Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 908 ggr
Fia-Lundbom
0

Artikel i "I form"

Jag är ny utövare av LCHF-stuket och en mångårig prenumerant av tidningen I Form.

Igår kom nya numret som jag läste. De hade en artikel om onyttiga matvaror som man skall undvika för att förbättra sin hälsonivå. Såhär skriver de om VISPGRÄDDE:

"Vispgrädde innehåller 36g fett per 100g. Det höga fettinnehållet ger dig en stor mängd kalorier - 350 kcal. Samtidigt är fettet en av den värsta tänkbara sorten.Det mättade fettet i vispgrädde påverkar ditt kretslopp negativt och därmed ökar risken för åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdomar."

De rekommenderar istället magra mjölkprodukter.

Helt stick i stäv med min nya "tro". Jag får nog säja upp tidningen.

Någon påläst som har kommentarer till I Form's påstående ?

magma
0

Man behöver bara köpa vilken tidning som helst- Topphälsa, Hälsa, Må Bra osv- för att hitta det budskapet, som ju ursprungligen kommer från SLV:s kostrekommendationer. Faktiskt så läste jag dock i en sådan tidning (tror det var "Må Bra") att man inte får förhöjt kolesterol av att äta kolesterol! En bit i rätt riktning:)

blodtopp
0

Jag har sagt upp 'alla' mina prenumerationer av såna där tidningar. Jag blir bara irriterad när jag läser dem ;o)

Maia
0

Jag har en stark känsla av att iForm är en dansk tidning, en av de många som helt enkelt bara översätts till stora delar. Danmark är ett u-land när det gäller LCHF. Detta är ett faktum, inte en förolämpning. ;-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

greensis
0

Jag hade I Form under en period, mest för att det var mycket om träning och man fick ett bra allvädersställ när man anmälde sig. (Snacka om att man är lättlurad) Men till slut, när jag insåg att jag gnisslade tänderna över 2 artiklar av 3, sade jag upp prenumerationen.

De har en jättebra funktion på sin hemsida där man kan mäta upp och spara en karta över sin egen löpslinga. I övrigt bortser jag helt från I Form.

Fabricati diem, pvnc!

Fia-Lundbom
0

Ja visst är den där kartan bra! Där kan man också mäta hur långt man gått/sprungit.

Men det är nog färdigprenumererat på I Form för min del. Jag blir bara förvirrad om jag ska läsa den tidningen nu.

blodtopp
0

Greensis och Fia: En sån funktion finns på www.shapelink.com också, plus en massa andra bra funktioner både för träning och mat. Rekommenderas å det varmaste!!!

Fia-Lundbom
0

Å tack Blodtopp!

Toppen! Med träningsdagbok och allt… tack !!

parsley
0

Är det inte 40 % fett i vispgrädde? 36 % är ju bara svårvispad fuskgrädde.  Bara en sådan sak.

blodtopp
0

Inte är den god heller, den 36%-iga. Alldeles för söt

Vassego Fia! Sidan är verkligen super!

andreas0
0

#8, visst är det så, 36% versionen har dessutom tillsatser i sig, medans den riktiga bara är grädde.

Johanna-Soderlund
0

Iform kan man ju iaf säga upp, värre med Icas buffe och Coops MedMera de får man ju gratis.

Jag blir bara arg när jag läser sådana där tidningar, men när dem kommer är det svårt att låta bli att bläddra lite Fundersam

mommo
0

Jag har också sagt upp I- form prenumerationenCool. Finns det månne någon annan lämpligare tidning som man kunde prenumerera på, nån som vet?

Aniara4
0

Håller med tidigare talare samt I form om att grädde som innehåller 36% fett inte är nyttig. Den innehåller ju läbbiga stabiliseringsmedel! 40% ska det vara…

Dessi101
0

Jag har sagt upp tre stycken "hälso"tidningar eftersom de påstår en hel del felaktigheter. Jag läser inte kostrelaterade tidningar, utan föredrar isåfall Runners world där Colting fick ett litet inslag (förvisso bara ett recept, men ändå) i senaste numet.

maxiq
0

Coops tidning Mersmak går utmärkt att säga upp! Det är bara att ringa eller maila så slutar de att skicka den.

reamdn
0

Undrar hur inspirerat av livsmedelindustrin sådana skrifter är. Klart dom tjänar MILJONTALS kronor på att vi köper utspädd 15%-ig grädde med stabiliserings och förtjockningsmedel än riktig. 3 gånger mer att sälja för dom (och oftast även dyrare).

annie27
0

Tack för upplysningen om den 36%-iga grädden! Ska fortsättningsis bara köpa den 40%-iga!