Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1626 ggr
attmar
0

Omelett

Jag skulle vilja ha tips på goda omeletter.
Jag har aldrig gjort en omelett i hela mitt liv så jag har ingen aning om hur man gör och vad som är gott … GladGenerad

Hjortronsylt
0

Har massor av matiga omelett-förslag, men vad sägs om detta ;

Finstrimla bacon och stek. Häll av fettet med en sil.  Stek champinjoner, finstrimlad röd paprika tillsammans. Lägg i baconbitarna i pannan över champinjonerna och paprikan och häll över själva omeletten nedan. Klicka slutligen 4-6 stora klickar med creme fraiche för syrlighetens skull. Klart!

Du kan även tillsätta lök, kokt potatis, kokta makaroner, stekt korv, salladskyckling. Bara fantasin sätter gränsen.

Enkel omelettsmet i smörad panna :

• 4 ägg
  • 4 tsk vetemjöl
  • 4 tsk mjölk
  • liten nypa salt
greensis
0

Jag gör ibland fylld omelett till frukost:

Enkel omelettsmet:
2 ägg
2 tsk vispgrädde(en slatt)
örtsalt & peppar

Vispa ihop smeten. Smält smör i en stekpanna, häll i smeten. Stek försiktigt på medelvärme tills ytan är nästan torr. Lägg fyllning på halva, vik upp fliken över fyllningen så att omeletten blir en halvmåne.
Vänd försiktigt hela omeletten med fyllning och allt och stek någon minut på andra sidan.

Förslag på fyllning:
hackad rökt skinka m dijonsenap/majonäs
mjukost m gkryddgrönt
räkor & mojad avocado, citronstänk
bladspenat
tomathack & finklippt stekt bacon

Fabricati diem, pvnc!

Blenda01
0

#1 Just här på Kolhydrater iFokus undviker de flesta just kolhydrater……såsom vetemjöl, potatis & makaroner…

Sök gärna på omelett i sökfunktionen så hittar du säkert tips.

molana
0

Jag lyfte fram omelettfilmen.Skrattande

ikna
0

Vår omelett-favorit är den här:

1 ägg, 1-2 msk riven ost, 1 msk vispgrädde, smör att steka i

Gräddas på båda sidor i stekpannan!

Maia
0

En viktig sak är just det där med att inte ha för stark värme på stekpannan. Då blir den bränd och torr. När det bildas bubblor i smeten tar du försiktigt hål på dem med en gaffel så att äggsmeten går ner mot bottnen. Det är ett litet trevligt pyssel att laga omelett…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

gejsa
0

Jag steker först försiktigt bacon med smör, vispar ihop 3 ägg och 2 msk grädde, häller över äggsmeten på baconet, lägger över skivad ost över hela omeletten. Stek varsamt tills osten smält och ägget nästan stelnat överst. Häll över på en tallrik. Det är så gott så gott. :)

attmar
0

Tack allehopa för goda recept! Lär nog bli mycket omelett framöver :) ska ta o titta på filmen där nu tänkte jag !