Förbränning under natten?
En Viktväktare berättade för mig att man måste/kan äta något precis innan sänggående, för det höjer ämnesomsättningen under natten.
Stämmer detta?
// Shintaida

Jag trodde att det var tvärtom. Nu har jag aldrig varit Viktväktare, men det jag uppfattat av all bantningsteori var att ämnesomsättningen går ned, obönhörligt, på natten och därför ska man inte äta på kvällen. För då stoppar kroppen in näringen i fettlagren istället för att förbränna den.
Numera struntar jag i vilketdera och äter när jag blir hungrig, vad jag blir hungrig på, oavsett vad klockan är.
Fabricati diem, pvnc!
Ingen aning hur ämnesomsättningen påverkas, men det kan nog vara en bra ide att äta något på kvällen så man slipper vara vrålhungrig när man vaknar på morgonen. Dessutom är det lättare att somna om man är mätt och belåten.
jag har läst någon starns att man ska äta något innan man lägger sej för att hålla "lågan" vid liv hela natten, plus att jag tror mej ha hört att förbränningen är riktigt bra på natten.. men det kanske jag har drömt
är så mycket jaag läst om lchf under året jag hållit på och blir rätt förvirrad i bland på alla olika svar ;-) jaja det som funkar för mej i alla fall är att lägga mej mätt och belåten:-)
Sömnen är ju den tiden kroppen ska vila och reparera sig. Jag resonerar så att då borde man ge den tillräckligt material och energi att göra det med.

#4 Fast man kan ju också se det som att kroppen har annat att göra än att hålla på med matsmältning. Jag tycker inte det är självklart hur man ska se på det.
Det är väl som med allt annat att man får pröva själv vad som passar en bäst. Jag sover dåligt om jag är för hungrig när jag lägger mig, och dessutom har jag svårt att vakna på morgonen om blodsockret är för lågt, så jag håller envist fast vid min bespottade vana att äta sent på kvällen!
# Är aldrig hungrig på mornarna om jag inte just råkat äta sent på kvällen, typ 8-9snåret. Då har jag minsann aptit på morgonen för en gångs skull.
#6 SvartKaffe
Det var underligt att Du blir hungrig när Du ätit på kvällen innan! Men det är kanske SÅ det ska vara!
*fick mig en tankeställare*
// Shintaida

Och så behöver man ju inte sitta på sängkanten och äta heller ;o) Man kan ju äta nåt en timme eller så innan sänggåendet, då hinner lite av 'jobbet' göras innan man lägger sig. Men som flera sagt, man sover bättre om man inte är hungrig =)
Jag har sett massor av "diet-tips" som går ut på att man absolut inte ska äta under de sista vakna timmarna, utan lagom tid före läggdags så att man inte är hungrig när man ska somna.
Själv är jag ingen frukostmänniska, har aldrig varit det. Måste vara igång fysiskt någon timme innan jag har någon aptit på mat (funkade bra när jag hade lagård kl 5 på morgonen, kunde sen duscha + äta en rejäl frukost och ta bussen till skolan: stod mig gott och väl till lunch eller mer).
Men de få gånger jag är hungrig på morgonen är när jag har gått hungrig till sängs på kvällen (händer ju extremt sällan, sånt utsätter jag mig helst inte för men ibland är man för trött för att fixa något "kvällsfika" även om magen knorrar). Fast det känns ju mer logiskt - jag fortsätter att vara hungrig till morgonen…!
Numera äter man sig ju inte "däst" längre, så det gör mig inget att äta sent (som det gjorde förut - då kunde man ju få halsbränna av att lägga sig platt ner strax efter måltiden…!).
har oxå hört att de kan va bra me lite protein innan läggdags men vet inte om det stämmer…
#9, Dom diettipsen är baserade på kaloriteorin. Dom resonerar så att äter man inte 4 timmar innan man sover, och sedan sover 8 timmar, så är det minst halva dygnet som man inte äter något på. Dom tycker att man märker inte av att man är vrålhunrig när man sover, så vad spelar det för roll? Dom vill göra det lättare för folk att kaloribanta helt enkelt.
Vi här vet ju bättre, det är inte kalorierna som räknas, det är viktigare att hålla igång förbränningen.

Jag har min fettkostym på mig hela natten, kroppen knaprar fint på det. Men jag ser ändå ingen anledning att lägga sig hungrig, en liten lagom ostbit om jag är hungrig, mer behövs inte.