Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3818 ggr
Piia
0

Hur ska man äta ?

Jag började äta LCHF kost för ca en vecka sedan. Jag var inne på detta med kolhydrater tidigare- att det inte var så bra- men undvek även fett. Vilket inte var så bra.

Nu har jag läst Skaldemans böcker och har faktiskt blivit lite förvirrad eftersom han först skriver att man får äta så mycket man behöver mao ska det inte finnas någon begränsning bara man håller propotionerna. Men sedan står det på en annan sida att man ska äta proteier i g lika mycket som egen kroppsvikt. Och proteiner och kolhydrater skulle man tillsamans äta lika mycket som fett i gramm alltså. Sedan när jag läste GI-noll omgruppen 10+ (jag har inte så mycket övervikt, mest hälsoproblem) så fick jag äta högst 27 g kolhydrater om dagen. Lägger man proteinet på 67 g på det blir det alltså 94 g fett/ dag för min del. Eller har jag förstått det helt fel?? För det står ju samtidigt att man ska äta när man är hungrig.

En annan sak som jag inte får ihop är att om man bara får äta 9 g kolhydrater/ portion - hur ska man då fylla halva tallriken med grönsaker som man ska enligt boken när man ingår i 10 + gruppen. Och endå kunna dricka kaffe med vispgrädde….

Margareta
0

Oj vad många frågor på en gång.
Det är inte alls säkert att du behöver räkna någonting.
Testa utan först skulle jag rekommendera.

Ladda ner och skriv ut broschyren som finns på startsidan.

9g kolhydrater är ganska mycket om man tar grönsaker som inte innehåller så många gram kolhydrater per 100g.

Broccoli tex får du 300g av om du vill äta 9g kolhydrater. Det är en ganska redigt stor portion.

Om Du är osäker på hur mycket kolhydrater olika mat innehåller kan du testa i programmet  på www.minmat.net

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

Jag tycker kanske att det är bäst att försöka slappna av i början och inte räkna så mycket, det kan bli lite stressande… Men det klart, vill man räkna så är det säkert bra. :)

Själv tar jag en köttbit, lägger på en bit smör och kanske en bit ost eller nån broccoli vid sidan om. :)

Att äta så mycket man vill, det kanske funkar för vissa (som t.ex. jag som bara äter tills jag blir mätt) men alla har inte kroppen inställd på naturlig normal mättnad och då kanske man äter alldeles för mycket mat.

Jag har varit med om folk som vräkt i sig smör och fläsk och inte gått ner, eftersom dom ätit för mycket - deras mättnadskänslor kanske har varit lite störda. Då måste man sätta ett stopp själv, tror jag.

Att äta t.ex. 1 kilo smör vid varje måltid tror jag inte skulle funka för nån…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SvartKaffe
0

Kanske det passar dig bättre med Annika Dahlqvists kostråd? Kika in här.

Det finns olika inställningar/råd/"regler" ang LCHF och i början kanske Annikas råd räcker gott och väl för dig. Under tiden kan man känna efter om man vill ändra på något och läsa på lite mera.

Piia
0

Tack för att ni tog er tid att svar. Men jag borde nog varit tydligare med mina frågor. Det är så att jag är sjuksköterska och jobbar inom primärvården. Inom arbetet ger jag inte så mycket kostråd, men desto mer i det privata livet och många har ju respekt för min proffesion och litar på att jag vet vad jag talar om. Enligt lagboken ska jag hålla mig ajour med nya rön och jag har alltid varit jätteintresserad över kost. Jag har läst massor med böcker om Gi-, stenålderskost, "du är vad du äter"- böckerna mm. Men LCF har fungerat bäst tycker jag efter en vecka! fantastiskt! Och som jag sa tidigare så handlar det mest om hälsoaspekter, självklart är det viktgt att nå normalvikt, men att återfå hälsa är det primära målet för mitt intresse.

Så ska jag förespråka denna kosthållning för andra måste jag förstå resonemanget. Annars tappar människor förtråendet för den på en gång. Jag vet- har varit med om det när jag tex slutatde med potatis och bröd. vad människor blev provoserade!!! Jag kan inte bara säga att ät när du är hungrig, räkna inte kalorier. men du får bara äta så och så mycket. För mig är det jätteviktigt att förstå för att kunna förmedla- för det gör jag mer än gärna. Därför denna fråga. Själv har jag inte problem med att hålla nere varken kolhydrater eller mängd mat- tvärtom äter jag kanske för lite vissa dagar, men dricker nog för mycket kaffe med mjölk- vispgrädde

Men jag får läsa igenom böckerna några gånger till.Tack för dig som orkat läsa hela inlägget.

Wildrat
0

Läs här och skaffa så många böcker som möjligt. Du som är "inne i svängen" skulle nog gilla Gary Taubes bok (Good calories nånting…). Där får man veta mer exakt hur det funkar, iaf vad man vet idag.

SvartKaffe
0

Piia, kan förstå med ditt nya inlägg att du kanske har ett annat syfte med din fråga än de flesta nybörjare.

Gary Taubes bok skulle säkerligen vara något för dig, det förklarar en hel del och har även referenser till studier/undersökningar och inte bara "personliga erfarenheter" som ju både Skaldemans och Annikas böcker bygger på från början.

Sedan skulle jag väl också kanske råda dig att själv äta kosten kanske ett par månader innan man kanske börjar ge råd. Du kommer säkerligen gå igenom olika faser, må bättre/sämre, uppleva "kroppsfenomen" (ketosandedräkt tex) och uppleva hälsoförbättringar som man inte ens tänkt på som ett problem innan utan trott var normalt.

Skriv upp vad dina hälsoproblem är idag, ta fram anteckningarna nån gång i månaden och notera vad som blivit bättre. Det finns nog ingen bättre motivation att få fler prova LCHF än om någon de känner personligen har blivit bättre i en åkomma man har gemensamt.

Längre ner på vänsterkanten kan du också läsa inlägg grupperade inom olika ämnesområden. Tex vi som har autoimmuna sjukdomar/diabetes/migrän/mm mmm. Även två grupper som heter vinster - fysiologiska och psykiska. 

Jag tror inte man kan tala om för andra vad de skall äta, vilka mängder och så. Tror faktiskt vi reagerar lika olika som vi gör på mediciner, vissa får biverkningar och vissa för inte det. Varför? Vi är olika helt enkelt. Vissa mår bra av att ligga så lågt i kolhydrater som det bara går och vissa mår bäst av att äta lite fler. Vissa mår alldeles utmärkt av att "smacka på" med fett och för vissa räcker till stor del med det naturliga fettet i maten. Man får se råden i böckerna som riktlinjer och passar det inte min person får jag ändra och skruva tills jag hittar rätt.

ebet
0

Kan rek. Uffe Ravnskovs bok, den ger en förståelse för lite allt möjligt.

andreas0
0

#0, Det värdet skaldeman anger för proteiner är ett minimumvärde. Att äta mer än så är inga problem alls. Det han menar med resten är att mängden fett i gram ska vara minst halva matintaget, för att få snabbast möjliga viktminskning. Det finns andra åsikter om det också, men många håller med honom. Annars är det inte så jättenoga för dom flesta.

9 gram kolhydrater är rätt mycket så länge man äter "rätt" grönsaker. Ta broccoli som exempel, 2g kolhydrater per 100g. För att komma upp i den mängden kolhydrater från broccoli så måste du altså ta ett halvt kilo av det. Många ovanjordsgrönsaker har lågt antal kolhydrater.

För övrigt så säger skaldeman inte att man ska ha i sig 9g kolhydrater varje måltid, det är ett maxvärde, vill man gå under det så är det inga problem, grönsakerna tillför inte särskilt mycket.

Wildrat
0

När du ska äta tänk fett, kött och krydda med grönsaker. Grönsakerna är mer till för att göra maten trevligare, det är köttet och fettet som ska göra dig mätt.

Johanna-Soderlund
0

Jag är övetrygad om att strikt LCHF inte passar alla. Det blir därför riskabelt att ge råd bara utifrån ens egna erfarenheter. Läs gärna mitt inlägg: Vad gör en kosthållning bra?

dufva
0

Johanna

Vad är det som gör dig så övertygad att inte LCHF kan passa de flesta??

Om man försöker hitta pudelns kärna tycker jag iof det verkar som att ohälsan nästan alltid börjar med sädesslagen.

De folkgrupper som undviker fröer verkar få behålla god hälsa trots variationer i både kolhydrater och fettkonsumtion..

Johanna-Soderlund
0

dufva:

Främst att alla inte upplever en förbättrad hälsa av LCHF, det verkar också vara vanligt med menscykelrubbningar av LCHF. Några fler tankar i min bokrecension: Doktor Dahlqvist

dufva
0

Frågan är ju hur många av de negativt inställda som pga olika orsaker inte kommer igenom omställningsfasen eller kanske inte kan lösgöra sig från sin fettskräck.

Vissa kanske bara tar bort kolhydraterna utan att öka på med fettet, i så fall kan det ju bli svält och mensen kan svikta.

Visst är det så att det alltid finns några som faller utanför ramen även om dom gör helt rätt, men jag tycker att det stora antal som rapporterar hälsovinster bekräftar att den här kosten ligger väldigt nära det optimala..

andreas0
0

#10 Johanna, jag håller i stort med om det du skriver i ditt blogginlägg. Men du nämer inte överhuvudtaget inte något om att alla inte skulle må bra av låg mängd kolhydrater i det, så vad har blogginlägget med det att göra?

Visst finns det en minoritet som inte har mått bra av strikt LCHF, något annat har ingen sagt, men om man går upp så högt i kolhydrater som 9g per måltid som vi pratar om i den här tråden så tror jag väl inte att det ska vara något problem för någon.

Dom två viktigaste råden som alla skulle må mycket bättre att ta till sig av anser jag är att man inte ska vara fettskrämd, och att man ska undvika spannmål och annat med stärkelse i sig. Resten får man bestämma sig själv för hur man vill göra med.

För övrigt, roligt aprilskämt du hade på din blogg häromdagen, även om det var lite väl uppenbart. Räcka ut tungan

Piia
0

#10 Jag ger inte råd i den bemärkelsen att jag säger åt människor hur de ska äta. Det brukar inte heller fungera särskilt bra då det handlar om kost som inte överenstämmer med socialstyrelsens rekomentationer. Men däremot berättar jag gärna om hur jag äter, vad jag läst om och vad som talas om. På så sätt blir människor ofta nyfikna och vill veta mera. Så berättar jag och dom frågar ( det är då det är bra att vara påläst och veta vad man talar om och kunna tipsa om bra hemsidor/böcker). MEN jag säger alltid till alla att dom måste läsa på själv och ta ställning till vad som passar dem eftersom det kan jag inte veta. Jag vet bara vad som är rätt för mig. På jobbet ska jag egentligen tala om fibrer och frukt, men jag brukar lyfta fram att det finns andra sätt att se på kosten, men samma här - läs på själv.

Johanna-Soderlund
0

andreas0: Jag skriver ju om att folk mår dåligt av LCHF på olika sätt, ger exempel och ger rådet att det kan hjälpa att öka på kolhydraterna.

9 gram kolhydrater per måltid kan vara för lite menar jag.

Jag delar inte din åsikt om att stärkelse generellt skulle vara dåligt.

andreas0
0

#16, Jag vet inte om det är för sent på kvällen eller vad det är, men jag hittar det inte. Kan du säga vilken paragraf du skriver om det i?

Det kan hända att det är bra för en del personer att ha ännu mer kolhydrater i kosten än så, men jag tror att det blir en försvinnande liten del, gissningsvis mindre än en på hundra. Därför tycker jag inte att man behöver skriva ut det varje gång man ger råd om mängd kolhydrater, om man gjorde det för varje liten tillfällighet så skulle inläggen bli alldeles för långa, så ingen skullle orka läsa det. Däremot kanske man kan ha det i åtanke om någon skulle må dåligt långt efter att övergångsproblemen definitivt borde vara helt borta (dvs. minst 6 månader), och då tipsa att dom kan testa lite mer under en period. Dessutom stoppar så mycket kolhydrater viktminskning för en del. Självklart bör man alltid nämna att personerna får experimentera själva och hitta en nivå som dom trivs med.

Anledningen till att jag tycker att stärkelse är dåligt är för att det har omvandlats till ren glukos nästan direkt när man får i sig det, så kroppen tar upp det otroligt snabbt, så det ger väldigt snabb blodsockerökning och påföljande insulinutöndring.

Det ger snabbare och kraftigare blodsockerökning än rent strösocker, utan att smaka lika sött alls, så man kan luras att tro att det inte blir så mycket socker av det i kroppen som det egentligen blir.

greensis
0

#16-17 Får jag fråga er Andreas och Johanna - jag följer tråden intresserat men känner inte för att diskutera - söker bara klarhet:

Ni diskuterar en kolhydratnivå på 9g/måltid - Andreas tror att de flesta mår bra på den nivån eller lägre, Johanna håller inte med. Har jag förstått er rätt?

Men hur mycket menar ni att 9g/måltid blir per dag? 3 mål per dag blir 27gram. Med 2 mellanmål på samma nivå blir det 45gram/dag.

Jag undrar för att Andreas skrev i #14 :Visst finns det en minoritet som inte har mått bra av strikt LCHF, något annat har ingen sagt, men om man går upp så högt i kolhydrater som 9g per måltid som vi pratar om i den här tråden så tror jag väl inte att det ska vara något problem för någon. (Min understrykning)

Frågan är mest så att det inte diskuteras äpplen och päron.Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

#18, Jag tror johanna håller med om att dom flesta mår bra på den nivån, men hon också vill påpeka att det finns en en betydande del som inte gör det, medans jag anser att det är så få att det inte är värt att nämna om man inte har uteslutit alla andra orsaker. Hon får rätta mig om har missförstått.

Jag räknade med ca 30-35g per dag när jag skrev det, dvs. 3 måltider och kanske en bit mörk choklad, vispgrädde i kaffet, eller liknande.

Johanna-Soderlund
0

greensis, bra att du ber om förtydligande. Det blir ju lätt att man missförstår varandra.

Jag håller med #18. Jag menar att även 9 gram kolhydrater per måltid kan vara för lite, även om det säkert räcker för de allra flesta.

Sen är det ju svårt att veta hur många som behöver mer kolhydrater än 30-35 gram per dag. Men jag tror att det är fler än 1% iaf.

Sen tillkommer ju det faktum att det inte spelar så stor roll med kolhydratnivån för många, så då kan det kännas onödigt att gå så lågt i kolhydatnivå. (För mig är det ett faktum iaf.)

greensis
0

Nästa önskan om förtydligande - återigen för att vi inte ska prata om äpplen och päron, och hetsa upp stämningen i onödan - Andreas och Johanna (jag har själv syndat tidigare i andra trådar) pratar om många och de flesta.

Menar ni då många,de flesta osv av alla människor i största allmänhet, eller menar ni många, de flesta av personer med övervikt/diabetes2/metabolt syndrom/sockerberoende mfl åkommor?

För om Andreas menar de flesta av de med ovanstående motigheter och Johanna pratar om många av människor i största allmänhet, tror jag faktiskt att ni är rätt enseGeneradSkrattande Tror jag, alltså. det är därför jag frågar.

Fabricati diem, pvnc!

Johanna-Soderlund
0

Jag menar människor i allmänhet.

Av de med metabolt syndrom tror jag att 30-35g kolhydrater går bra för så gott som alla, efter omvänjning alltså. Och att många av dem mår bra av ännu mindre kolhydrater.

Margareta
0

Vad utgår Du ifrån när Du säger att vi med metabolt syndrom kan äta 30-35g kolhydrater Johanna?

Numer pensionär i Nynäshamn

Johanna-Soderlund
0

Så menade jag inte.

Nu pratade vi om hur lite kolhydrater man kan äta utan att må dåligt av att det blir för lite kolhydrater. Vart gränsen går är olika för olika personer och jag skrev att jag tror att 30-35 gram om dagen kan vara för lite för en del friska.

Jag menar alltså att det är bra om de med metaboliskt syndrom äter lite kolhydrater, och gärna bra mycket mindre än 30-35 gram kolhydrater per dag.