Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1800 ggr
justagirl
0

bara för magen?

Hej!

Jag är en 19-årig tjej som så länge jag kan minnas har haft problem med magen. Har alltid haft mycket gaser och varit växelvis hård och lös i magen. Det har alltid orsakat sociala problem, och nu står jag inte ut längre! Fick en aha!-upplevelse när jag för ca 2 månader sedan började pulverbanta med Nutrilett. Magen mådde då helt plötsligt jättebra! Tänkte inte mer på det utan började äta som vanligt (åt "nyttigt" även innan jag började banta med massa fibrer, grönsaker etc) Nu är jag tillbaka med den där helvetiska magen som hindrar mig från att ha ett vanligt liv. Tänkte först att det kunde vara laktosintolerans, men jag har kunnat svepa 2 stora glas mjölk utan att märka något, så jag tror inte att det är det. För några dagar sedan så började jag pulverbanta igen bara för att bli av med min dåliga mage snabbt. Märkte skilnad på en gång, gaserna minskade dramasikt men jag har fortfarande magknip och en del jobbiga gaser samt är hård i magen. Nu när jag tänker efter så började nog mina problem när jag för ca 4 år sedan började äta "nyttigt" utan massa fett och socker..

Nåja, till frågan: Mitt mål är inte att gå ner i vikt då jag redan gått ner, så jag undrar hur man ska äta om man bara vill förbättra magkvaliteten, liksom? Har väl inget emot att gå ner några kg, men vad är skilnaden mellan att äta LC-kost för att gå ner i vikt och äta det för att magen ska må bättre?

Det blev lite långt, haha! Hoppas ni orkar läsa.
Tack på förhand! Glad

Ulf-S
0

Det är ingen skillnad alls mellan att äta lchf för magen eller vikten. Det här är en artriktig kost som gör att vikten stabiliseras, magen normaliseras och mycket annat! Jag har själv haft väldigt svajig mage, som har blivit oerhört mycket bättre.

Det pratas väldigt mycket om bantning och vikt här på forumet, men det finns också de som äter så här "bara" för att må bra. Vill man gå ned i vikt kan man behöva vara snålare med kolhydraterna än om man vill behålla vikten.

justagirl
0

Jo, fast jag undrar om socker och alkohol till exempel är bannat för att det är dåligt för magen eller för att det är dåligt för vikten. Hoppas ju att jag slipper sluta med alkoholen, har aldrig mått dåligt i magen av alkohol. Snarare tvärtom! (konstigt nog?)

Ulf-S
0

Alkohol är inte bannlyst! Vill man gå ner i vikt kan det gå rätt trögt om man dricker alkohol, men annars är det inga problem så länge man håller sig till vin, äkta torr cider och ren sprit. Öl är som flytande bröd och går bort.

Socker hör ju inte riktigt till en lågkolhydratkost eftersom det är rena kolhydrater som påverkar vikten.

Mitt främsta tips till dig är att börja med att plocka bort alla spannmål: inget bröd, ris, pasta osv. Väldigt många blir jättesnabbt mycket bättre i magen genom detta!

Mervi
0

Välkommen hit! Jag tror också att om du tar bort spannmålet dvs bröd, pasta i första hand så kommer du märka att magen blir bättre. Ofta tar det inte många dagar innan man märker skillnaden.

Alderia
0

Hej och välkommen! Jag har tidigare haft lita problem med magen, ffa smärtsamma gaser, vilket försvann helt efter bara någon dags lchf-diet. Prova en vecka eller två och se om det hjälper! Farligt är det ju inte, som vi vet… Flört

MaMaMade
0

Hej o varmt välkommen justagirl! Glad

Det är många här som haft magproblem o blivit hjälpta av LCHF! Gör som ovanstående säger o testa i några veckor, det kostar ingenting att prova o det är bara att hojta till här på forumet om du undrar över ngt.

I vänstra spalten, nästan längst ner finns en rubrik som heter "Vi som har mag/tarmbesvär", där finns säkert en hel del matnyttigt för dig.

Lycka till!

Wildrat
0

Ta bort spannmål och fibrer och ät mycket fett, särskilt smör så har du vunnit väldigt mycket. Jag och många fler har blivit hjälpta av LCHF, man märker skillnad på bara ett par dagar.

molana
0

Välkommen hit!

justagirl
0

Tack så mycket allihop för tipsen! Ska börja idag så får vi se hur det går Skrattande

Ulf-S
0

Du har väl redan kommit igång nu, men lycka till!

Glöm inte att berätta hur det går!

Margareta
0

Välkommen och återkom och berätta - vi är många som fått bättre mage!

Numer pensionär i Nynäshamn

mage
0

Hej, är själv ny här på forumet men har varit här och läst ett tag. Har själv ätit lchf i ca 10 månader och den stora hälsovinsten för mig är min nya mage ! Inte längre orolig om jag är 10 m från toan ! Innan kostomläggningen var jag jämt lös och orolig i magen, och hade magkatarr och sura uppstötningar för jämnan.

Sen hur du skall äta ? det är jag ingen expert på men jag började med att ta bort alla "rena" kolhydrater som potatis,ris,pasta, bröd och gryn/musli . Efterhand så vande jag mig hur bra jag mår utan allt detta och gick vidare med att ta väck det mesta av de andra kolhydraterna.

Lycka till, och hoppas din mage och du kommer att må lika bra som jag gör med denna kosten.

molana
0

# 12   Välkommen hit!  Skrattande

Tilda-T
0

Härligt att du mår bra mage och välkommen hit!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

magma
0

Välkommen hit!

Det som ofta hjälper är att dra ner eller helt utesluta fibrer tills magen/tarmar läkt och mår bra och samtidigt öka på fettet- ej det vegetabiliska fettet (oljor) utan hellre stabilt fett som smör och cocosfett och försts det fett som finns i fet fisk och annat kött.

När magen väl mår bra kan man börja testa med ett livsmedel i taget vad man kan/inte kan äta.

Min svåger har ulcerös colit och fick även diagnosen laktosintolerant- nu på LCHF så äter han dagligen feta mejeriprodukter utan problem! Men däremot aldrig tomat, lök eller fullkorn av något slag eller fiberrika grönsaker/frukter, bröd, pasta, ris, potatais undviker han också. Ibland kan vitt mjöl och socker gå bra vid enstaka tillfällen, för hans del innebär det att ta en bulle, tårtbit eller dylikt.

Lycka till!

mage
0

Tack för välkommandet här !

Man kan bara inte låta bli och skriva om hur bra man mår efter kostomläggningen !

Underbart är det hela !

Äter mängder av ägg, smör, majonäs, ost, nötkött, kyckling, fisk o fläskkött o mår superbra !

En bieffekt-har gått ner 25 kg på dessa 10 månader och har därmed fått ett helt nytt liv.

Stort Tack Sten-Sture Skaldeman, Dr Dahlqvist och Lars Wilsson för era böcker som har lett mig in på rätt spår ! O Margareta för detta forum !

Ett stort o hjärligt tack till er alla här på forumet med som verkligen har präntat in att detta är det rätta kosten för mig,genom allt jag har läst och lärt här det sista året, kanske utan att veta om det har ni lärt mig massor med det ni har skrivit här på forumet !

Underbart att ni finns, ni kära medmänniskorCool

magma
0

Vad roligt att läsa, grattis till ditt nya liv mage!

paga
0

Hej Justagirl!

Det var precis likadant för mig. Jag är ny här på forumet och tycker det verkar jättebra här :-)

Jag har varit naturligt trådsmal i större delen av mitt liv, men när jag bodde utomlands för ett par år sedan gick jag upp i vikt. Ca 10 kg lade jag på mig. Var väl inte "tjock" utan fortfarande normal, men eftersom jag var medveten om det själv så började jag tänka på vad jag åt, och försökte äta nyttigt. Vågen fortsatte gå uppåt. Kulmen kom förra sommaren då vågen började närma sig 90 kg. Hade då ökat 10 kg i första omgången och sedan 15-20 kg till över 1-2 år. Jag var förtvivlad. Ont i magen, gaser, uppblåsthet och alla dessa kilon att släpa på. Fick ont i rygg och höfter.

I ren panik köpte jag en pulverkur, Cambridgekuren, och åt pulver i tre veckor. Kroppen släppte ett antal kilo, men det intressantaste var ju att jag mådde så bra i magen. Det fick mig att börja tänka och läsa på lite om kost mm. Gjorde fler korta pulverinsatser då och då för det var så bra för magen. Fick sedan ett tips i höstas om att prova LCHF och det passar mig perfekt.  Åt LCHF till och från under slutet av förra året och har gått över och äter mer och mer "rent" nu. Med enstaka syndardagar, men för mig känns det ok ,för då får jag igång magen :-).

Vikten går nedåt, är nere på normalt BMI, och är inte uppsvälld och ond alls längre.

Det verkar som denna kost hjälper många med magproblem och om det samtidigt hjälper kroppen att hitta sin vikt är det ju bara kanon.  Det känns i alla fall SÅ rätt för mig.

Lycka till!

Tilda-T
0

Hur går det justagirl? Det har ju gått några dagar nu och vi är lite nyfikna!Flört

justagirl
0

Hej igen allihop och tack så mycket för alla tips och allt stöd :D

Min mage har blivit helt otroligt mycket bättre. Det enda jag har problem med nu att jag dagligen har ont i magen, liknande mensvärk. Men gaserna och oroligheten är helt borta! Visste inte att man kunde må såhär bra, det här ska jag tipsa alla jag känner om! Har till och med gått ner nått kilo, fastän det inte var meningen, haha. Hoppas bara att magonet ger med sig snart..

[Karro]
0

Det gör det säkert och skönt att du är bättre men hur äter du nu då? för jag antar att du har släppt pulverditerna (usch!)

Tilda-T
0

Det tar nog ett tag till justagirl innan du är av med magontet, tänk så ,att det måste få ta lite tid att läka!

magma
0

Justagirl: Nu vet jag inte exakt hur du äter, men om du äter fibrer (t.ex broccoli, paprika, tomat, lök, blomkål) så sluta med det några dagar och se om du blir bättre!! Fibrer är tuffa grejor för en ledsen mage/tarm som bara vill ha lite lugn och ro…Flört Min svåger mår toppen i magen bara han inte äter fibrer och för mycket stärkelse- han har haft smärtor, diarréer, gaser etc i flera år men magen är numera för det mesta kolugn.

Lycka till!