om publicering på hemsidan Cool

Karin20
0

Tyckte det såg lite bättre ut om vi inte skrev helt likadantGenerad

//Karin