kolisar i hallon ?
hej på er !
sitter uppe mitt i natten och läser en massa recept
..det finns ju så mycket nytt att lära sig…
min fråga till alla som varit med ett tag är : det är många som äter hallon i olika former typ med grädde, eller yoghurt eller choklad osv.. hur mycket kolhydrater är det i hallon ? är det ok att äta ?
kram på er
Bär i allmänhet är mycket bättre än frukt, men det är ändå en lite kolhydrater i. Just hallon är 4.1g per 100g bär. Så att ta 100-150g hallon i vispgrädde någon gång ibland är väl inga problem för dom flesta, men man kanske inte bör äta det varje dag. 1 gång i veckan är inga problem för dom flesta. Jag själv gör det kanske 2 gånger i månaden, när jag vill ha något extra festligt.
Tack andreas0 !!
Vilken pärla som stillade min nyfikenhet så här mitt i natten 

Jag äter 50g hallon varje kväll, dvs 2 g kolhydrater. Mitt totala intagav kh hamnar ändå bara på 10-15 g per dag. Alltså unnar jag mig denna smakglädje 
Fair Winds and Following Seas!
tack eremitha för ditt inlägg!
Äter du något speciellt märke på hallonen ?

Inget speciellt märke, det blir vad som finns beroende på var jag handlar, ica, hemköp eller coop. Allra bäst är ju färska bär, men förra sommaren var ingen hit vad hallonen här hemma beträffar. Hoppas på bättre skörd i år. Blir det mycket fryser jag in till vintern - mums!
Fair Winds and Following Seas!
Jag är heltokig i skogshallon, de man köper kommer ju inte ens i närheten av att smaka likadant! Tyvärr har det varit dåliga hallonår härikring på sistone. Tror att de andra i byn fick ihop några liter 2003 men då var vi i Kina för att hämta Mellis o efter det har det varit maskår, frost el torka…bär-oår alltså. 
Plockade skogshallon i somras. Underbart gott. Men då var jag inte lchf-are så jag sockrade de bären. Snyft. Det är så trist. Burkarna bara ligger där i frysen och ser övergivna ut…
tack för alla tips.. svärmor har världens godaste hallon på tomten, så där ska jag nog rensa i sommar

På Willys och Snabbgross (om man har företagskort) säljer de bär i 2,5kg säckar. Vi brukar ha hallon och jordgubbar hemma, det är de bär barnen tycker bäst om.
Fabricati diem, pvnc!