Vad gör man med 3kg biff?
Min affär hade biff för 59kr/kg - men bara fryst i 3kg-bitar. Den går varken in i ugnen eller frysen. Så vad gör jag med frestelen - går inte dit och handlar innan jag vet att jag kan ta hand om den?
Vad säger ni om att tina upp den, göra biffar på en del och bara ytsteka dem snabbt i het panna, och sedan frysa in dem. Strimla en del lagom till wok/stroganoff, ev göra lite fina bitar till grillspett och grytor.
Hur skulle ni göra?
Fabricati diem, pvnc!
Jag skulle nog tina, sedan strimla och göra grytkött av kanske hälften. Alltså steka färdig grytbas, som man fryser i lämpliga mängder och sedan gör gryta på.
Sen skulle jag nog steka vanliga biffskivor, som jag delvis laddade kylen med och delvis frös ned i omgångar.
Borde ju också kunna skivas i typ fjärillskotlett modell, fast tunt och steka med inrullad fyllning (ost, m m).. om du förstår vad jag menar - lite svårt att beksriva… alltså, skiva en gång inte helt igenom och så nästa gång helt igenom och vik ut, platta och lägg på fyllning, rulla ihop, stek och mums…
Hm…

#1 Hmm, fylld fjärilskotlett. Mycket tänkbart. Vitlökssmör, persiljesmör, leverpastej mosad med grädde. Fast kanske inte som rulader, utan bara med en ficka i, så att den skulle kunna öppna sig som en bok…
Fabricati diem, pvnc!
Ojojojoj - Jag Blir Hungrig!! Jo det går förståss att bara dubbelvika. Enklare. Tandpetare kan hjälpa till just under tillagningen..
Det där med pastej och grädde låter bara föööör underbart! Om man inte behöver snål-snåla med kh kan man ju finhacka nån soltorkad tomat åxå och strö lite i varje… eller saltgurka… eller sparris och ost eller….
Ojojoj igen!

#3 Ja , leverpastej är det ju också lite kh och annat i, men barnen gillar leverpastejsmörgås, så det brukar finnas hemma. Om jag skulle ta en enstaka msk någongång gör det varken till eller från på mig. Det är enklast med bredbar, och där finns det pastej med gurka i redan från början. Men skivbar vill ungarna ha, så det är vad som gäller just nu
Annars händer det jag lag gör leverpastejfylld pannbiff…
Men sparris och ost… Nu blir ju JAG hungrig…
Fabricati diem, pvnc!

Dumt att missa ett sådant tillfälle…Köp en ny frys!

#5 Det är också en tanke. Men jag köpte 4kg köttfärs (á 30kr/kg),2 kg stekfläsk, 1 kg smör och 3kg isterband bara nu senast…
Jag tror att jag får ransonera mina besök där, annars kommer mitt hem bestå enbart av frysar. En ny inredningsstil
Fabricati diem, pvnc!
Vad är det fantastisk affär? *nyfiken*

Jag har varit på Axfood som är en hämtgrossist-butik för företag/restauranger, och köpt vissa saker vi skulle ha till vårt företag… och köpte en och annan pryl till oss själva.
Fabricati diem, pvnc!
kolla i din bekantskapskrets om någon har en bandsåg eller bänksåg, fråga snällt eller bjud på en matbit, så kanske du kan få såga upp biten i lämpliga bitar. kom bara i håg att diska av grejerna efteråt, annars kanske det börjar lukta konstigt i verkstaden.

Jag skulle nog ha delat upp en tredjedel till stek, stekt den i ugn och skurit upp till biffar som jag fryst in. Resten skulle jag ha gjort precis det du tänkte grytor, stroganoff etc.
Vad gör man med 3 kilo biff? Man stoppar den i munnen såklart! 
Biff stroganoff är en av mina favoriträtter och dessutom LCHF vänligt.

Fast Biff Stroganoff på 3kg är mer än vad jag kan svälja i en sittning
Fabricati diem, pvnc!

Jo men när du har lagat till Stroganofen så kan du ju frysa in den färdiglagade som du inte orkar äta upp. Så har du goda grytor färdiga att ta fram.