Recept på buljong, fond efterlyses!!!
Då jag misstänker att min migrän till viss del triggas av glutamat vore det ju suyveränt att kunna göra goda fonder och buljonger själv. Någon som kan berätta hur ni gör…ju enklare och gudare ju bättre…;)

Enklaste räkfonden gör jag så här:
Räkskal med huvud och allt läggs i kastrull, hacka i en lök och tillsätt lite tomatpuré. Täck med vatten och koka 15 minuter.
Sila och ha som soppbas, eller koka och reducera ifall du ska spä med grädde, tomat eller liknande.
Klart man kan koka med en massa andra grönsaker för smakens skull. Men detta går snabbt och smakar gott!
Tackar!!

Hej Katrrrin.
Har fundering på att göra ett tillägg på min hemsida med buljonger, fonder, men det lär nog ta ett par veckor innan det är klart, under tiden kan du titta i en kokbok.
Tack för ideén, var lite osäker på vad som skulle bli mitt nästa tillägg. De senaste var kalla såser.
www.kostmedveten.se det finns andra recept som kan vara till nytta.
avant; det var den sämsta soppa recept jag läst, ingen Konjac.
Mvh Oscar.
kostmedveten: Du kanske missade att det inte var ett sopprecept överhuvudtaget.
kostmedveten…helt otroligt vad du lägger in länken till din hemsida i alla inlägg här på sidan…får du betalt för alla som hoppar in där eller är du bara otroligt nöjd med sidan?
Här har du recept på buljong.
Kycklingvingar brukar vara väldigt billigt och är gott att göra buljong på. Tänk bara på att låta den reducera ordentligt när den är klar, ju mer koncentrerad desto godare. Jag hade reducerat bort i alla fall en tredjedel.

Det är väl bara att koka en stor gryta med ben från älg eller nöt i en massa timmar.
Det gäller att koka så att en stor del av vattnet försvinner. Det går bra att frysa i iskubsformar.