Gallan - aj aj!
Hej!
Nu känner jag av gallan, aj, inte så skönt!
Vad ska jag göra akut? Fint det något att göra?
I längden lär ju LCHF vara bra för gallan men innan man nått det stadiet och gallan är ovan?

Usch och stackars dig! Hoppas att det blir bättre snart.
Kan berätta att jag för en månad sen också hade känningar i gallan. Jag gick hela dagen med konstant värk. vid midnatt orkade jag bara inte mer och vi åkte in på akuten.
De höll med om att det var gallan. Efter 23 timmar kom de på att de fick göra titthålsoperation och de hittade då en starkt inflammerad blindtarm.
Visade inga tecken alls på att det kunde vara blindtarmsinflammation. Men blindtarmen låg tydligen under bukhinnan upp mot gallblåsan. Normalt sett ska den peka snett utåt och nedåt. Så tydligen kan det se lite olika ut.
Med detta vill jag bara säga att du ska kanske åka till VC eller liknande för att få det ordentligt uppkollat.
Det behöver alltså inte vara gallan.
För övrigt vet jag inte vad man ska äta när man har gallbesvär. Har hört att kokt mat är snällare.
Ta väl hand om dig och hoppas att det går över snabbt!
Jag har inga problem m gallan när det gäller fet mat. Däremot tål jag inte hårdsmält, råa morötter, äpplen el päron m skal, *paprika*…*snyft*…gurka om jag inte tuggar ordentligt…etc.

Om du har inflammationsdämpande medel hemma, t ex Voltaren eller Diklofenak, ska du ta enligt burken. Jag brukade, innan min operation, ställa mig i duschen och spola hett vatten på det onda området. Det lindrar lite.
Om anfallet inte ger med sig ska du åka in till sjukhuset tycker jag. Där får du något kramplösande. Bäst att kolla upp vad som är problemet. Lycka till!
Testa Mariatistel!
Det kan också heta Milk Thistle eller Cardo Marinaro.
Finns som droppar att ta i vatten. Det hjälpte mig otroligt när jag var som sämst med inflammerade gallstenar och leverbesvär.
Du kan få tag i det i välsorterade hälsokostbutiker, eller på nätet.
Lycka till!
Tack snälla ni! Ska prova Mariatistel och blir det för j-kligt blir det sjukhuset. :-) Känns lite bättre av er sympati också.
Haken är ju att en oförstående läkare skulle kunna få för sig att förbjuda mig att äta som vi gör. Då gäller det att stå på sig men kan vara knepigt om man är utlämnad till dem.
Lycka till och kram!

Många blir som sagt av med problemet efter nån vecka, men det beror förstås på hur mycket grus du har om kroppen förmår "spola rent" själv.
Ibland är det bara kramp i "otränade" gallgångar som ger symptom..
Håller det i sig måste du förstås söka hjälp..
Mariatistel som gäller - dropparna var slut när jag köpte så det fick bli kapslar:
Hepar 140 (60 alt. 180 st) i en till tre månader.
Det är ju sylimarin som e den aktiva beståndsdelen.
Även om man inte har besvär kan det vara bra att ta en kur ändå. Det hjälper gallan att rensa ut skräp.
Om det är gallan brukar det väl kännas ca en ½-timme efter man ätit? Så var det för mig.
Att åka till sjukhuset e väl lika bra ifall det är blindtarmen eller tarmen som kommit i kläm på ngt vis.